Читај ми!

Неуставно легитимисање потрошача

За замену или враћање купљене робе, купац мора да остави трговцу име презиме и матични број, што није у складу са Уставом и законом. Било је неколико предлога за измену те одредбе, али надлежно Министарство финансија то још није урадило.

Уколико купац жели да замени робу коју је купио или жели свој новац натраг, трговцима, осим имена и презимена, мора дати и матични број. Уписивање личних података у такозвани "Налог за исправку"("НИ" образац), који је уведен 2004. године, није у складу са Уставом и законом.

Национална организација потрошача Србије протестује, пошто ниједан закон не налаже остављање личних података при рекламирању робе.

"Довољно је да потрошач, приликом рекламације, поднесе рачун, слип из банке или довољно је само да зна датум кад је шта купио, остало је на трговцу да докаже", каже Горан Паповић из Националне организације потрошача Србије.

"Онај ко је из Министарства финансија прописао уредбу, само показује немоћ како да се избори са несавесним трговцима", наводи Паповић.

Повереник за информације од јавног значаја Родољуб Шабић предао је иницијативу Министарству финансија, јер је, како објашњава, реч о незаконитој одредби.

"Те податке не узимају трговци зато што они то воле или желе, него зато што су практично у изнудици, зато што су под притиском пореских органа који инсистирају да те податке уносе у тај фамозни образац", рекао је Шабић.

"Ту, наравно, имамо један непотребан конфликт, где имамо с једне стране потрошаче који с правом желе заштиту приватности и с правом желе поштовање Устава, а с друге стране продавце који ризикују кажњавање, независно од тога што је то кажњавање неоправдано", истиче Шабић.

Предлог за измену закона

Привредна комора Србије већ је предложила надлежном министарству и Пореској управи да измене Закон о фискалним касама, како би трговцима олакшали компликоване процедуре. С тим се слажу и у Унији послодаваца.

"Сви подаци који се налазе на фискалним исечцима су сасвим довољни и није потребно уписивати матичне бројеве или личне податке купаца", истиче Драгољуб Рајић из Уније послодаваца.

Без обзира на негодовање купаца који се плаше злоупотребе личних података, трговци спроводе процедуру, јер морају да правдају пазаре. Ипак, неким купцима важно је да замене робу, па уписивање података не виде као задирање у приватност.

Инспекцији и Пореској управи важни су само лични подаци и својеручни потпис оних који су купљену робу, коју желе да врате или рекламирају, платили више од 500 динара.

Број коментара 13

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

субота, 01. јун 2024.
26° C

Коментари

Nena
Мамурлук – како преживети дан после
Cigarete
Шта ми се догађа с организмом кад престанем да пушим?
Decija evrovizija
Дечја песма Евровизије
ablacija
Шта је превенција за изненадне болести
Gdjj
Комшије