Закон о уџбеницима, ново поглавље

Влада Србије усвојила је Предлог закона о уџбеницима чијом би применом требало да буде побољшан квалитет уџбеника и њихова доступност ученицима. Предлог наредне недеље улази у скупштинску процедуру. Претходна верзија закона повучена је из републичког парламента у мају због, како je речено, притисака издавачких лобија.

Уџбенике тренутно штампа 79 издавача. На тржишту је око 1.700 наслова за основне и средње школе. Предлогом новог закона, век трајања уџбеника ограничен је на четити године.

"Не постоји више лиценца за издавача, али су услови такви за одобравање уџбеника да ће то сигурно смањити број издавача јер је максималан број уџбеника, који за један предмет у једној години можемо да имамо, шест. Тако да ту неће бити простора за издања која броје свега неколико стотина примерака и која се продају само у неким школама", указује министар просвете Срђан Вербић.

Издавачи сматрају да је потребно давати реалне рокове како би уџбеници били квалитетни.

"Да бисте урадили квалитетан уџбеник, неопходно је две године рада на томе. Дакле, закон мора да има у виду оно што јесте чињеница самог стварања", истиче Гордана Кнежевић Орлић, директорка КЛЕТ-а.

Уџбенике за националне мањине објављује Завод за уџбенике и тек по неки приватни издавач.

"Све се у нашој држави комерцијализује, тако да приватни издавачи нису заинтересовани за издавање уџбеника на језицима националних заједница. Нови Закон, који ће ваљда ући у процедуру, предвиђа да сви приватни издавачи који издају на пример књигу, социологију, биологију на српском језику обавезни су да ту књигу преведу ако је потреба и на језик националне заједнице", истиче Олена Папуга из Националног савета Русина.

У ништа мањем проблему нису ни наставници ни професори запослени у школама за образовање ученика са сметњама у развоју.

"У последњих петнаест године ученици са сметњама у развоју су без уџбеника, односно њихово образовање се врши уз помоћ фотокопир апарата. Наставници фотокопирају уџбенике и покушавају да прилагоде садржај ученицима са сметњама у развоју да би они то успешно усвојили", сматра Силвана Плавшић из Заједнице школа за образовање ученика са сметњама у развоју.

Ова питања требало би да реши посебан фонд за који би издавачи издвајали по два одсто промета, а одакле би добијали субвенције за штампање уџбеника за националне мањине и ученике са сметњама у развоју.

У Мађарској, на пример, државни издавачи објављују уџбенике за државне школе, које ђацима купује држава.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

недеља, 26. мај 2024.
25° C

Коментари

Nena
Мамурлук – како преживети дан после
Cigarete
Шта ми се догађа с организмом кад престанем да пушим?
Decija evrovizija
Дечја песма Евровизије
ablacija
Шта је превенција за изненадне болести
Gdjj
Комшије