Магија Силверстона - други део

Да ли случајно или намерно, тек после најдосадније трке следи један од (неколико) врхунаца сезоне 2011. Овогодишњи Силверстон се ишчекује као можда последња прилика да неко стане на пут фантастичном Себастијану Фетелу и спречи га да прослави титулу и пре летњег распуста.

Иза нас је првих 8 трка и с правом се истински љубитељи формуле 1 прибојавају понављања сценарија из три вероватно најгоре сезоне у последњих 20 година. Прво је 1992. године Менсел у доминантном Вилијамс Реноу добио првих 5 трка, онда прескочио Монако и Канаду па заређао још 3 победе.

Затим смо имали 2002. када је Шумахер своју пету титулу обезбедио већ после Велике награде Француске, 21. јула?!*.

Две године касније, Шуми је у првих осам трка забележио 7 победа и само одустајање у Монте Карлу је спречило да буде 8 од 8. Шта је било после? Ништа посебно, Михаел је добио и наредних 5 трка и када га је у 14. трци сезоне напокон Кими победио на Спа Франкоршампу, формулу 1 више нико није ни гледао.

Себ тренутно има 6 победа и 2 друга места, што је најбољи учинак у историји када се посматра првих 8 трка, али трачак наде да није све изгубљено за ову сезону нам дају две чињенице.

Прво, пре само две сезоне, Батон је такође имао 6 победа у првих 8 трка, и мада је те сезоне освојио титулу, више до краја није ни једном победио, па је сезона ипак била отворена до Бразила.

Друго, од овогодишње трке у Силверстону практично је забрањено (прецизније речено ограничено на максимално 10% снаге) испуштање издувних гасова на дифузор када возач не притиска папучицу гаса. Многи (читај Ферари) се надају да би ова забрана могла да потпуно промени ток сезоне, и као што су 2009. остали водећи тимови почели да користе двоструки дифузор и тако зауставили Џенсонову серију победа, очекују да би победоносни поход Ред Була могао да буде окончан већ у недељу.

Ако би бирали стазу на којој је потребно демонстрирати утицај смањења пријањања у кривини које се добија забраном употребе „продуваног" дифузора, тешко да би могли да нађемо бољу стазу од Силверстона. Јер тамо се кочи само током 9% времена трајања једног круга, што је најмање у целој сезони, а стаза је препуна брзих кривина у којима је стабилност и пријањање задњег краја формуле кључно.**

Ред Бул је већ најавио да ће их промена правила о „продуваном" дифузору коштати бар пола секунде по кругу, и у тих пола секунде своју шансу види понајпре Ферари, који је од свих водећих тимова најмање овладао овом технологијом.

И мада се због овако крупне промене правила у сред сезоне већ неко време оглашавају верници у општеприхваћену теорију завере по којој Ферари може да утиче на промену свих правила која им се не допадају (забрана Мишелинових гума 2003. или додатног амортизера 2006. - да споменем само неке примере), дозволите ми да ту тему макар данас прескочим.

Ферари ће проблем имати у чињеници да је Пирели по први пут након Барселоне вратио комбинацију меке и тврде гуме, а ова друга им никако није одговарала ове сезоне. Ако додамо и да ће према прогнози температура ваздуха током викенда бити испод 20 степени, јасно је да ће постизање оптималне температуре бити тежак посао за Алонса и Масу.

Са друге стране, брзе кривине које просто „једу" гуме и кратко задржавање у боксу од само 15-16 секунди ће учинити да водећи тимови иду на бар 3 замене гума током трке, што ће максимално скратити вожњу на тврдој мешавини, и поново ставити акценат на чување меких гума током квалификација***.

Наравно, пошто је реч о Енглеској, увек може да се рачуна и на изненадну кишу (прогноза каже да је шанса највећа у петак и суботу) којој се не би противио ни Мекларен.

Луис традиционално бриљира на мокрој стази (уколико остави код куће свој Таз алтер его), а ове сезоне се поготово Џенсон нада киши.

Зашто? Па можда зато што, иако у каријери има титулу светског првака, 10 победа и 35 подијума, на домаћој трци није никад био пласиран изнад четвртог места, и било каква непредвиђена околност (киша) може само да му иде у прилог.

У Силверстону се враћамо на само једну ДРС зону, која почиње после кривине 4, а ове године би посебну пажњу требало обратити на нови стартно-циљни правац између Клаб кривине и Ебија. Док је раније прва кривина после старта била Копс, Еби је мало мање отворена кривина са ужасном џомбом у средини и није немогуће да видимо већу гужву на старту трке него обично.

Новим боксом доминира већ сада чувено „Крило", захваљујући којем Силверстон поново може да се такмичи са високо софистицираним стазама у Абу Дабију или Шангају, али нама је битније нешто друго.

Наиме, вожња кроз бокс је краћа него остајање на стази, и Чарли Вајтинг је већ обзнанио да ће овај део стазе бити под посебном контролом да не би дошло до неке нежељене контроверзе.

Посебно је занимљива кривина на уласку у бокс, пошто по комјутерској симулацији туда не може да се прође са у боксу дозвољених 100 км/х, али могу да се кладим да ће неки покушати.

А када смо већ код контроле, овог викенда ће један од контролора трке бити нико други до Најџел Менсел, вероватно најомиљенији британски возач у последњих 20 година, али и човек познат по томе да није склон да критикује Хамилтона и његове вратоломије на стази, чак и када се потпуно претвори у Таза.

Свих 120.000 карата за недељу је и ове године распродато и битка за мистериозни велики позлаћени трофеј може да почне. Зашто мистериозни? Зато што се зна да је израђен давне 1871. године у Лондону, и да се победницима Велике награде Велике Британије додељује од средине седамдесетих година прошлог века, али нико не зна шта се са њим дешавало током недостајућих стотинак година, пре него што је доспео на Силверстон.

У сваком случају, нека најбољи победи, али ако је икако могуће, нека то не буде Себ.

* Увек понављам - за формулу 1 је изузетно важно да Михаелове рекорде никад нико не сруши, иначе тешко нама.

** Ако би возачи бирали најузбудљивију секвенцу стазе у сезони, мало ко не би споменуо комплекс од седам кривина између Копса и Стоува, између којих се налазе чувене Бекетс кривине, јер током целог овог дела стазе брзина ни једном не пада испод 200 км/ч.

*** Интересантна статистика каже да је у овосезонских 8 трка до бодова чак 5 пута стизао возач који је испао у првом делу квалификација - јасан показатељ колико је значајно сачувати сетове меких гума за трку.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 03. мај 2024.
12° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво