Век хармонике

Снимак са концерта ансамбла Пре-арт солисти из Швајцарске одржаног 10. априла ове године у Сали Прве крагујевачке гиназије. Овај наступ организован је у оквиру Концертне сезоне Конвивум музикум 16/17.

Организација Конвивум музикум основана је 2015. године, и од самог почетка представља својеврсно освежење на музичкој сцени Крагујевца, али и Србије. Креативни тим младих људи који воде Конвивум музикум организује активности којима афирмишу младе уметнике, а један од циљева је и промовисање српске уметности у иностранству. Иако су младо удружење, већ су препознатљиви по Фестивалу камерне музике Конвивум музикум. По речима нашег еминентног хармоникаша и педагога Владимира Благојевића: посматрајући програмски концепт, „избор камерних састава, те диверзитет музичких стилова и епоха који се представљају на Фестивалу, али и током концертне сезоне коју организују, ови догађаји испуњавају тежње и потребе поштовалаца уметничке музике".

Пре-арт је основан 2001. године као организација посвећена културној размени између Швајцарске и земаља Источне Европе, са посебним фокусом на подручје Балкана и области Кавказа. Главни циљ организације је промоција младих музичара и композитора из ових земаља, кроз организацију такмичења за младе композиторе, премијерна извођења и турнеје.

Основан исте године кад и организација, ансамбл Пре-арт солисти састављен је од професионалних музичара, специјализованих за савремену музику. Репертоар ансамбла у највећој мери укључује радове који су поручени од Пре-арт организације као и награђивана дела са такмичења. Композиције које изводе покривају широки стилски спектар, без ослањања на велика имена класичне и савремене музике. Прошле године састав је добио награду града Цириха као Ансамбл године.

На концерту који је одржан 10. априла ове године у Сали Прве крагујевачке гимназије ансамбл Пре-арт солисти из Швајцарске наступио је у саставу: Борис Превишић - флаута, Матијас Артер - обоа/лупофон, Рафаел Камениш - саксофон, Владимир Благојевић - хармоника, Жил Гриметр - клавир, Тобијас Мостер - виолинчело и Александар Габрис - контрабас.

На почетку ћете чути остварење под називом Места Штефана Вирта из 2017. године. Као дугогодишњи члан ансамбла Пре-арт солисти, аутор је путовао југоисточном Европом и Кавказом, и у његовом сећању се, како каже, створила нека врста архиве звукова, тј. утисака: мешавина православних црквених звона и позива мујезина које је чуо у Сарајеву, надвикивање лимених оркестара у Београду као и небеска дужина целовечерњег ускршњег богослужења у Тбилисију. Следећа композиција на концерту била је Трансфигурација македонске ауторке Маријане Јаневске, добитнице Пре-арт награде за младе композиторе.

Следи остварење под називом: идентификација, променљивост, стагнација младог хрватског аутора Матка Брекала. Инспрација су били људско понашање и савремени друштвени проблеми, а у овом случају идентификација је повезана са свесним и несвесним понашањем или стањима свести. Промнљивост је представљена кроз следеће особине: креативност, емпатија, идивидуалност, а стагнација, као најгоре стање људске егзистенције представљено је кроз хедонизам, похлепу, депресију, страх и равнодушност. Формална структура комада је изедена из наведених особина: свака од њих је описана јединственим мотивима, које су процесуиране у временском оквиру од 30 секунди.

До краја емисије ВЕК ХАРМОНИЕ слушаћете још две композиције које су изведене на овом концерту. Прво фугу Медуза Матијаса Артера, обоисте, композитора и уметничког руководиоца ансамбла, која је као знак пријатељства али и захвалности на интезивној сарадњи 2015. године посвећена музичарима Пре-арт солисти. Том приликом крагујевачка публика је по први пут имала прилику да види и чује један релативно нов инструмент - лупофон, односно бас обоу. Након тога чућете Септет за 13 извора Винка Глобокара, који је аутор 2016. године посветио ансамблу Пре-арт солисти. Ово музичко-сценско дело обилује драматуршким ефектима у виду рецитовања, певања и других акција које су међусобно искомбиноване. Композицију изводи седам музичара на више инструмената, а један од њих је и лупофон. Овај комад је след 13 виртуозних соло деоница, које осталих шест музичара прате, развијају, коментаришу их или им противурече. То су бурни унутрашњи монолози пренесени у музичке параметре замагљене буком, који представљају различите драмске ситуације.

Уредница емисије Марија Вуковић



Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво