Читај ми!

Бројне потешкоће у школовању деце са сметњама у развоју

Ставови о укључивању деце са сметњама у развоју у образовни систем у Србији су подељени. Једни кажу да има напретка, јер је све више таквих ученика у редовним школама, док други тврде да је њихов број занемарљив.

По завршетку трећег разреда у редовној школи, и по добијању мишљења интерресорне комисије, Весићи су одлучили да своје дете пребаце у специјално одељење и то из Косовске Витине у Смедерево.

"Три сата дневно сам морала да седим у разреду с њим и нисам смела да се померам из учионице јер он није хтео да седи и сарађује са учитељицом", прича Снежана Весић.

У Смедеревској општини свака од петнаестак основних школа има бар једно специјално одељење за децу са тешкоћама у развоју. Недостају им наставна средства, па се сналазе како знају и умеју. Наставни план и програм, који је исти за све, прилагођавају узрасту и могућностима детета.

"Ја као олигофренолог, могу да радим са децом која имају проблема у менталном развоју, али нисам оспособљена да радим са децом која су наглува, и глувонема. Ипак, мора да се разграничи која је врста потребе за које дете", наводи Јасмина Тошић, дефектолог у О.Ш. "Иво Андрић" из Радинца.

Нису боља ни искуства учитеља у редовној настави. Трпе, кажу, сва деца. Учитељи нису довољно оспособљени за велике и специфичне проблеме деце са сметањама у развоју и истовремено да се посвете осталим ученицима.

"Један учитељ не може да да све од себе када у одељењу има такво дете јер мора да му се посвети у довољној мери колико то жели. Јесте да смо ми ишли на семинаре где смо се обучавали за такав рад. Међутим, ту је потребан читав тим стручњака", указује Биљана Миловановић, учитељица О.Ш. "Иво Андрић" из Радинца.

Ипак, у министарству просвете су задовољни процесом инклузије. Тек предстоји израда правилника о уџбеницима за децу са сметњама у развоју, повећање броја педагошких асистената и унапређење иницијалног образовања наставника.

"Ми смо законом из 2009. укинули посебне програме. Нико не може унапред да каже колико да научи дете са сметњама у развоју. На учитељу и наставнику је да учини ако неком детету треба да смањи обим градива или да наставник каже шта то дете може да научи. Али свако дете може да учи", истиче Гордана Цветковић из Службе за социјалну инклузију Министарства просвете.

професор Дефектолошког факултета у Сомбору Гордана Николић наводи да се сада робује том истом закону и правилницима, а оно што пише у правилницима је врло мало употребљиво.

"Све оно што пише у тим правилницима за додатну подршку фактички не постоји или постоји у јако малом броју, а огромна количина новца је ушла управо 2010. године за ту причу кроз ДИЛС пројекат, 36 милиона евра је ушло", напомиње Николићева.

До сад, тврде, није урађена ни једна темељнија анализа онога што је већ урађено. Занемарена је и чињеница да се рехабилитација не може одвојити од школовања деце са сметњама у развоју. Зато је за сада, за децу са тежим сметњама, тврде, бољи избор специјална школа.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 17. јун 2024.
22° C

Коментари

Nena
Мамурлук – како преживети дан после
Cigarete
Шта ми се догађа с организмом кад престанем да пушим?
Decija evrovizija
Дечја песма Евровизије
ablacija
Шта је превенција за изненадне болести
Gdjj
Комшије