Читај ми!

Slika koja je uzburkala gledalište Slagalice

Superfinalista Slagalice osvojio je gotovo maksimalan broj poena jer je samo na osnovu jednog slova prepoznao i odgovorio kako se zove slika Pola Gogena, „Odakle dolazimo? Šta smo? Kuda idemo?“. Podsetimo se ovog najkolosalnijeg ulja na platnu koje je Gogen ikada naslikao.

Superfinalista Slagalice, Stefan Grnčarski je osvojio 29 poena, odgovorivši kako se zove slika Pola Gogena. Mnogi misle da to i nije bilo tako teško, jer je to jedina slika koja u svom nazivu ima tri znaka pitanja.

Slika Pola Gogena, Odakle dolazimo? Šta smo? Kuda idemo?, po istoričarima umetnosti, nije samo najznačajnije ulje na platnu koje je poznati umetnik ikada naslikao, već je i slika koja objašnjava njegovu celu slikarsku i filozofsku doktrinu i rezimira njegovo celokupno stvaralaštvo.

Slikanju ovog remek-dela predhodio je niz dramatičnih i tragičnih događaja u životu umetnika. Hronični finansijski problemi, pogoršavanje zdravstvenog stanja, depresija, a u proleće 1891. godine umire mu i kćerka Arlina u 21. godini.

Gogen je naslikao ovo platno 1897. godine na Tahitiju, u vreme posle neuspelog pokušaja samoubistva, a tokom rada je više puta navodio da će to konačno i izvršiti kada je završi. I sam ju je smatrao sintezom i vrhuncem svojih načela i svojim remek-delom.

Naredne godine sliku je poslao Žorž-Danijelu de Monfejdu u Pariz, a do 1936. godine kada ju je konačno kupila Meri Hariman za svoju galeriju u Njujorku, promenila je više vlasnika. Na kraju ju je otkupio Muzej likovnih umetnosti u Bostonu, gde se i danas nalazi.

Kao što i sam naslov govori, slika predstavlja tri razdoblja života, kako je često bilo prikazivano još od renesanse – rođenje desno, mladost u sredini i starost na kraju, levo.

Cela slika je sinteza kultura, religija, razdoblja i svedoči o Gogenovoj želji da oslika osnovne mistične sile, zajedničke celom čovečanstvu.

Središnja figura je tahićanska Eva koja predstavlja spoj tahićanske boginje Hine, javanskog Bude i likova sa spomenika na Uskršnjim ostrvima.

Figure su blago pojednostavljene u duhu arhajske umetnosti stare Grčke, a zlatni uglovi podsećaju na vizantijsko ukrašavanje Nebesa. Starica je urađena po uzoru na peruansku mumiju koju je Gogen video u muzeju u Parizu.

Boje na slici podsećaju na izgled srednjovekovnih vitraža, a oblici na japanske drvoreze.

Gogen je odbijao da objašnjava značenje svog velikog platna. Govorio bi: „Naslov je tu da postavlja pitanja – a ako biste jedno umetničko delo previše objašnjavali, ono bi izgubilo svoju poetičnost“.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 24. април 2024.
17° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво