Читај ми!

Да ли ће уз субвенције будућност електричних возила у Србији бити ближа

Захваљујући изменама уредбе о субвенционисаној куповини нових електричних и хибридних возила, која је објављена крајем маја, електрична и хибридна возила поново могу да се купе уз државну субвенцију. Гранична вредност емисије издувних гасова за возила са хибридним моторима повећана је са 100 на 140 грама угљен-диоксида по пређеном километру, тако да примена новог, строжег стандарда, више није препрека за одобравање субвенција.

Због тога се, у првих пет месеци ове године, дошло у апсурдну ситуацију да аутомобили са потпуно истим моторима који су раније испуњавали тражени критеријум, више нису могли да се купе уз олакшицу од 2.500 евра, због чега је и интересовање за хибридна возила драстично смањено.

Директор "Тоjoта Србија" Роберт Лукић објаснио је за РТС да је постојао стандард о издувним гасовима који је био у примени више од десет година и престао је да важи у ЕУ од 1. јануара ове године. Уведен је каже, нови, доста строжи, па се промена те уредбе морала извршити тако да се усагласи вредност старог и новог стандарда.

"То вам је као разлика између сантиметра и инча. Стари је мерио по инчима, а нови у центиметрима. И у том смислу издувни гасови су једнаки као што су и били само је стандард другачији", појаснио је Лукић.

Такође, навео је да би, уколико би се тај строжи начин, другачијег мерења применио на сва возила, онда би коришћењем субвенција испао велики број модела возила и тај недостатак је, наглaшава Лукић исправљен. 

Субвенција и за физичка и правна лица

Александра Граовац из Српске асоцијације увозника возила и делова истакла је да је субвенција за електрично возило 5.000 евра, за плаг-ин хибридно возило 3.500 и за хибридна  2.500.

На субвенције имају право и физичка и правна лица.

Навела је да је прошле године продато око 800 возила која се убрајају у електрична, плаг-ин и хибридна, мада међу њима има и неких поткатегорија које субвенција није препознала, а то су лаки хибриди.

Бенефити електричних возила

Лукић истиче да употреба електричних возила иде у правцу одрживих технологија и еколошки прихватљивих решења.

"Ми имамо велико загађење у градовима, али када погледамо технологију морамо да погледамо не саму експлоатацију возила, него и његову производњу, па експлоатацију, па рециклажу. За производњу батерија потребан је тај чувени литијум и електрична возила јако много конзумирају тог литијума. За електрично возило је, ако га поредимо с хибридним, потребно цирка десет пута више литијума", указао је Лукић.

Навео је да у експлоатацији електрична возила користе струју и  да је ту велико питање одакле је та струја.

"Ако погледате Норвешку која 90 посто те струје добија из воде, то апсолутно има смисла. Међутим, у свету и Европи се у већини земаља та струја добија из термоелектрана. То је сигурно нешто за шта ће се тражити решење у наредних 10, 30 и 50 година", сматра Лукић.

Истакао је да рециклажа батерија захтева озбиљан процес, технолошку припремљеност, капацитете, јер су батерије отровне. Верује да ће се производња енергије из ветра, сунца развијати и даље и неким својим темпом.

У Србији око 60 брзих пуњача

Александра Граовац је рекла да у Србији постоји око 60 јавно доступних брзих пуњача.

"Мрежа, инфраструктура као таква није лака да се спроведе. Тако да ова возила захтевају инфраструктуру за коју су потребне велике промене и улагања, тако да смо још увек у периоду када су хибридна возила само допуњива или плаг-ин која могу да иду или на један или други погон прихватљивија", оценила је Граовац.

Лукић објашањава да када возите ауто и кочите, та енергија се губи, док се код хибридних возила не губи, већ она пуни батерију.

"Када стојите на семафору и непотребно је да мотор ради, тада се користи батерија. Код хибридних аутомобила чак 60 посто времена које ви проводите у граду је на електричну енергију и у том смислу немате потребу нити за инфраструктуром нити за било каквим пуњењем", прецизирао је Лукић.

Граовац указује да је аутомобилска индустрија у великим променама и да су неки произвођачи препознали моменат да се технологија и екологија развијају.

"Сви споразуми које намеће та еколошка регулатива су активни, сви произвођачи су их потписали и убрзано се ради на томе да сви достигну тај ниво задатих издувних емисија да би се постигли стандарди", истакла је Граовац.

Водоник гориво будућности

Лукић наводи да у "Тојоти" верују да је водоник гориво будућности.

"Водоник је у експлоатацији апсолутно чист, као и електрична енергија, потпуно чист, из ауспуха излази само вода. Једноставнији је у производњи зато што је узгредни продукт многих индустрија, за сада неискоришћен, односно коришћен само за грејање, а сасвим сигурно је врло употребљив у камионима, градским аутобусима и то полако постаје тренд", нагласио је Лукић.

Додаје да су гориве ћелије потпуно једноставне за производњу, а за рециклажу потпуно безбедне. 

Очекује да ће водоник преузети за 20, 30 година примат.

Што се тиче цена и платежне моћи грађана за куповину ових аутомобила, Граовац истиче да су  усклађене с конкурентима из дизел сегмента с тим да цена и даље пада.

Очекује да ће с неком већом експлоатацијом тих возила и цена бити приступачнија.

субота, 04. мај 2024.
16° C

Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се