Читај ми!

Ребрендирање Фејсбука – "кречење" афера или (р)еволуција аватара

Фејсбук не постоји дуго као, на пример, Тојота, али је до те мере урезан у свест једне генерације, да промена имена, логоа, типографије, као и код Гугла, не значи ништа. Гугл тешко да ће икада бити Алфабет, као што вероватно нико Фејсбук неће звати Мета. Уосталом, то би било исто као када би на дијеталну кока-колу ставили црвени чеп. Једно с другим не иде и нешто недостаје. Шта тиме поручује Закерберг, сем што најављује, за већину и даље неразумљиви, свет "метаверзума"?

Ребрендирање Фејсбука – "кречење" афера или (р)еволуција аватара Ребрендирање Фејсбука – "кречење" афера или (р)еволуција аватара

"Ако оглашаваш апарате за гашење пожара, почни од ватре", гласи један од савета творца модерног адвертајзинга, Дејвида Огилвија.

Фејсбук је састанком у проширеној реалности на ком је Закерберг објавио промену имена и најавио у ком правцу ће се кретати компанија у наредним годинама кренуо са "ватром", "метасветом" о коме не знамо довољно, не знамо када ће стићи и не знамо тачно како и када ћемо да га користимо.

Бежи ли Фејсбук од реалности или покушава да је поново створи? И шта Закерберг намерава ребрендирањем компаније? 

Ребрендирање обично долази у тренуцима еволуције или револуције једне фирме. Многе од њих, међутим, променом имена нису постигле ништа. Ребрендирање и кошта. "Пепси" је само нови лого платио милион долара, a за три године, колико је трајао процес новог позиционирања имиџа, потрошено је више од милијарду.

Фејсбук је, само у овој години, за изградњу "метаверзума" потрошио 10 милијарди долара. 

Ипак, као што је тешко да ће Фејсбук променом логоа, порука, типографије, имена постати Мета, готово је извесно да нико на кугли земаљској, сем у можда корпоративним честиткама за Нову годину, за Гугл неће рећи Алфабет.

Примера за не тако велике домете ребрендирања има подоста, на свим странама. Тако је Пица хат желео да постане само Хат, Ксерокс – Ксерокс: компанија докумената, а Данкин донатс само Данкин. И опет ништа. Али, без обзира на промену имена, Фејсбук остаје Фејсбук, јер толико доминира интернетом и нашом свакодневицом да промена имена нема скоро никакву функцију.

Сем, ако се иза тога не крије нека "чудовишна" револуција која куца на врата, нека врста Ханибала пред нашим екранима.

Неуспели покушај отварања "црне кутије" 

Или је, можда, еволуција пред вратима Фејсбука, па подстакнут сведочењем бивше запослене Френсис Хауген, интернет гигант престане да "црну кутију" са подацима и алгоритмима љубоморно чува само за себе. Али, чини се да је све то премало за размере Фејсбука.

Ипак, не може се рећи да покушаја да се макар мало одшкрину врата те кутије није било.

Тако се 2018. године истраживачки конзорцијум са седиште у Харварду Social Science One, удружио се са Фејсбуком у покушају да добије податке од Закербергове компаније о утицају друштвених медија на демократију и подели их са научном заједницом.

Фејсбуку је, међутим, требало много дуже него што се очекивало да представи први обећани скуп података, који је био од ограничене користи за истраживаче и за који је Вашингтон пост писао да је откривено да има фундаменталну грешку која је поткопала све њихове налазе

Уосталом, чини се да је Фејсбук једна од ретких "омиљених омражених" компанија, оне коју "волимо да не волимо". 

"Метаверзум" и нова реалност 

Метајезик у лингвистици означава посебну врсту језика којом се нешто објашњава, разрађује, систематизује. А "метаверзумом" Закерберг изгледа настоји не да нам објасни свет у коме живимо, макар и виртуелно, него да га изнова створи. 

Устанете ујутру и ставите наочаре, упалите сат и створите аватара, одете на састанак седећи у пиџами на фотељи, у метасвету купите земљиште и платите га, на пример, једним пикселом. Звучи чудно, али то је управо план Марка Закерберга. 

Интернетом круже гласине да чак и аватар власника Фејсбука са представљања новог имена делује "хуманије" и реалније од његовог лика у стварном животу. 

Аватари нису нешто што је непознато и ново, свако негде има неког аватара. Али, аватари су некада били само концепт, касније многима алтер его, а сада аустралијска компанија "Соул машинс" прави аватаре с којима можемо да разговарамо, скоро па стварно, и чија се употреба назире у различитим сферама свакодневице – банке, поште, образовање, јавни сектор, здравље...

Развијени су на платформи Хјуман ОС, и засновани на "дигиталном мозгу", дометима у неуронауци, психологији и когнитивним наукама.

Аватари би врло брзо могли, ако не да нас лече, онда да нам дају савет о лековима или нуспојавама. А "Соул машинс" засигурно није једина компанија која се тиме бави.

Зато би се, иза целе приче о новом брендирању, ребрендирању, пре могло рећи да се крије улазак на велика врата и у нову трку и то тако што је Закерберг испричао свима и сви су чули, сва звона су у истом тренутку била упаљена, јер делује потпуно нестварно.

Чини се да је пре о томе реч, а не о комуникацијској катастрофи, како су различити интернет аватари протумачили. Не траје као Тојота од 1937, али Фејсбук сигурно зна шта ради. Ако ништа друго, оно због профита, да не кажемо података.

Извор фотографије: EPA-EFE/META HANDOUT

понедељак, 17. јун 2024.
22° C

Коментари

Nena
Мамурлук – како преживети дан после
Cigarete
Шта ми се догађа с организмом кад престанем да пушим?
Decija evrovizija
Дечја песма Евровизије
ablacija
Шта је превенција за изненадне болести
Gdjj
Комшије