Читај ми!

Шта кочи швајцарске возове

Швајцарски електромоторни возови, плаћени 99 милиона евра, пуштени су у саобраћај са закашњењем од скоро годину дана. По српским пругама саобраћа 11 возова, а девет ће чекати употребну дозволу још месец дана.

Незамисливо за швајцарски сат, каснили су швајцарски возови на српским пругама. Најављени су поласци Штадлера за прошлу јесен, па зиму, а кренули су тек 23. јуна. У Србију су стигли још прошле године, али су на тестирање морали у Румунију, на пробни полигон, јер на нашим пругама не могу да развију максималну брзину.

Директор Железничког друштва за превоз путника "Србијавоз" Југослав Јовић објашњава да је постојала жеља да се све уради што пре, али да је процедура коју су Швајцарци тражили на полигону у Румунији била недовољна да се испита противтежна заштита и још неки делове кочница.

"Па смо ми то практично урадили поново на нашем делу пруге", каже Јовић.

Нису само кочни системи кочили швајцарске возове. Ни висином не одговарају свим перонима. Тако улазак и излазак путника на бар две станице није безбедан. Станица у Земуну има решење - путници излазе на крајњем колосеку, док је у Раковици разлика између перона и прага воза тридесетак центиметара.

"Раковица је тренутно у процесу реконструкције, предвиђена је и реконструкција дела перона који треба да буде за Штадлер", наводи Јовић.

Од почетка процедуре за набавку Штадлерових возова - која је трајала четири године, кроз Железницу су прошла три руководства. Први су узели кредит и отворили тендер, други затворили процедуру, трећи пустили возове у саобраћај. Због кашњења тендера, чекао је новац Европске банке за обнову и развој. Зато смо платили и пенале. И то милионске.

"Међутим, и да смо повукли та средства раније, ми би били у обвези да плаћамо камату на повучена средства тако да у том неком банкарском смислу платили смо одшету на неповучена средства, с друге стране камата је тек почела да тече када је потписан уговор, тј. у септембру 2013", каже Миодраг Поледица из Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре.

Има ли одговорности сва три руководства?

"Специјално о одговорности, не видимо је још увек за појединачна лица која су била укључена у тај поступак, али то не искључује могућност уколико се докаже да је неко одговоран, да ће сносити одговорност за тај посао", каже Поледица.

Новим возовима од јуна може се од Београда ка Шиду, Новом Саду, Суботици. И до Ужица и Пријепоља. За Ниш и Краљево кренуће за месец дана, најављују Железнице.

Швајцарски возови максималном брзином од 160 километара на сат могу да возе само на деоници од десетак километара - Гиље - Параћин. Сто на сат на свега три одсто територије, док је просечна брзина двоструко мања. Тек када се заврши ремонт пруге од руског кредита, швајцарац ће у Србији возити и 120 километањра на сат.

Број коментара 8

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 08. мај 2024.
18° C

Коментари

Re: Poreklo
Чије гене носе народи у региону
Imam novcic od 1 centa dole je vrednost ponudjena 6000 dinara
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Imam mali novcic 1 cent
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Косовски вез
Нематеријална културна баштина Србије – косовски вез
Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара