Читај ми!

Морава чека прве бродове

Пловни канал Дунав–Морава–Вардар покренула би грађевинску, машинску и електроиндустрију, али и бродоградњу, тврде стручњаци. Општине кроз које протичу Велика и Јужна Морава већ имају планове.

Идеја о пловној Морави, која је изазвала велику полемику у јавности, Србији би донела, како тврде стручњаци, бројне погодности. Такозвани расути терет, због јефтинијег транспорта и краћег пута, био би превожен каналом кроз Србију, чиме би се заобишло Црно море. Капитална инвестиција покренула би грађевинску, машинску и електроиндустрију, али и бродоградњу.

Једног од пет скелеџија на Јужној Морави није обрадовала вест да ће његовом реком једнога дана запловити бродови. За њега је, каже, река и сада пловна, јер годинама скелом превози ратаре из околине Алексинца и тако издражава породицу.

"Наћи ћемо посао на другом месту, шта да радимо. Нисам могао то нигде да чујем. Ујутру рано овде долазим, увече касно одлазим", каже скелеџија Радомир Саитовић.

Своју шансу на каналу који би кроз Србију требало да буде дуг око 350 километара, виде општине кроз које протичу Велика и Јужна Морава. На левој обали реке, у Варварину, у коме живе одгајивачи цвећа и поврћа, радо би да ауто-пут, удаљен девет километара, замене пловном Моравом.

"Када би Морава била пловна, то бисмо, свакако, искористили и за транпсорт, али и за развој туризма", каже председник општине Враварин Зоран Миленковић.

У историји је остало записано да 1867. аустријски пароброд стигао до Сталаћа. Књижевник Александар Васић пронашао је и податак да су још 1841. четири поштанске лађе допловиле до Чуприје.

"Те делове које смо проналазили, остатке лађа и једрењака, годинама су стајали на плажи, поред воденица, али ништа није сачувано. Немамо доказа, али ипак то све стоји да је Морава била пловна, неки кажу до Ниша, али до Сталаћа је било сигурно", каже Александар Васић.

Идеја о повезивању северне и јужне Европе каналом кроз Србију, којим би пловни пут био скраћен 1.200 километара, стара је скоро два века. Досадашњим пројектима, осим главног пута, планирана су и два бочна, до Краљева и Ниша.

"Овај канал решио би проблеме наводњавања, заштиту од поплава, користио би се и материјал из Мораве, а значај би био и због енергетике", каже Оливера Потић, професор Грађевинског факултета у Нишу.

А до тада Радомир ће скелом, преко Мораве на другу обалу, чекајући прве бродове и пребројавајући дане до пензије.

Број коментара 20

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 02. мај 2024.
24° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво