Шта радити са електричним тротинетима

Електрични тротинети као превозно средство у ЕУ постају све више проблем него олакшање у саобраћају. Две највеће компаније за изнајмљивање „Лајм“ и „Бирд“ већ вреде преко милијарду евра, а потражња за овим видом превоза не јењава. Ради безбедности, поједини европски градови забранили су коришћење тротинета у појединим деловима или су временски ограничили њихову употребу.

Код нас за неколико месеци продато је 35.000 тротинета само у Београду, што је, кажу, рекорд за неко превозно средство. Листе чекања за куповину на кредит су дуге и по неколико месеци, а куповина преко интернета није још евидентирана.

Стручњаци упозоравају да не треба забрањивати овакав еколошки транспорт, али и да се морају увести правила због толике масовности. Тротинети су код нас непрепознатљиви у закону, али се могу третирати као возило јер их покреће електрични мотор.

У том случају, за њега важе правила из саобраћаја, али га возе и особе које не знају да читају саобраћајну сигнализацију или не знају, на пример, да ли имају предност ако долазе са десне стране у раскрсницу.

„Прво морамо увести потпуну правну нормативу која ће јасно дефинисати ко и под којим условима може управљати тротинетима, па онда и шта тротинет мора да испуњава – од техничке опреме до услова и можда најважнију ствар где се све могу возити тротинети и у које време“, каже Милан Вујанић из Комитета за безбедност саобраћаја.

Друга битна ствар је заштитна опрема, али и уређаји за сигнализацију. По садашњем закону, бициклисти морају имати светлообојени прслук, али и кацигу, док тротинет возе многи без икакве заштите и светлосне сигнализације, нарочито у вечерњим сатима.

Када бисмо сада тумачили тротинет, он би законски најближи био мопеду, јер му је брзина и до 30 километара на час.

„Интересантно је то да и мопеди морају да испуњавају одређене законске услове, тротинети нису препознати законом, а када буду препознати, онда се може дефинисати и шта од услова морају да испуњавају и они, али и возачи који њима управљају“, наводи саобраћајни аналитичар Милан Божовић.

Поставља се питање ко у случају несреће или повреда сноси одговорност, ко плаћа одштету ако, на пример, тротинетом теже повреди пешака.

Аналитичари кажу да би можда комунална полиција могла на основу неког правилника да се позабави овим феноменом, али не и да забрани вожњу електричних тротинета.

За сада код нас није било тежих удеса у којима је учествовао тротинет, али законско решење је неопходно јер, поред сигурности оних који возе, треба пазити и на сигурност осталих учесника у саобраћају, кажу стручњаци.

Број коментара 19

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 24. април 2024.
10° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво