Крај "Шангајског проклетства“

Поставши први возач са две победе на Великој награди Кине, Луис Хамилтон је поништио „Шангајско проклетство“ али и Фетелову серију победа. Ипак, највећи победник трке у Шангају су поново били гледаоци који су добили трку са свим елементима због којих ће временом постати легендарна.

Четири возача из три различита тима су била на челу, претицања нису била ограничена на део стазе на којем је било дозвољено користити ДРС, возачи водећих тимова су се међусобно претицали током трке, до подијума је стигао возач који је кренуо са 17. позиције, стратегија је играла кључну улогу, а најлепше од свега, победника смо добили само 4 круга пре краја. И све то без кише или сигурносног возила. Да ли се неко сећа такве трке?

Луисова шампионска вожња, којом је у финишу трке претицао Батона, Розберга, Масу и Фетела подсећала је на најлепше године формуле 1. Када осети своју прилику, Луис напада неумољивом силом и мало ко га може задржати. Ипак, не смемо заборавити да је врата победе Хамилтон отворио још у суботу, паметном одлуком да у последњем делу квалификација утроши само један сет меких гума. То га је коштало старта из другог реда, али је на трци тај сет меких гума вишка у односу на ривале донео победу.

Са сваким одвезеним кругом, меке гуме губе по неку десетинку својих перформанси. У идеалним условима, некориштене гуме имају бар 3 круга дужи век на трци од кориштених, будући да возач мора бар толико да одвезе да би поставио време на квалификацијама. За (бар) та три круга се одлаже стављање тврдих гума, које су у Шангају биле више од секунде по кругу спорије од меких. Када се ова три фактора зброје, испада да је Луисова одлука са квалификација у трци донела минимум 5 секунди у односу на ривале. Пуно, будући да је компјутерска симулација указивала да је тактика са два одласка на замену гума бржа од тактике са три одласка за око 3 секунде на нивоу целе трке.

Колико је погубно слепо слушати компјутер, на својој кожи је најбоље осетио Себ Фетел. Иако је Кристијан Хорнер, шеф екипе Ред Була, после трке доста наивно бранио одлуку о само два заустављања, рекавши да би Себ победио да је трка била 4 круга краћа, јасно је да разлог пораза није у чињеници да Хорнер није знао да трка траје 56 а не 52 круга, већ у погрешној одлуци да се Фетел не пребаци на стратегију са три одласка у бокс. Унапред одређена стратегија даје резултате само за возача који контролише трку, а Себ је ту прилику изгубио већ пре прве кривине, поново због КЕРС-а. Док Вебер (поново) систем није могао уопште да користи током трке, Фетелу је КЕРС дао само 30 коњских снага на старту трке, уместо дозвољених 80. У Ред Булу се надају да ће у наредне 3 недеље, до трке у Истанбулу, решење за КЕРС бити пронађено. Ако не буде тако, не би било лоше да их неко подсети колико тачно траје трка у Турској. 58 кругова.

Марк Вебер нам је демонстрирао да од свих новитета, највећи утицај на исход трке имају гуме. Без КЕРС-а, претичући углавном на деловима стазе на којима није дозвољено коришћење ДРС-а, Марк је са 17. стартне на крају стигао до 3. позиције. Након испадања у првом делу квалификација, због погрешне одлуке да се квалификује на тврдим гумама, Вебер је у трку ушао са чак 3 сета некориштених меких гума. Као једини возач који је стартовао на тврдим гумама, Аустралијанац се мучио у првој трећини трке, па је тако после 15. круга и даље био на 17. позицији. Међутим, оног момента када је прешао на меке гуме, све се променило. Када су у последњем делу трке водећи били на тврдим гумама, Вебер је возио кругове који су били чак и по 3 секунде по кругу бржи. Његов, и уједно најбржи круг трке, био је целих 1,4 секунде бржи од најбржег круга следећег возача! На крају, по урађеној симулацији, да је трка потрајала само 3 круга више, Вебер би претекао и Хамилтона и победио!

Ипак, још узбудљивије од његове вожње су биле изјаве које је Вебер дао на конференцији за медије после трке. Упитан да прокоментарише Луисову победу, Вебер је рекао: „Драго ми је да је неко напокон..." и ту се ујео за језик, застао и онда ипак наставио: „Наравно, Себ је у истом тиму, али имао је страшну серију, а ми се сви боримо за победу. Штета што је Мекларен добио, али не смемо дозволити да Себ превише одмакне". Веома, веома, храбре речи од стране возача који нема уговор са тимом за наредну сезону, а при томе је Ред Булова преференција Фетела постала већ опште место. Очекујемо наставак.

Батон је на квалификацијама први пут ове сезоне добио Хамилтона, затим је на старту трке преузео вођство и водио до првог одласка на сервис, да би нам онда приуштио једну од најсмешнијих ситуација икада виђених у формули 1. По његовим речима, улазећи у бокс је притиснуо погрешно дугме, и у покушају да исправи грешку за тренутак је спустио поглед на управљач. У следећем моменту, већ се зауставио на месту предвиђеном за замену гума, где га је нестрпљиво чекала екипа механичара - Ред Була! Урнебесна сцена Меклареновог аутомобила у боксу Ред Була је потрајала добру секунду-две, док збуњени Џенс није схватио шта је урадио и напокон продужио у свој бокс. Један од успорених снимака је касније показао Роса Брона како се превија од смеха док гледа како успаничени механичари Ред Була терају Батона из свог бокса. Иако је после трке јуначки издржао сва питања на ову тему, тврдећи како га грешка није скупо коштала, јер је изгубио само 2 секунде које му на крају трке не би много значиле, није било баш тако. Због грешке је Батон изгубио позицију од Фетела који је заједно са њим отишао на замену гума (Себ је после рекао да се уплашио да његова екипа по аутоматизму не одради сервис на Џенсоновом аутомобилу и њега остави без нових гума), и питање је како би се трка одвијала да се то није догодило. Ипак, оно што би највише требало да забрине Батона је чињеница да је дозволио да последњи сет гума потроши значајно брже од Хамилтона. Да је био пажљивији, подијум му не би избегао, а можда би и победа била надохват руке.

Ако је Џенс био главни комичар, трагичар недељне трке је свакако Нико Розберг. Две тактичке одлуке његовог тима учиниле су да прво добије прилику за прву победу у каријери, а онда ту прилику изгуби. Пошто је на прву замену гума отишао већ у 12. кругу, 2 круга пре Џенсона и Фетела, односно 3 круга пре Луиса, када се први круг сервиса завршио, Нико је био водећи, са лепом залихом од 4-5 секунди испред Фетела. Међутим, врло брзо се испоставило да Мерцедес ГП није уопште рачунао да ће Нико бити у прилици да води трку и вози темпом којим је возио, па му је у резервоар сипано око 2 килограма мање горива него што му је било потребно да заврши трку! Од Розберга је онда тражено да пушта папучицу гаса знатно пре краја најдужег правца на стази, и тако покуша да уштеди гориво. Тактика у којој се гас пушта значајно пре уласка у кривину, а затим се (због мање брзине којом се у кривину стиже) касније и кочи је усавршена на тркама издржљивости, али у формули 1 може да резултира само губитком позиције, па је тако уместо прве победе Розберг на крају завршио трку, али тек на петом месту.

Погрешну тактичку одлуку је донео и Ферари (да ли то више икога чуди?). Са само два одласка на замену гума, Маса је завршио као шести, иако је са три одласка у бокс могао и до подијума. Ипак, Бразилац нема разлога за незадовољство, јер је за њега ове године борба са Алонсом готово једнако важна као и борба за титулу. Када му се не намеће улога другог возача, Фелипе може да се носи са сваким клупским колегом, и то на почетку сезоне јасно показује. Трећу трку заредом Маса се квалификовао слабије од Алонса, али трећу трку заредом је стартовао боље од Алонса. У Кини је тај бољи старт наплатио и бољом коначном позицијом од клупског колеге, и макар због тога би Фелипе требало да буде задовољан. Ипак, не могу а да се не запитам колико дуго ће Ферари још пуштати Масу да се слободно трка са Шпанцем? У Шангају је, пошто је у том моменту био испред Алонса, Маса добио прилику да први оде на замену гума, и када се круг касније Фернандо по изласку из бокса нашао иза Шумахера, тимска битка је била решена. Алонсу се овакав старт сезоне уопште не допада, и сигуран сам да ћемо врло брзо бити сведоци промене тактике у Ферарију.

Интересантне су биле и изјаве возача италијанске екипе после трке. Док је Маса сматрао да је ауто био одличан на трци и да би уз 3 уместо 2 одласка на замену гума сигурно био на подијуму, Алонсо је изјавио како аутомобил једноставно није довољно добар, и да другачија тактика не би ништа променила. Видећемо шта о томе мисле у Маранелу, поготово што су све учесталије гласине да следе откази у Ферарију, и то врло брзо.

Ипак, најпре ће до промена доћи у Вилијамсу, а први на удару је Сем Мајкл, технички директор чија се фотеља озбиљно љуља. У ситуацији када се тим котира на берзи у Франкфурту, неуспешан старт сезоне се врло брзо може претворити у катастрофу чији крајњи резултат може бити чак и гашење екипе. У Шангају је Вилијамс дозволио да буде потучен од стране Тима Лотус, и то је први пут од увођења нових тимова прошле сезоне да је нека од етаблираних екипа на крају трке гледала у леђа новајлијама. Ковалаиненов успех је тим већи, што иза себе није оставио само Малдонада у Вилијамсу, већ и Переса у Зауберу, па се екипа Тонија Фернандеза сада окреће наредном циљу - освајању првих бодова. Ко сме да се клади да се и то неће догодити пре краја сезоне?

Поздрав до Истанбула и нове прилике за доказивање да је формула 1 поново најузбудљивији шампионат ауто спорта.

Број коментара 11

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 06. мај 2024.
17° C

Коментари

Re: Poreklo
Чије гене носе народи у региону
Imam novcic od 1 centa dole je vrednost ponudjena 6000 dinara
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Imam mali novcic 1 cent
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Косовски вез
Нематеријална културна баштина Србије – косовски вез
Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара