Читај ми!

Губитак струје, два минута за реакцију и срушени симбол града – како је спречена већа трагедија у Балтимору

Четири минута прошло је од тренутка када је на броду "Дали" нестала струја до судара са носећим стубом моста "Френсис Скот Ки" у Балтимору након чега се срушила његова конструкција. Посада брода је два минута пре удара обавестила да ће доћи до несреће, чиме је избегнута већа трагедија, јер су блокирани прилази мосту. Потрага за шесторицом радника који су у тренутку инцидента изводили радове на конструкцији се обуставља, а истрага шта се тачно догодило на пловилу је у току. Председник САД Џозеф Бајден обећао је брзу обнову моста, док стручњаци предвиђају економске последице због застоја у једној од највећих лука на источној обали САД.

Губитак струје, два минута за реакцију и срушени симбол града – како је спречена већа трагедија у Балтимору Губитак струје, два минута за реакцију и срушени симбол града – како је спречена већа трагедија у Балтимору

Велики теретни брод "Дали" тек је испловио из балтиморске луке на рути ка Коломбу и Шри Ланки где је требало да истовари скоро 3.000 контејнера робе, када је на првом заокрету ка Атлантском океану изгубио струју.

Индијска 22-члана посада није ни схватила у чему је квар, а прамац скоро 300 метара дугачког пловила, који може да понесе и до 115.000 тона, већ је био усмерен на један од носећих стубова култног балтиморског моста "Френсис Скот Ки".

Четири минута

У 01.25 после поноћи према локалном времену, електроника на "Далију" је била ван функције, што је значило да су и мотори остали без снаге, а капетан посаде је, како је наведено у прелиминарном извештају о несрећи, безуспешно мењао наређења у очајничком покушају да реши проблем и поврати снагу мотора.

"Најпре сам наредио да кормило усмеримо улево, па да бацимо сидро како се десни крај не би занео. Претпостављам да су се активирали и генератори за хитни случај, али до удара у мост нисмо успели да покренемо моторе", наводи се у изјави капетана.

Посада је схватила да је судар неизбежан и у 01.27 о дешавањима обавестила надлежне службе Балтимора, тражећи помоћ.

"Мосту се приближава брод који је изгубио контролу", зачуо се глас запосленог у Управи за саобраћај Мериленда преко интерног комуникационог система.

"Док ситуација не буде под контролом, морамо да зауставимо речни и друмски саобраћај око моста, и на њему", наставио је у истом тону.

Полиција је у два минута размака од упозорења до ударца у бетонску конструкцију моста успела да блокира прилазе, па је избегнута много већа трагедија, због чега је и гувернер Мериленда Вес Мур касније захвалио посади "Далија".

"Они су због брзе реакције прави хероји", навео је Мур у обраћању медијима.

Ипак, на мосту је у тренутку несреће било најмање осморо радника који су поправљали рупе на путу, као и неколико возила, када је брод у 01.29 ударио у стуб

Хладна вода Патапска и мале шансе да су нестали радници преживели

Већи део 2,6 километара дугачког моста за само неколико секунди сурвао се у воду хладне и немирне реке Патапско.

Полиција и ватрогасци су сат времена након несреће из реке, чија температура је била око осам степени Целзијусових, извукли две особе, од којих је једна задржана на болничком лечењу и у тешком је стању.

За још шесторицом радника наставило је да се трага, али се дан након несреће претпоставља да су се утопили с обзиром на то колико је времена прошло од инцидента и хладноћу воде.

Америчка обалска стража је и саопштила да су мушкарци за којима се трага вероватно мртви и да намерава да обустави масовну потрагу, док су локални медији известили да су нестали држављани Мексика, Гватемале, Хондураса и Салвадора.

Сонари су детектовали и аутомобиле под водом, али се претпоставља да у њима није било људи и да су у питању паркирана возила радника.

Са друге стране, ниједан члан посаде није претрпео теже повреде.

Симбол Балтимора и Бајденово сећање

Мост "Френсис Скот Ки" отворен је 23. марта 1977. године, пре 47 година, пре него што је његов највећи део 26. марта потонуо у Патапско. 

Представља "жилу куцавицу" балтиморске обилазнице на путу од Њујорка и Филаделфије ка Вашингтону и један је од симбола града.

"Сваког дана најмање 30.000 возила прође овим мостом. Чути вест да се мост срушио је срцепарајуће. Сада о њему причамо само у контексту тога да је био ту 47 година", истакао је гувернер Мур у емотивном обраћању.

Председник Сједињених Држава Џозеф Бајден се у обраћању из Беле куће присетио да је "безброј пута" прелазио мост док је као сенатор из Делавера путовао у Вашингтон.

"Померићемо небо и земљу како бисмо поправили и поново оспособили мост", навео је Бајден.

Лука у Балтимору и економске последице застоја 

Док званична претрага тешко приступачног терена још није окончана, а наставља се и истрага о томе шта је све на броду кренуло по злу, амерички медији и економски стручњаци су упозорили да би инцидент значајно могао да угрози пословање луке у Балтимору, једне од најпрометнијих на источној облали САД.

Сенатор Мериленда Бен Кардин већ је упозорио на економске последице затварања пловног пута луке која је чвориште неколико привредних сектора – од индустрије челика и алуминијума, до опреме за пољопривреду и делова за аутомобиле компанија "Џенерал моторс" и "Хонда".

Само прошле године, дистрибуирани су делови за најмање 750.000 возила, показују подаци лучке администрације Мериленда.

Такође, застој у Балтимору оптеретиће друге значајне луке источне обале – у Филаделфији и Норфолку.

Значај саме луке истакао је и амерички шеф државе.

"Користићемо федерална средства како бисмо што пре и боље реаговали на ову хитну ситуцију. Морамо да покренемо луку. Од ње зависи 15.000 радних места у Америци", навео је Бајден, док је гувернер Мур упозорио да ће "процес опоравка" бити дуготрајан.

"Уклета" историја брода "Дали" и компаније у чијем је власништву

Брод "Дали" пловио је под заставом Сингапура и управом компаније "Synergy Marine Group", чија је посада, баш на овом броду, већ учествовала у инциденту код луке у белгијском Антверпену 2016. године.

У тој несрећи није било повређених, нити значајне материјалне штете.

Ипак, бродови којима управља "Sinergy Marine Group" били су умешани у најмање три смртоносна инцидента од 2018, пренео је Си-Ен-Ен.

недеља, 28. април 2024.
23° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво