Читај ми!

То што са дететом радите домаћи не утиче на његов школски успех

За многе родитеље, помоћ деци око домаћег задатка се подразумева, као и брига о томе да ли су јели и иду ли у кревет на време. Намера им је да тако помогну својој деци да на најбољи начин започну нови живот. Међутим, од свих могућих користи које би ово заједнички проведено време могло да пружи, школски успех вероватно није једна од њих, установили су истраживачи.

У два велика национална истраживања спроведена на ученицима приватних и државних основних школа у Сједињеним Државама, није установљена значајна повезаност између помоћи родитеља у изради домаћих задатака и дететовог успеха у математици или читању.

Без обзира на то колико су одрасли или дете паметни, или какав је њихов друштвено-економски статус, мало је вероватно да ће време проведено заједно вежбајући математику имати значајан утицај на школско постигнуће ученика.

„Као такви, наши налази доводе у питање деценијско подстицање родитеља да помажу деци и контролишу њихoве домаће задатке", наводе аутори у извештају објављеном у Journal of Research in Childhood Education, преноси Сајенс алерт.

Питање о томе колику помоћ родитељ треба да пружи око домаћег задатка је једно од оних о којем се у академској заједници расправља већ дуже време. Исправан став родитеља могао би да код деце развије љубав према учењу. Превише ангажовања, пак, може пре умањити школске резултате него што ће помоћи.

Ни родитељима не прија увек ова обавеза. Истраживања указују на то да родитељи доживљавају рад на домаћем задатку као стресан подухват, што доводи до напетости и притиска у кући. Често, када је временски рок ограничен, родитељи се одлучују да ураде задатак уместо детета.

Већина ових студија се фокусирала на децу виших разреда основне школе и средњошколце, али деца у нижим разредима основне школе се налазе у посебно важној фази развоја у којој домаћи задаци имају много већи утицај, било негативан, било позитиван.

Зато су истраживачи покушали да утврде како млађа деца, између првог и петог разреда, реагују на родитељску помоћи у изради домаћих задатака.

Аутори су користили податке националних истраживања од 1997. до 1998. и 2011. године. За разлику од претходних студија, узели су у обзир варијабле као што су друштвено-економски статус и образовање родитеља, када су анализирали своје резултате.

Чак и када се узме у обзир ниво и интензитет помоћи родитеља у изради домаћих задатака, тим није нашао никакав ефекат на школски успех.

Аутори не желе са сигурношћу да тврде зашто је то тако, али су понудили неколико објашњења.

Може бити, на пример, да стрес код куће није погодан за учење. Или је то можда зато што родитељи ураде већину посла, уместо да уче своју децу како да сама размишљају. На крају крајева, родитељи нису обучени као наставници да следећој генерацији преносе знања и уче их да читају и рачунају.

„Основна школа служи стицању знања, али још више развоју вештина и навика код детета“, објашњава Катерина Бодовски са Универзитета Пенсилваније која се бави истраживањем образовне политике.

Превелика очекивања такође могу да ометају дететово учење. Ако дете осећа као да му родитељ дише за вратом, то би могло додати непотребан притисак на целу ситуацију. С друге стране, много је мања вероватноћа да ће наставник заузет другом децом имати времена да врши овакву врсту притиска.

Ово нужно не значи да помагање деци да ураде домаћи задатак нема баш никакве користи, јер студија није истраживала разлику између врста помоћи коју дају родитељи, већ је посматрала какав утицај има на академско постигнуће. То би, на пример, у неким случајевима могло да доведе до тога да родитељи проводе више времена са својом децом, што може бити од користи за ствари које немају везе са школским постигнућем, попут њиховог менталног здравља.

Родитељска подршка се не искључује

Извештаји из перспективе деце сугеришу да су подршка и самопоуздање родитеља повезани са вишим постигнућима, тако да тим истиче да постоји потреба да се направи разлика између различитих врста помоћи родитеља око школских обавеза деце.

Аутори признају да иако њихови резултати сугеришу да родитељска помоћ око домаћих задатака не доводи до бољих оцена, они нису испитивали учење током пандемије ковида 19.
Начин на који је извођена настава од 2020. изненада је довела до чудне равнотеже између наставника и родитеља, а помоћ код куће је вероватно била кључни фактор за успешно учење на даљину.

„Ковид је наметнуо ситуацију учешће родитеља у школским обавезама док су наставу пратили од куће. То се веома разликује од помоћи родитеља у изради домаћих задатака када њихово дете иде на редовну наставу“, напомиње Бодовска.

Ипак, аутори предлажу педагозима и креаторима образовне политике да преиспитају своје ставове о домаћим задацима у будућности.

Тражити од родитеља да помажу у образовном процесу можда није најбољи начин да се образују будуће генерације.

петак, 29. март 2024.
24° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво