Читај ми!

Летећи такси – хоће ли градска возила летети већ у трећој деценији овог миленијума

Улагачи су опет дали стотине милиона евра за пројекат „Волокоптер”. То су мале електричне летелице које би, према оптимистичним прогнозама, за коју годину могле да језде градовима. И зарађују милијарде.

Све подсећа на филм Пети елемент са Брусом Вилисом и Милом Јововић. Сниман крајем деведесетих, овај филм је радњу сместио у 2263. годину, кад градом језде летећи аутомобили. Тада нико није могао ни да сања оно што данас тврде ентузијасти који су намирисали добар посао – да би градска возила могла да лете већ у трећој деценији овог миленијума.

Тако се бар надају у фирми „Волокоптер“ из градића Брухзала недалеко од Штутгарта. Сада су прикупили још 200 милиона евра инвестиција, уз 122 милиона са којима су раније кренули. У игри су крупни играчи: логистика Немачке железнице, „Интел“, „Дајмлер“ и кинески произвођач аутомобила „Џили“. Сада су се придружили добављач аутомобилске бранше „Континентал“ и дивовски фонд „Блекрок“.

„Кроз та партнерства можемо да посегнемо за неопходном експертизом како бисмо наредних година покренули прве линије“, рекао је ове седмице Флоријан Ројтер, шеф „Волокоптера“.

Планирају да у наредне две године понуде прве комерцијалне летеће такси линије. Фирма развија мале аутономне летелице налик на хеликоптере којима би путници могли да избегну гужве на путевима и сигурно дођу до циља. Ради се и на логистичкој беспилотној летелици намењеној испорукама.

О концепту урбаног саобраћаја расправља се већ деценијама. Летелице се виде као згодан начин да се заобиђу гужве, а постају могуће напретком сензора и брзог интернета који спречавају колизију. Главни изазови су и даље релативно мала носивост и батерија која не може да издржи дуже летове.

Пионири у великом бизнису

„Волокоптер“ је основан пре десет година и, заједно са немачким конкурентом „Лилијумом“, спада у пионире ове младе бранше. „Лилијум“ из Минхена, који ради на маленом аутономном авиону са 36 мотора, сада већ вреди више од милијарду долара. На колико се процењује вредност „Волокоптера“? О томе шеф „Ројтера” није желео да говори.

Но јасно је да је широм света почела трка у томе ко ће имати први летећи такси. Осим америчког стартапа „Џоби“, и великани традиционалног саобраћаја попут „Ербаса“ и „Фолксвагена“ развијају своје летелице.

Аналитичари инвестиционе банке „Морган Стенли“ рачунају да би тржиште летећих таксија већ 2040. године могло да буде тешко 1,5 билиона долара годишње.

Европска агенција лета ЕАСА такође рачуна да ће фирме попут „Волокоптера“ и „Лилијума“ кроз најдаље четири, пет година добити потребне дозволе. „Волокоптер“ је већ у децембру тражио дозволу у Сједињеним Државама.

Према писању листа Велт, прошле године је преко милијарду долара уложено у браншу. Широм света на томе ради преко двеста фирми, од њих три четвртине долазе из Кине. Лист пише да је „почела финална рунда у борби за вођство на тржишту летећих таксија“.

Број коментара 3

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 16. април 2024.
26° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво