четвртак, 14.09.2023, 20:00 -> 20:18
Извор: РТС
Аутор: Јелена Поповић
Електрични тротинети се селе на бициклистичке стазе и траке, мораће да имају и налепнице
Процењује се да у Србији има око 250.000 електричних тротинета, а нови Закон о безбедности саобраћаја доноси важне промене – тротинети се са тротоара селе на бициклистичке стазе и траке. Мораће да имају и налепнице. Ко ће и како моћи да вози електричне тротинете?
Играчка или начин да се растерети саобраћај, тек слалом између пешака на тротоару више неће бити дозвољен. Нови Закон о безбедности саобраћаја налаже да се тротинети селе на бициклистичке стазе и траке, а ако њих нема тек онда на коловоз, али под одређеним условима.
"Иницијални предлог закона је био такав да тротинети могу да се возе и тротоаром и пешачком зоном, али нажалост у овој верзији закона то је избачено. Сматрамо да то није добро, јер пре свега требало је ограничити брзину тротинета, али допустити да може да се вози тротоарима, јер по оваквом предлогу закона они који су између 14 и 18 година практично немају где ни да га возе", наводи Зоран Буквић са Института за урбану мобилност Србије.
Издаваће се налепнице
Малолетни возачи моћи ће да возе по коловозу искључиво на местима где је довзвољена брзина кретања до 30 километара на час. Остали до 50, али само на удаљености један метар од ивице пута. Биће обавезна заштитна опрема, кациге и у условима слабије видљивости флуоресцентни прслук. Максимална брзина тротинета биће ограничена на 25 километара на сат, а јачина до 0,6 киловата.
"На тржишту ће се морати појавити само они који испуњавају услове из члана 7 Закона о безбедности саобраћаја. Агенција за безбедност саобраћаја издаваће налепнице. Подвлачим – ово није регистрација возила, већ да возила испуњавају услове који су предвиђени из Закона о безбедности саобраћаја. Мораће бити налепљена на лако електрично возило управо да би се спречило евентуално учествовање оних возила која нису дефинисана у Закону о безбедности саобраћаја", објашњава Златко Беленцан, помоћник начелника Управе саобраћајне полиције.
Казне од 10.000 до 120.000 динара
У Паризу је од 1. септембра забрањено изнајмљивање електричних тротинета. У Италији би требало да имају регистарску таблицу, у Луксембургу и Пољској дозвољена је вожња и деци од 10 година, а у Ирској, Шпанији и Белгији тек са 16.
"Концепт урбане мобилности који је подржан у целој Европи и целом свету подразумева да је безбедност пешака на првом месту. Уколико ви дозволите да се електрични тротинети као моторна возила крећу тротоарима и осталим површинама, ви нарушавате концепт неповредивости пешака на пешачким површинама", истиче Дамир Окановић из Комитета за безбедност саобраћаја.
Нови закон предвиђа и казне од 10.000 до 120.000, па чак и затвор. Према неким подацима, у Србији има око 250.000 електричних тротинета.
Коментари