Читај ми!

Радионице као учионице

Поред ниских плата просветара, проблем српског школства је и неусклађеност програма са реалним потребама друштва. То се нарочито примећује у трогодишњим средњим школама где се ученици припремају за занате. Недавно је предложено да Србија за њих уведе дуално образовање, које се успешно примењује у Немачкој.

Много теорије, мало практичне наставе, тешко примењиве на радном месту – зато су трогодишње школе непопуларне. Не и за браваре-завариваче у Суботици.

Ученик суботичке Техничке школе "Иван Сарић" из Суботице Марко Рудић каже да му је при упису указано да му је после школовања посао загарантован.

Ученик исте школе Золика Кутан претпоставља да ће радити са искуснијим мајсторима, да ће их они обучавати.

Да трогодишња школа не би водила у слепу улицу, правац из школских клупа показује фабричка хала. Занат у рукама ипак не значи да могу да окаче књигу о клин.

Директор школе "Иван Сарић" Иван Бајић наводи да свршени ђаци те школе могу да упишу високу школу струковних студија и да после тога оду на специјализацију, где добијају титулу у рангу мастера, а могу чак да постану професори.

Постојећи модел школовања није довољан ни да из школе изађу као мајстори. То кажу привредници и зато подржавају да се у Србији уведе дуално образовање.

Портпаролка компаније "Сименс" у Србији Јована Журжин каже да су до сада кадрови за рад у фабрици долазили на обуку у самој компанији и одлазили на усавршавање у Немачку. Сада ће ученици Техничке школе "Иван Бајић" долазити код нас на обуку, што ће компанији донети уштеду, напомиње Журжинова.

На то је рачунао немачки ГИЗ када је у Србији започео пројекат реформе стручног образовања по дуалном моделу, у осам школа, са двадесетак предузећа. Поред занимања бравара-заваривача образују се и за електричара и индустријског механичара. Вођа пројекта, инжењер, и сам је најпре завршио занат.

Хајнц-Дитер Харберс из немачке организација за техничку сарадњу ГИЗ каже да су за прављење машине потребна два инжењера да је дизајнирају, четири да надзиру израду, и 20-30 радника који ће је направити. То што Србији недостаје су специјализовани радници", поручује Харберс.

Да би то постали, у првој години ученици имају један дан праксе, у другој два, у трећој три дана и то у фабрици. На крају школске године, блок практичне наставе. Током летњег распуста могу да раде и да за то буду плаћени.

Министарство просвете покушава да тај модел примени на што већи број трогодишњих школа, уз помоћ Завода за унапређење образовања и Привредне коморе.

Привредници кажу да је њима потребно годину, до годину и по да младог човека који је тек изашао из школе уведу у посао, наводи Мирјана Ковачевић из Привредне коморе Србије. "Желимо да кренемо са мањим бројем занимања, не желимо да кренемо широко јер смо свесни да за то много треба. Нису сви привредни субјекти спремни одмах за то", истиче Ковачевићева.

Привреда највише брине и оне који се баве развојем образовања. Најмањи је проблем да промене наставни план.

Гојко Бановић из Завода за унапређење образовање и васпитање наглашава да пракса није само слање ученика у предузеће, јер тамо треба неко да их дочека. Тамо треба да имају менторе по свим стандардима, тако да је велико питање колико је привреда за то заинтересована, додаје Бановић.

Зато, за наредну школску годину и најављују да се дуално образовање примени тамо где привреда то може да подржи. У ГИЗ-у кажу да то мора да прати и промена закона.

Потребно је да се јасно дефинишу права и обавезе предузећа, ученика, али и родитеља и школа, које би могла да добију одређене пореске олакшице или субвенције ако се укључе у систем дуалног образовања, поручују из ГИЗ-а.

У Немачкој верују да том моделу могу да захвале за најнижу стопу незапослених код младих.

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 07. мај 2024.
18° C

Коментари

Re: Poreklo
Чије гене носе народи у региону
Imam novcic od 1 centa dole je vrednost ponudjena 6000 dinara
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Imam mali novcic 1 cent
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Косовски вез
Нематеријална културна баштина Србије – косовски вез
Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара