Читај ми!

Обештећење и за српске купце "фолксвагена"?

Скандал "Фолксваген" и даље тресе свет. У Србији евиденције о увозу модела којима је преправљен софтвер за мерење емисије издувних гасова нема, али се претпоставља да је реч о око 12.000 возила која су увезена од 2009.

"Фолксваген" је превари прибегао јер је софтверско унапређење мотора било много јефтиније него развој и израда мотора тих карактеристика. То је, кажу стручњаци, типичан пример преваре не само купаца већ и хомологационих бироа широм света.

Према повељи Уједињених нација о загађењу, због такве преваре актери морају бити кажњени јер се директно односе на људско здравље. Српски купци могу покренути спорове, али је код наших судова то тешко доказати.

"Можемо мало тога да докажемо. У Србији не постоји ниједна хомологациона лабораторија за испитивање емисије издувних гасова, тако да у Србији тешко било какав вид вештачења може да дође у обзир", каже Милан Божић из АМСС-а.

У Удружењу увозника кажу да је одштета за земљу која је спорна возила увозила и продавала на својој територији извесна, али да то зависи и од броја увезених возила. Примера ради, на пола милиона продатих возила у Америци та држава тражи 18 милијарди долара.

Наши увозници траже објашњење од представника "Фолксвагена". Међутим, када је реч о купцима, процењују да произвођач неће бити издашан.

Милан Вукасовић из Удружења увозника аутомобила и делова каже да људи који су купили "фолксваген" могу да очекују да ће спорни софтвер бити замењен другим.

"Не очекујем ту некакава спектакуларна дешавања, пре свега јер заиста не знамо колики је број таквих возила, а то на функционална својства возила нема никакав утицај", каже Вукасовић.

Удружење потрошача каже да сви они који су купили спорна возила имају право на надокнаду – појединачно, али да је најбоље због доказног поступка да се удруже и тако смање трошкове тужбе. Право на надокнаду имају и други и трећи, али првенствено први власници.

"Закон то препознаје као несаобразну робу. Значи, ви сте купили аутомобил са тим и тим карактеристикама, а добили сте друго. Значи у питању је несаобразност, а онда је произвођач дужан да вам то надокнади, односно да вам замени уређај, у овом случају аутомобил", каже председник националне Асоцијације потрошача Горан Паповић.

Европска федерација за транспорт и животну средину у извештају наводи да нови аутомобили произведени у Европи избацују у просеку 40 одсто више угљен-диоксида него што лабораторијски тестови показују и да је најновија ситуација са "Фолксвагеном" само део скандала ширих размера.

Поред "Фолксвагена" и "Ауди" је објавио да је на 2,1 милион аутомобила преправио софтвер за мерење емисије издувних гасова и тако обмануо и купце и хомологационе лабораторије у земаљама у које су та возила увезена. "Шкода" каже да је уградила 1,2 милиона таквих мотора, а "Сеат" око 700.000.

Број коментара 7

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 02. мај 2024.
25° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво