Читај ми!

Азија у борби за светско небо

До краја године очекују се први пробни лет јапанског путничког млазњака средње класе и прва испорука кинеског путничког авиона сличног типа. Кинески и јапански произвођачи тако ће се ускоро придружити реномираним фабрикама са европског и америчког континента у сложеној утакмици на светском тржишту које ће, сматра се, у наредне две деценије прогутати између три и пет хиљада летелица капацитета 70 до 95 путника.

Јапан би требало да ове године тестира путнички авион капацитета од 70 до 90 путника, познат под називом "Регионални млазњак Мицубиши" (МРЈ) на чијем развоју су, поред ове корпорације, ангажовани и фабрика "Фуџи Хеви" и концерн "Тојота".

То је први јапански путнички млазњак средње класе и уопште први путнички авион средњег капацитета након читавих пет деценија, још од пропелерца "YС-11" конструисаног шездесетих година. Мада у Земљи излазећег Сунца око 55.000 људи ради у ваздухопловној индустрији, њих 40 одсто су до сада били ангажовани на пројектима за потребе америчког произвођача "Боинг", а јапанске фирме су имале су битну улогу у производњи "Ербасовог" џамбо џета А-380.

Компанија "Мицубиши" очекује да би у наредне две деценије, упоредо са растом стандарда у Кини и другим азијским земљама, те Јужној Америци и Африци, тржишна потражња могла да апсорбује чак 5.000 путничких летелица средње класе, те као свој циљ амбициозно поставља освајање удела од 20 до 50 одсто тог тржишта.

Стручњаци, међутим, упозоравају да је реч о оптимистичној процени која је на горњој граници, те да би реалнији сценарио био потражња за 3.000 летелица те класе.

Нови путнички млазњак "Мицубишија", ако тестови успеју, ушао би у употребу 2015. године, а ова корпорација већ има поруџбине за 165 летелица, које би требало да коштају 42 милиона долара по комаду.

И мада је првобитни план предвиђао конструисање летелице са телом од угљеничних влакана и литијумским акумулаторима налик "Боинговом" авиону великог долета "787 Дримлајнер", ова идеја је напуштена у корист традиционалних материјала алуминијума и никла како би се смањили трошкови развоја и обезбедило поуздано функционисање. 

Упркос томе, захваљујући напредним технологијама у изради крила и ефикаснијим моторима најновије генерације, "Мицубишијев" МРЈ трошиће 20 одсто мање горива од свог ривала, првог кинеског путничког авиона "Комак АРЈ-21" који је у завршној фази тестирања и који, би након пет година кашњења, требало да крајем ове године буде испоручен првом од мноштва домаћих купаца.

"АРЈ-21" један је од најважнијих државних пројеката у Кини, на којем ради конзорцијум од шест кинеских компанија. Овај авион садржи и делове произведене од стране 19 америчких и европских произвођача, те има почетну предност у односу на јапанског такмаца захваљујући томе што ће раније ући у комерцијалну употребу и што ће око 20 одсто будуће светске потражње за регионалним авионима управо доћи из Кине. Кинеске и авио компаније из југоисточне Азије већ су поручиле 309 ових летелица.

И кинески и јапански авион биће опремљени америчким моторима. Док су се Кинези определили за "Џенерал Електрик", Јапанци су потписали уговор са произвођачем "Прат и Витни".

У борби за светско небо у средњој класи, источноазијски произвођачи за конкуренте имају канадску фирму "Бомбардиер" и бразилски "Ембраер," који су специјализовани за авионе мањег и средњег капацитета и долета, те амерички "Боинг" и западноевропски "Ербас".

Ту су и руске фабрике "Сухој", "Тупољев" и "Јаковљев," од којих је ова прва најдаље одмакла у производњи и маркетингу регионалног путничког авиона нове генерације са својим моделом "Суперџет 100".

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

субота, 27. април 2024.
11° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво