Музика вива

Дани нове камерне музике у Витену 2018

Започињемо циклус посвећен овом цењеном фестивалу савремене музике. У емисији представљамо композиције Јана Робена, Агате Зубел и Вита Жураја, које је извео ансамбл Клангфорум из Беча под управом Емилија Помарика.

Дело Übergang француског аутора Јана Робена ослања се на корпус текстова Бардо Тодол из збирке познате као Тибетанска књига мртвих. Бардо Тодол означава „ослобађање кроз слушање међупростора" - стања између смрти и поновног рођења чије име је бардо. То је свесни тренутак поимања интервала између два вида постојања. Идеја ослобођења путем слушања налази се у срцу Робенове композиције. Сви звуци и њихове енергије које ћемо чути имају ослобађајући квалитет и стављају слушаоца у пролазно међустање у односу на велики континуум живота. Дело Übergang настало је као поруџбина ансамбла Клангофрум из Беча и написано је за десет инструменталиста, гудаче, клавир, чембало и удараљке.

Клеопатрину песму за глас и ансамбл Агате Зубел (Пољска) изводи ауторка уз ансамбл Клангфорум из Беча. Зубел је била инспирисана Шекспировом трагедијом Антоније и Клеопатра, те је у својој композицији користила делове овог драмског текста. Она се пре свега фокусирала да искаже Клеопатрина осећања - љубав, бес, страх, тугу, храброст и понос. Зубел је покушала да покаже све ове контрадикторности жене и владарке, која је доживљавана као персонификација божанства на земљи. Ова получасовна композиција подељена је у више сегмената, песама које исказују различита Клеопатрина стања - од неверице да се Антоније оженио другом женом, преко туге и беса због Антонијеве смрти до саме Клеопатрине смрти. Вокална деоница пуна је крика, шапата и питања, уз коришћење проширене вокалне технике по којој је Зубелова позната, а која се ослања на вокабулар савремене музике XX века.

Композиција Тензија словеначког аутора Вита Жураја написана је за камерни ансамбл који чине флаута, кларинет, хорна, удараљке, клавир, харфа и гудачи, а настало је као поруџбина Радија Западне Немачке из Келна. Журај је у овој композицији истраживао могућности такозване „грешке у продукцији", односно контигенције која се дешава у оквиру сваког креативног процеса. Заједно са музичарима ансамбла Клангфорум из Беча, композитор је организовао појединачне „тест ситуације" у којима су импровизовали на основу одређених спецификација, обраћајући пажњу на ненадане „производе", које је Журај касније анализирао и искористио као материјал за своју покренуту и гестуално напету композицију.

Уредница Ксенија Стевановић

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво