Сага о Лотусима

Од дванаест тимова који ће се такмичити за титулу, тренутно се чини да ћемо бар на старту сезоне гледати два која у својем имену имају реч Лотус. Да ствар буде занимљивија, оба ће покретати "Реноов" мотор. Који Лотус је онда прави наследник екипе која је са седам освојених титула у конкуренцији конструктора дуго била најуспешнији тим Формуле 1?

Ако мене питате, ни један, ни други. Али, кренимо редом.

Историја

Име Лотус нераскидиво је везано са генијалним Колином Чепменом, оснивачем Лотус Енџениринга (Lotus Engeneering), 1952. године. У своје време, не без разлога, сматран је најбољим дизајнером у свету Формуле један свих времена, нешто као Едријен Њуи данас. Нажалост, неколико дана пре Божића 1982. године, Колин је изненада преминуо у својој кући у Норфолку услед срчаног удара. Имао је само 54 године. Иако је екипа још неколико година после његове смрти бележила запажене резултате, никада више није стигла до титуле, било конструкторске, било возачке. Тим је лагано умирао, док се коначно није повукао из Формуле 1, 1994. године.

Златан период за тим започео је 1963. године, када је велики Џим Кларк освојио своју прву возачку, а свом тиму, Лотусу, прву конструкторску титулу. До 1978. године, тим је наређао још шест конструкторских и пет возачких титула. Све до 1982. године, када се "Ферари" по броју титула изједначио са њима, Лотус је био најуспешнији тим Формуле 1 у историји.

Али, вратимо се основној теми наше приче, односно, како је дошло до тога да 2011. године имамо два Лотуса. Иако тада он то није могао знати, главни кривац је управо Колин Чепмен. Под његовим вођством, прво се, 1954. године, од мајке фирме одвојио Тим Лотус (Team Lotus), тркачки тим компаније. Пет година касније, као засебан ентитет је основана и Лотус груп (Lotus Group), задужена за производњу путничких аутомобила. Тим Лотус је постојао 40 година, док се 1994. није повукао из Формуле 1. Лотус група, са друге стране, променила је неколико власника након смрти Колина Чепмена, да би коначно 1996. године била купљена од малезијске ауто-компаније по имену Протон.

Заплет настаје 2009. године када се Тони Фернандез, и сам Малезијац, власник успешне лоу кост авио-компаније Ер Ејжа (Air Asia) удружује са Протоном и оснива Лотус Рејсинг (Lotus Racing), нови тим који дебитује у прошлогодишњем шампионату Формуле 1.

Свемалезијска љубав је нажалост била кратког века и већ пре краја претходне сезоне знало се да ће Протон, као власник Групе Лотус, и самим тим титулар славног имена, раскинути уговор са Тонијем Фернандезом. Ипак, Тони тада повлачи неочекиван потез, и од Дејвида Ханта, брата некадашњег светског шампиона Џејмса Ханта, купује права на, током претходних 16 година, заборављено име Тим Лотус, под којим се екипа и такмичила у Формули 1 током 40 година свог постојања. Оно што је у 2010. био Лотус Рејсинг, за 2011. је преименовано у Тим Лотус, званично потврђено и од стране Фие.

Ни Протон, међутим није седео скрштених руку, па је упоредо са подизањем тужбе против Тонија Фернандеза, постао главни спонзор и велики деоничар "Реноа", који тако у нову сезону улази под именом "Лотус Рено ГП Тим".

Судски процес

На првом рочишту, почетком ове године, британски судија је одлучио да је случај довољно замршен да се не може решити без судског процеса, те је заказао почетак суђења за 21. март. У том моменту, одлука је значила да ће се макар на првој трци сезоне, у Бахреину, 13. марта наћи два тима са именом Лотус. Како данас делује да трке у Бахреину из познатих разлога неће ни бити, те да ће сезона почети трком за Велику награду Аустралије, 27. марта у Мелбурну, теоретски постоји шанса да Протон ипак успе у својој тужби и да у новој сезони буде само један Лотус. Такав расплет, ипак, делује мало вероватан, поготово зато што је Тони Фернандез већ изнео у јавност да је одбио понуђено вансудско поравнање. Ипак, у свету Формуле 1, у којем се врти велики новац, нико не може бити сигуран шта доноси сутра.

Ко је у праву?

Као што сам већ рекао, ако мене питате, ни једни, ни други. Лотус је био Колин Чепмен и без Колина није могао да постоји, па се зато и угасио. Као што више не постоје ни Бребем, Тирел, па чак ни малени Минарди. Можда је у праву Џон Вотсон, који је возио за Лотус на једној трци 1975. године, који сматра да би требало да постоји правило по којем је забрањено трећим лицима да користе познате брендове из прошлости. У супротном, ко брани богаташима сутрашњице да у трке Формуле 1 поново врате Купер, БРМ, Лижије или Марч?

Ипак, ако бих морао да се одлучим, дражи ми је Тонијев Тим Лотус, ако ни због чега другог, онда због тога што је под тим именом Лотус стварао своју славну историју, а Тони Фернандез свакако показује више страсти за Формулом 1 од безличних малезијских ауто-трговаца.

Уосталом, Тим Лотус је и основан 5 година пре Групе Лотус, а то сигурно нешто значи.

За крај и мала тривија. Ако би желели да будемо језички чистунци, у Србији би Лотус требало да зовемо Лотос. Наиме, иако он сам то никад није потврдио, сматра се да је Колин Чепмен свој тим назвао Лотус по надимку своје тадашње девојке, а касније супруге, Хејзел - „Лотосов цвет" (Lotus blossom).

*За све оне који сматрају да "Рено" није требало да дозволи Кубици учешће на рели тркама, мало подсећање. Џим Кларк је погинуо 1968. године, у 32. години живота, као двоструки светски првак, и у том моменту, по броју победа (25) и изборених првих стартних места (33) најуспешнији возач Формуле 1 у историји. Чак и данас, по броју победа се налази на 6. месту вечне листе, а више изборених првих стартних позиција од њега имају само Михаел Шумахер и Аиртон Сена. Погинуо је на Хокенхајму, на трци Формуле 2. Правог тркача је немогуће раставити од страсти за тркањем.

Број коментара 3

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 02. мај 2024.
16° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво