Због чега су предсезонски тестови (не)важни

После прва два од само четири званична теста пред нову сезону најбржи су Вилијамс, Мерцедес и Рено?! Мекларен је испред Ферарија, а Ред бул озбиљно заостаје. Или можда ипак није баш тако.

Као и сви обожаваоци Формуле 1, и ја сваке сезоне очекујем прве предсезонске тестове, у жељи да сазнам са каквом машинеријом ће мој љубимац дочекати нову сезону, али и у каквој форми су омражени ривали.

Али, да ли се из резултата предсезонских тестова уопште може сазнати ко ће бити, а ко неће бити добар у наступајућој сезони? Узмимо за пример оно што смо сазнали после прва два теста у Валенсији и Хересу.

На првом тесту у Валенсији, три укупно најбоља времена поставили су Роберт Кубица у Реноу, Адријан Зутил у Форс Индији и Фернандо Алонсо у Ферарију. На другом тестирању у Хересу, најбољи је био Рубенс Барикело у Вилијамсу, док би друга два места на подијуму заузели Мерцедес Михаела Шумахера и Рено са Ником Хајдфелдом за управљачем. А фаворити? Заостатак њихових најбољих времена у односу на Рубиња био је +0,581 за Масу, +0,661 за Алонса, +1,177 за Батона, +1,267 за Хамилтона, и чак +1,690 и +1,742 за Вебера и Фетела.

Ипак, колико вас је спремно да се клади на Вилијамс или Рено ове сезоне? Ја, свакако, нисам. Да ли то онда значи да су резултати званичних тестова потпуно небитни? Хајде да размотримо због чега можда јесу небитни, пре него што вас убедим да су веома битни.

За почетак, тестови се одвијају и на стазама на којима се не возе трке Формуле 1. Прва два овосезонска теста у Валенсији и Хересу су најбољи пример за то. Иако се Велика награда Европе већ три сезоне вози у Валенсији, тимови се такмиче на уличној стази која не постоји ван тркачког викенда, док се тестира на аутодрому "Рикардо Тормо", где се возе Мото ГП и још неке тркачке категорије, али не и Формула 1.

Исти је случај и са стазом у Хересу, на којој се редовно вози Мото ГП, али је последња трка Формуле 1 одржана 1997. године. Додуше, чувена трка, јер се сигурно сећате како је данас седмоструки, а тада тек двоструки шампион својим "фераријем" брутално насрнуо на Вилијамс Жака Вилнева. Жаков аутомобил је, за разлику од оног који је возио Дејмон Хил на трци у Аделаиди три године раније, преживео напад  и освојио му једину титулу у каријери. Давна историја.

Други разлог је што се тестирање обавља у зимском периоду, па чак и ако узмемо у обзир да је беспредметно поредити зиму на југу Шпаније и фебруарске дане у Србији, температуре ваздуха и стазе нису ни близу онима на којима ће аутомобили водити битке на већини трка у сезони. На ниским температурама другачије је понашање аутомобила, а пре свега гума.

Следећи разлог - тимови тестирају аутомобиле који су често битно другачији од оних које ће извести на прву трку сезоне. Тако су на првом тесту у Валенсији Форс Индија, Хиспанија, Вирџин, па чак и велики Мекларен користили адаптиране прошлосезонске моделе, а чак и они који су се појавили са новим моделима нису користили све нове ситнице (читај КЕРС и покретљиво задње крило) које су им на располагању.

Разлога за такав приступ има пуно. Неки тимови, једноставно, нису стигли да припреме нове моделе до почетка тестирања, други желе да прикупе важне податке о понашању нових "пирели" гума без ризика да дан проведу у гаражи због непоузданости новог модела, а трећи не желе да открију противницима ни своју праву брзину, ни све технолошке иновације које припремају за ауто.

Хомологизација се врши пре прве трке у сезони, па је битно што касније конкурентима приказати оно за шта се сматра да ће вашем аутомобилу донети кључну предност (двоструки дифузори претпрошле и Ф-вод прошле сезоне), како не би имали довољно времена да ваше решење прекопирају и припреме за свој модел.

Разлога има још, али вероватно најбитнији јесте апсолутна непознаница тактике и приступа самих тимова. Неки тимови ће пре бити расположени да одвезу један или неколико брзих кругова на најмекшим гумама и са празним резервоаром, у жељи за пажњом медија, или још битније, потенцијалних спонзора, док ће други самоуверено возити дуге кругове у аутомобилу са пуним резервоаром.

Ако знате све ово, онда је лако одговорити на горепостављено питање: Предсезонски тестови су веома битни. Само морате знати које информације да тражите, а најбрже време дана није на првом месту.

Шта смо онда заиста сазнали после прва два теста?

За почетак, гуме ће дефинитивно играти много битнију улогу у новој сезони. "Пирели" је управо најавио да ће на прве четири трке сезоне донети меку и тврду мешавину, што значи да барем на почетку нећемо имати прилике да гледамо аутомобиле на спектакуларним супермеким гумама, које су се показале знатно бржим у првих неколико кругова, али по цену драматичног пада перформанси, већ пре истека десетог круга.

Ипак, разлика између меке и тврде мешавине требало би да буде довољна да натера тимове да планирају бар две замене гума у трци, што значи да суперкомпјутери у седиштима тимова већ увелико калкулишу најбољу могућу секвенцу за Бахреин.

Са гумама које се брзо троше, у предности ће бити возачи који боље умеју да воде рачуна о њима, као што су, рецимо, Џенсон Батон и Нико Розберг, док је на потпуно супротном крају спектра супербрзи, али без икакве милости према својим гумама - Луис Хамилтон. Ипак, још битније ће бити колико су сами аутомобили нежни према гумама. Како сада ствари стоје, у почетној предности је Ферари.

У теорији, аутомобили који омогућавају најбоље пријањање највише и троше гуме, а како је добро пријањање, посебно у кривинама, прва битна карактеристика брзог аутомобила, инжењерима ће бити потребно много маште, да би помирили те две супротстављене тенденције.

Оно што нас све, ипак, највише занима јесте ко ће имати најбржи аутомобил у новој сезони. Одговор на то питање још увек није могуће са сигурношћу дати, мада се полако назире. Ако се вратимо на најбоља времена са почетка текста, Рубињо је свој најбржи круг у Хересу извезао у првом од осам кругова, колико је у тој секвенци возио, при чему су последњи кругови били чак око три секунде спорији од првог. Прецртавам Вилијамс. И друго најбоље време теста, Ник Хајдфелд је одвезао у првом од осам вожених кругова, са такође израженим падом перформанси из круга у круг. Не, није ни Рено најбржи. Чак и велики Шуми је своје најбоље, а укупно треће најбрже време на тесту постигао у другом од десет кругова које је возио, при чему је време у последња три круга било чак четири секунде лошије од најбољег. Дакле, не и за Мерцедес.

Због тога је од самог најбржег времена много битније видети како се аутомобили понашају у ситуацијама када се вози више кругова у континуитету, јер то је оно што ћемо, у ствари, гледати када почне право тркање за бодове. Ту је већ ситуација битно другачија.

Ферари делује најубедљивије, будући да у секвенцама које трају и преко 25 кругова постиже времена која нису толико далеко од најбржих, али још битније, разлика између почетних и последњих кругова није изражена као код неких других тимова. При том, ауто већ делује јако поуздано.

И Ред бул је одмах ту, уз Ферари. Током целог теста у Хересу, возили су дугачке деонице уз константна времена и велику стабилност на кочењу. Посебно су се истицали лакоћом којом одржавају брзину у кривинама, а то им је и донело прошлосезонску титулу. Иако још увек нису показали своју праву снагу, избегавајући кратке секвенце са празним резервоаром, Фетел и Вебер су били толико импресивни да код осталих тимова готово може да се осети паника, при помисли шта ће се десити када шампиони реше да, ипак, мало додају гас.

Оно што би могла да буде опасност за Ред Бул јесте контрола трошења гума. Не чини се да њихов нови аутомобил има нарочите проблеме у том сегменту, али изгледа да је Ферари ту, ипак, мало бољи. Ферари и Ред Бул извезли су и највише кругова у Хересу, 451 за Фелипеа и Нанда, а 395 за Себа и Марка.

У поређењу са главним фаворитима, Мекларен је стигао само до 233 извезена круга, што није безначајан заостатак. Енглеска екипа је и даље прилична мистерија, будући да су у Валенсији наступили са прошлогодишњим моделом, док се нови модел у Хересу није показао ни као нарочито поуздан ни нарочито брз. Ипак, коначна оцена о дометима њиховог визуелно веома атрактивног модела за нову сезону мораће још мало да се одложи.

Иако је пре почетка тестирања убрајан у велику четворку нове сезоне, чини се да Мерцедес већ озбиљно заостаје за својим ривалима. Изгледа да ће нови аутомобил значајно више одговарати искусном Шумахеру од прошлогодишњег, у којем га је Нико Розберг убедљиво поразио. Ипак, тренутно не само да нису довољно брзи да би се такмичили са Фераријем и Ред Булом, већ би морали озбиљно да се забрину да у поретку не падну и иза Реноа. Нада за њихове навијаче може да се нађе у речима прилично нерасположеног Ника Розберга, који тврди да ће ауто са којим ће почети сезону бити битно другачији од тренутног, како га је он назвао, прелазног аутомобила.

Чини се да је Рено (Лотус Рено ми ипак звучи као плеоназам) највише напредовао у односу на претходну сезону. Са својом црно-златном фарбом која подсећа на легендарне Лотусе из славних дана седамдесетих и осамдесетих година прошлог века, њихов ауто неће само конкурисати за титулу најлепшег, већ ће покушати и да се озбиљније умеша у борбу за подијум на почетку сезоне. Рено је одговоран и за до сада најзначајнију иновацију у дизајну у новој сезони. Са издувним цевима на боковима окренутим на доле, према поду аутомобила, покушавају да постигну ефекат сличан оном који је прошле сезоне производило одвођење издувних гасова на двоструки дифузор - боље пријањање. Шушка се да ће ово решење применити и Мекларен, а да ли ће им се до почетка нове сезоне још неко придружити остаје да се види. Губитак Роберта Кубице је ипак огроман хендикеп за Рено који неће моћи да надокнади ни ангажовање искусног Ника Хајдфелда, човека који је на више од 170 вожених трка забележио 12 подијума, 2 најбржа круга, један старт са прве позиције, али ипак ни једну победу.

Од осталих тимова, за сада вреди прокоментарисати још само Вилијамс. Иако се не очекује да се умешају у борбу за сам врх, Вилијамс би у новој сезони требало да буде бољи него лане. Оптимизам заснивају на аутомобилу који је много храбрије дизајниран него ранијих сезона. Ово се посебно односи на задњи део са иновативним решењем вешања које је омогућено пре свега захваљујући изузетно малом мењачу. Интересантно, али ипак недовољно за озбиљнију битку за врх.

Да ли ћемо овакав поредак тимова видети и на почетку нову сезоне још увек нико не може да тврди. Ипак, све ће бити много јасније већ након наредног теста, који почиње данас у Барселони, на стази на којој се формула 1 вози већ 20 година и коју и возачи и тимови вероватно познају боље од свих осталих у календару. После Барселоне чека нас још само тест у Бахреину, недељу дана пре почетка сезоне на истој стази. Наравно, под условом да трке уопште буде, будући да улични немири у маленој острвској држави тек ескалирају, услед чега је већ отказана трка азијског ГП2 шампионата. Али то је већ нека друга тема.

За крај, оно што већину вероватно највише занима (не мислим на то ко ми је љубимац а ко омражени ривали). Колико сам ја упознат, права на преносе трка формуле 1 још увек није откупила ни једна домаћа ТВ станица. А то ће се сигурно променити до 11. марта.

Број коментара 8

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 02. мај 2024.
15° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво