Читај ми!

„Хипермодерни Данте“ – шта нам откривају илустрације инспирисане делима чувеног песника

Данте је писао поезију и трактате у области теологије, филозофије и других наука. Поводом 700 година од смрти оца италијанског језика, Амбасада Италије у Београду и Италијански институт за културу представљају изложбу „Хипермодерни Данте“ – илустрације Дантеовог дела из целог света, из периода од 1983. до 2021. године. Изложба се може погледати од 15. априла до 12. маја у просторијама овог института. Изложбу је отворио Њ. е. Карло Ло Кашо, амбасадор Републике Италије у Србији.

„Хипермодерни Данте" нуди преглед најновијих токова у дугачкој историји илустрованих приказа Дантеових дела и представља јединствену прилику да се српској публици прикажу иконографска дела високог уметничког домета, инспирисана врхунским песником. Посетиоци ће моћи да са уживањем посматрају различита искуства, технике и методологије доведене у дијалог преко осамдесетак дела пет савремених уметника: Тома Филипса, Монике Бајзнер, Мима Паладина, Емилијана Понција и Паола Барбијерија. Реч је о својеврсном путовању у савремену визуелну културу.

„Бирајући да пише своје песме на тосканском народном дијалекту, а не на традиционалном латинском, Данте је одредио токове будућег књижевног развоја крајем 18. века и утицај на формирање идеје у младим европским друштвима", изјавила је Данијела Ванушић, помоћница министра за заштиту културног наслеђа и дигитализацију.

До појаве штампе, крајем 15. века, било је више од 50 илустрованих рукописа Дантеових дела. Уметници из целог света су, реализујући илустрације његових дела, значајно утицали на развој перцепције визуелних дела и културе уопште.

Девет сериграфија Тома Филипса открива оригинални језик који сједињује непосредност поп уметности и профињену потрагу за изражајним средствима. У делима Монике Бајзнер (прве жене уметнице која је у целости илустровала „Божанствену комедију") осликаним темпером, сваки детаљ је брижљиво стављен под лупу, што омогућава активно промишљање једне фигуративне традиције која у својој крајности обухвата и Ђованија ди Паола.

Мимо Паладино користи цртеж како би проникао у архаичне корене Дантеовог спева, ишчитавајући Дантеове стихове из угла властите уметничке поетике. Паоло Барбијери усаглашава традицију са иновацијом, оригиналне скице у црном се преображавају у коначне разнобојне штампе на којима су приказани фантастични призори са до сада невиђеним интерпретативним сценариом. Емилијано Понци се пак у потпуности препушта дигиталном медију, стварајући амбијенте надреалне природе са узнемирујућим призвуцима, који изнова актуeлизују Дантеа у једној отуђеној данашњици.

Премијерно у Београду, изложба ће моћи да се посети од понедељка до петка, од 10 до 19 часова, а потом ће бити представљена публици у Атини, Прагу, Москви, Мадриду и Лондону. Изложбу су осмислили Друштво „Данте Алигијери" и Удружење италијаниста, приредио ју је проф. Ђорђо Бачи, у сарадњи са Марчелом Чикутом и Албертом Kазадеијем, а реализовао Студио Арт медија из Фиренце, захваљујући подршци Министарства спољних послова и међународне сарадње Италије. 

среда, 24. април 2024.
10° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво