Читај ми!

Novica ima najočuvanijeg „stojadina“ u Srbiji, nasledio ga od dede i oca

Godine 1971, sredinom marta u Beogradu je održan Sajam automobila i na njemu prvi put predstavljena „zastava 101“. Oktobra iste godine je počela masovna proizvodnja ovog modela koja je trajala do 2008. godine.

Gotovo je svaka porodica na ovim prostorima imala popularnog „stojadina“. Mnogi misle da su „jugo“ ili „fića“ najprodavaniji modeli automobila, ali to nije tačno.

„'Fića' i 'jugo' su naši najpoznatiji brendovi automobila. Svi smatraju da su oni najprodavaniji, međutim 'stojadin' nosi apsolutni rekord. On je proizveden u najviše primeraka, 1.273.000, od čega je 224.000 otišlo u izvoz“, naglašava Novica Marković, osnivač „Zastava 101 kluba“.

„Zastava 101“ je bio naš prvi i poslednji automobil. Prvi zato što je prvi moderan hečbek u Evropi koji je proizveden po licenci „fijata 128“. Potpis nose Dante Đijakosa i Paolo Boano za dizajn ovog auta. Aurelio Lamperdi poznat po „ferari“ motorima, nosi potpis za motor. Iako ima italijansko poreklo, „stojadin“ je naš nacionalni automobil.

„Proizvodnja je krenula skromno, da bi se od 1972. ubrzavala. Nema porodice koja ga nije vozila i to je auto mladosti mnogih ljudi. Nema čoveka kada me vidi u mom 'stojadinu' da se ne osmehne ili mi ne mahne“, dodaje Marković.

Inače „stojadin“ koji Novica svakodnevno vozi, tri pruta je bio potpuno uništen u saobraćajnim nesrećama i prešao je 240.000 kilometara. Kupio ga je deda. Otac je proveo mladost vozeći ga, a sada ga je preuzeo Novica i njegovi sinovi. Nikada nije bio garažiran, ali je od prvog dana pokrivan ciradom i do sada ih je pocepao skoro četrdesetak.

„Ovaj automobil je standardni od 1.100 kubika i 55 konjskih snaga. Brzina je fabrički deklarisana na 135 kilometara na čas, ali u realnosti, ako je dobro održavan auto, može da pođe i mnogo više. Maksimum koji sam ja izmerio je 157 kilometara na sat, po dži-pi-esu na probnoj stazi“, naglašava Marković.

„Stojadini" su prevaljivali puteve i po savanama, pustinjama, močvarama i raznim trnovitim predelima, a 14. februara 1975. godine „Zastava“ je organizovala hrabru i ambicioznu ekspediciju do Kilimandžara. Glavni nosioci organizacije su bili reditelj Branko Baletić, profesor Milan Rakočević, dugogodišnji dekan Arhitektonskog fakulteta, i Branimir Perić Džo, naš poznati reli vozač. 

Pet serijskih „stojadina“ je skinuto s trake, četiri su brendirana i izvađena su im zadnja sedišta, a jedan je bio u punom fabričkom sjaju, a put Kilimandžara krenuli su iz Kragujevca. Osim ove ekspedicije, „zastava 101“ je testirana i na Himalajima na Roton pasu, stazi za testiranje terenskih vozila na najvišoj nadmorskoj visini na svetu, naglašava osnivač Kluba „Zastava 101“.

Kako savetuje gost Šarenice, Novica Marković, ko želi da uđe u svet oldtajmera prilika je da kupi jednu „zastavu 101“ jer trenutno ne koštaju mnogo i da je srede, sigurno će im se isplatiti.

On još ni za kakve pare ne želi da proda svog „stojadina“. 

Број коментара 7

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 25. април 2024.
12° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво