Читај ми!

С банком можете преговарати о условима – Ђукић за РТС о дилеми узети кредит сада или сачекати

Никола Ђукић из Сектора за заштиту корисника финансијских услуга Народне банке Србије препоручује грађанима када узимају кредит да размотре понуду више банака, а ако морају да се задужују – да пажљиво одаберу банку.

Никола Ђукић рекао је, гостујући у "Београдској хроници" да НБС већ 11 година поступа у оквиру Сектора за заштиту корисника по притужбама корисника који им се свакодневно обраћају.

Према његовим речима, грађани се најавише жале на платне услуге, извршење платних трансакција, неосновано задужење рачуна, рок извршења трансакције, злоупотреба платних картица, жале се на стамбене кредите у вези са превременом отплатом и усклађивањем каматне стопе.

"За сваку притужбу коју примимо пажљиво размотримо чињенично стање, поступак по притужби је хитан, бесплатан поступак који спроводи НБС као вид алтернативног решења спора, с тим што када НБС утврди неправилност поступа с места и налаже банци да такву неправилност отклони – изричемо решење о изрицању новчане казне банкама", напоменуо је Ђукић.

Истиче да су више десетина пута кажњене банке, од када постоје, али то није једина мера коју предузимају према банкама у заштити корисника.

Ђукић је набројао регулаторне мере, прописе који се доносе, као и Закон о заштити корисника финансијских услуга али су ту и различите одлуке, упутства, инструкције где се банкама на системски начин прописује како да поступају.

"У последње четири или пет година, у смислу препорука, издавали смо инструкције, упутства, налоге и треба нагласити да спроводимо контроле пословања банака, некада циљану а некада свеобухватну контролу, и када утврдимо неправилност тада на системски начин решавамо проблеме с којим корисници могу да се сретну", каже Ђукић.

Да ли корисници знају своја права

Ђукић каже да корисник треба да познаје своја права и зато је на банци да их упозна са правима, а то мора да учини у предуговорној фази.

Према његовим речима, када се грађани одлучују за неку врсту кредита, банка мора да предузме низ активности, да уручи документацију која се односи на све могуће трошкове, накнаде, рокове отплате, износ кредита, каматну стопу, ако је променљива – када се мења и под којим околностима, пре него што корисник каже да је вољан да прихвати такве одредбе уговора и да закључи уговор са банком.

Пре него што се грађани одлуче за кредит, треба да погледају понуде различитих банака, да се не определе одмах за једну банку, већ да погледају пре свега ефективну каматну стопу, ту је изражена укупна цена кредита, сви трошкови, накнаде...

Преговарање с банком

За разлику од трговаца, с банком можете преговарати о условима. "Банка нам одобрава своја средства путем кредита, и одређује различиту цену кредита, рок отплате али можете да изнесете одређени предлог", истиче Ђукић.

Банци је у интересу да кориснику изађе у сусрет као депозитно-кредитној институцији да има што више корисника.

Банци је у интересу да своје услове учини што повољнијим, како би се корисници определили баш за њу, подвукао је он.

"Ако нађете јефтинију, тј. бољу понуду у другој банци – ви кроз рефинансирање кредита имате право да одете у другу банку и у интересу је банке да у том случају пита за ту понуду, са те стране не видим проблем да доставите банци понуду, да она види колико банка вама нуди и да без додатних трошкова које би донело то рефинансирање у складу с документом који сте јој донели умањи износ каматне стопе", објаснио је Ђукић.

Кредит – узети или сачекати

"Просечном грађанину бих рекао да погледа понуду више банака, да пажљиво бира, ако говоримо о стамбеним кредитима то није само ствар његово одлуке већ и породице, да погледа висину каматне стопе и рок отплате, да ли је кредит динарски или индексиран у страној валути", рекао је Ђукић.

Када говоримо о стамбеним кредитима, већина је индексирана у страној валути, а када говоримо о кредитима уопште – динарски су доминантни на тржишту, додаје он.

"Прошлог месеца смо донели одлуку да се омогући грађанима који су у проблему да продуже рок отплате кредита код готовинских, потрошачких, стамбених кредита, ако корисник хоће сада кредит, ако мора да подигне кредит да пажљиво погледа услове, да од банке тражи нацрт уговора", каже Ђукић.

Глобалне промене узрокују раст каматних стопа, дошло је до повећања месечне рате,  корисници од банке пажљиво траже услове, да размотре и донесу одлуку и да знају своја права – право да одустану од уговора у року од 14 дана ако им не одговара, каже Ђукић.

"Дакле, када се определе за одређени уговор они могу да преговарају с банком о повољнијим условима, да пређу у другу банку, рефинансирање је сада олакшано јер не морате да одете у више банака већ у нову банку и тражите да вам се пребаце кредитна средства", истиче Ђукић.

Моја препорука грађанима је да одаберу понуду више банака, ако морају да се задужују – да пажљиво одаберу банку, закључио је Ђукић.

понедељак, 29. април 2024.
22° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво