Читај ми!

Изненађење у Шангају?

Утисци са Велике награде Сепанга се још нису слегли, а овог викенда нас чека трећа рунда шампионата на грандиозном и увек пустом аутодрому у Шангају. Светски првак очекује наставак победничког низа, који се, рачунајући и претходну сезону, протегао на 4 последње трке. Ко има шансу да га у томе спречи?

Када је 2004. године формула 1 стигла по први пут у Кину, сви су били изузетно задовољни. Спонзори, зато што су напокон направили пробој на огромно тржиште а гледаоци зато што је Тилкеов грандиозни аутодром са атрактивном главном трибином која је мостовима повезана са гаражама са супротне стране изгледао нестварно лепо. При томе, за локацију је паметно изабран Шангај, кинески град који се најбрже развија и врви од странаца и свих водећих мултинационалних компанија.

Када премотамо филм седам година касније, и стигнемо у садашњост, није тешко закључити да су очекивања углавном - изневерена. Тимови и даље очекују озбиљне кинеске спонзоре, шанса да ускоро видимо кинеског возача у једном од тимова је једнако мала као и пре 7 година, и као резултат тога, огромне трибине аутодрома су из године у годину сабласно празне.

Иако би, да су знали све што данас знају, и Берни, и организатори, па и господин Тилке неке ствари урадили другачије, за нас гледаоце је аутодром у Шангају једнако узбудљив као и прве године, из неколико разлога. Прво, стаза се дичи најдужим правцем у календару, у дужини од тачно 1170 метара, иза којег (као што то господин Тилке обично дизајнира) следи укосница, па и без новотарија које су уведене ове сезоне увек имамо прилике да гледамо велики број претицања. Тако смо прошле сезоне, додуше и захваљујући киши, на трци видели рекордна 82 претицања, и то не рачунајући први круг и промене позиције кроз боксове!

За поређење, следећа кишна трка са највећим бројем претицања је била легендарна Велика награда Белгије, где смо видели 15 претицања мање. Следећа специфичност трке у Кини је такозвано „Шангајско проклетство" које не дозвољава возачу да забележи две победе, па је у претходних 7 издања на трци побеђивало 7 различитих возача! Ако изузмемо Кимија, преостала шесторица су и ове сезоне у каравану - Шуми, Алонсо, Батон, Фетел, Хамилтон и Рубињо. Да ли то значи да су у недељу највећи фаворити за победу Вебер и Маса? На крају, још један разлог због којег у Шангају често гледамо занимљиве трке је и променљиво време, са честом кишом, која ће ове године ипак највероватније изостати.

Очекивања од недељне трке су дакле велика. У Малезији смо видели какав шоу могу да приреде комбинација ДРС-а, КЕРС-а и нових гума, и у Кини неће бити битно другачије. У односу на Сепанг, температура стазе ће бити нижа, а сам асфалт је нешто мање абразиван, па када се ти чиниоци искомбинују са нешто мање брзих кривина које „једу" гуме, очекује се да ће победничка стратегија подразумевати два одласка на замену гума.

ФИА је објавила да ће се ДРС, очекивано, моћи користити на најдужем правцу, али не у целој његовој дужини већ само у последњих 902 метра. Паметна одлука, будући да би, да су продужили употребу на цео правац, до претицања долазило значајно пре кривине 14, уместо на кочењу, што је много атрактивније. Још битније је што је на овај начин избегнута опасност да возач који има предност активираног ДРС-а превише побегне возачу којег претиче, што би се због велике разлике у максималној брзини (очекују се преко 320 км/х) свакако догодило.

Фаворити

Глупо би било не почети од Себа, који не само да на располагању има најбржи аутомобил, већ и плени самопоуздањем. Током прва два викенда није погрешио ни једном, ни на квалификацијама ни на трци, и за очекивање је да ће тако бити и у Кини. Аустралијанац, са друге стране, мора хитно да покаже да може да туче Фетела, у шта све мање људи верује. Уколико нас у наредних пар трка не разувери, Марк може полако да почне да сумира своју каријеру у формули 1.

Ипак, разлог због којег и други имају шансу у недељу је и даље систем за акумулацију кинетичке енергије аустријске екипе, за који ни шеф тима, Кристијан Хорнер, није сигуран да ће правилно функционисати. Уколико се проблеми за Ред Бул понове, дугачак правац на стази у Шангају ће бити најбољи савезник Мекларену, а можда чак и Реноу који је на претходним тркама бележио највећу максималну брзину.

Мекларен ће покушати да савлада Ред Бул већ у суботу, на квалификацијама, и освоји прву стартну позицију. Уколико у томе успеју, а Хамилтон је био јако близу већ на Сепангу, ни победа неће бити тако далеко. Ипак, Луис ће морати добро да пази на потрошњу гума, да му се не би поновила ситуација са Сепанга, када је у трци морао два пута да монтира тврде гуме због тога што је током квалификација превише оштетио сет меких гума.

Рено је са два узастопна подијума највише забринуо Ферари. На прве две трке Петров и поготово Хајдфелд су се показали као шампиони старта, будући да су у првом кругу поправили позиције за укупно 14 места! Стаза у Кини би требало да одговара момцима у црном, тако да ни нови подијум није далеко. Победа? Тешко, мада не и немогуће.

Ипак, чак и Ферари можда види своју шансу у Кини. На прошлој трци деловали су много убедљивије него на квалификацијама, поготово у односу на Мекларен. Не би требало заборавити да тимови током квалификација ДРС користе где год желе, а на трци само на обележеном делу стазе, и то само приликом покушаја претицања. Тако тимови на квалификацијама могу подесити аутомобил за више пријањања а мању максималну брзину па то компензовати отварањем задњег крила. Међутим, када на трци не могу тако слободно да користе ДРС, предност у односу на оне који су на квалификацијама ишли на мање пријањања изненада нестаје.

Ипак, проблеми у Ферарију су огромни и тешко је очекивати да ће се у Шангају борити за победу. Водећи тројац тима - Доменикали, Коста и Фрај се чак између Малезије и Кине непланирано вратио у Маранело, у очајничком покушају да схвате због чега екипа која је доминирала зимским тестовима одједном није конкурентна. Наводно, подаци добијени у ваздушном тунелу нису у складу са подацима који се добијају када је ауто на стази, а делује да је главни кривац предње крило. Ипак, подијум није неостварљив, а Маси ће савезник бити и горе споменута чињеница да на Шангају нико нема две победе, а међу овогодишњим фаворитима само Вебер и он не носе то „проклетство".

Од осталих, на Мерцедес не вреди трошити речи пошто ни они не очекују бољитак у односу на Сепанг.

Уместо тога, биће занимљиво пратити битку на зачељу, пошто има индиција да ће ХРТ већ у Кини напасти Вирџин, док је Лотус на прошлој трци показао да није далеко од Вилијамса (Барикело у Кини има нови ауспух) и Торо Роса.

На крају, још пар речи о контролорима трке који ће бити у истом саставу који је на Сепангу казнио Алонса и Хамилтона. По неким изворима, за Хамилтонову казну је наводно крив Алонсо, који се приликом саслушања због ударања Луиса пожалио на Хамилтоново мењање правца. Контролори су после тога прегледали додатне снимке и изрекли казну и Луису, због које је пао са седмог на осмо место.

Уколико су ове гласине тачне, Луисову реакцију можемо очекивати веома брзо, можда већ у Шангају. Једва чекам!

Број коментара 3

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 07. мај 2024.
19° C

Коментари

Re: Poreklo
Чије гене носе народи у региону
Imam novcic od 1 centa dole je vrednost ponudjena 6000 dinara
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Imam mali novcic 1 cent
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Косовски вез
Нематеријална културна баштина Србије – косовски вез
Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара