Ноћна екстраваганца у Сингапуру

Делује невероватно, али са изузетком викенда током којег аутомобили јурцају улицама легендарног Монте Карла, не постоји ниједна трка која је у гламурозном свету Формуле 1 значајнија од Велике награде Сингапура.

За само четири године трка у граду-држави на југу Малајског полуострва постала је друго најважније место за склапање послова, те тако практично кључни викенд за финансијску будућност Формуле 1. Случајно или не, прва трка у Сингапуру 2008. године се директно поклопила са избијањем светске економске кризе, која је посебно тешко потресла Европу, колевку и до скора најважније тржиште ауто спорта, те контраст није могао бити већи. Насупрот уздрманим економијама најмоћнијих земаља нашег континента стајао је бљештави Сингапур, капија Азије, континента препуног моћних спонзора жељних рекламе и спремних да задовоље незајажљиве апетите тимова Формуле 1.

Одједном, бити виђен у ВИП ложама спонзора на стази Марина беј постало је престижније него појавити се на таквом месту у Силверстону или Монци и - свет је похрлио у Сингапур.

Мудри организатори су се побринули за све ситнице, па тако током викенда не недостаје забаве, те између тренинга и трка на неколико сцена наступају највећа имена светске поп-сцене, које ове године предводе Кети Пери и Марун 5. Није зато необично што је сваке године свих 110,000 улазница распродато, а да велики део од тог броја отпада на туристе који у Сингапур долазе са свих континената.

Ипак, главну улогу у том амалгаму новца, гламура и екстраваганце има једина ноћна трка у календару, која се вози приобалним улицама петомилионског града. Није потребно трошити речи на објашњење колико визуелно атрактивно делује трка по рефлекторима осветљеној стази док у позадини бљеште светла бројних небодера. Иако је призор ужарених наранџастих кочионих дискова нешто што не можемо да видимо нигде другде, мени лично најузбудљивије делују кадрови фокусирани на кациге возача. Једино на трци у Сингапуру визири на кацигама омогућавају да се види лице возача чије очи најбоље откривају ниво надљудске концентрације, која, уз неспорну вештину, омогућава јурцање улицама брзином већом од 300 километара на сат.

Али оно што трку у Сингапуру најпре чини изузетном не може се доживети путем ТВ екрана, за то се мора бити тамо. Ко није доживео комбинацију температуре која прелази 30 степени на Целзијусовој скали и влажности ваздуха од преко 90% тешко да може да разуме кроз шта возачи пролазе током трке на стази Марина беј. И као да то није довољно, уз другу најнижу просечну брзину и временски најдужи круг у сезони потребно је скоро пуна два сата да се после 61 круга стигне до кариране заставе. Због свега тога, трка у Сингапуру представља највеће физичко искушење за возаче, док су на аутомобилима најоптерећеније кочнице и гуме. Кочнице, због стани-крени природе стазе и недостатка дужих праваца на којима би се ужарени дискови охладили, а гуме (поготово задње), услед термалне деградације, па је прошле сезоне победничка стратегија подразумевала чак три одласка на замену гума током трке.

Пирели је за Сингапур спремио меке (жуте) и супер меке (црвене) гуме (комбинација коју смо ове сезоне видели само у Монаку и Канади), услед чега ће, за разлику од последње две трке, тактика играти можда и кључну улогу у борби за тријумф.

После три победе на последње три трке Мекларенови возачи су главни фаворити и у Сингапуру, али главни ривали би овога пута требало да им буду пилоти Ред була, чији аутомобил много више воли уличне трке него брзе аутодроме. На првим слободним тренинзима у петак Фетел је био најбржи, а уз Хамилтона и Батона једини који делује као да може да се умеша у борбу за победу је Алонсо. Фераријев ас и даље води у шампионату, али уз аутомобил који није најбржи у каравану циљ и даље остаје исти - скупљање максималног могућег броја бодова на стазама које више одговарају "пропетом коњићу". До краја сезоне Алонсо сматра да су му најбоље шансе у Јапану, Кореји и Сингапуру, где је на претходне четири трке два пута побеђивао.

Мерцедес и поред великог броја побољшања на аутомобилу нема баш много права на наду, пре свега због избора гума које су у Сингапуру превише меке за њихов овосезонски модел, док Лотус своју наду види баш у чињеници да је Е20 знатно „нежнији" према гумама у односу на водеће тимове. Ипак, уз мало прилика за претицање, стартна позиција ће бити изузетно значајна, а то екипи из Енстона ове сезоне није јача страна.

Тактичке игре са избором гума отварају могућност да овог викенда заблиста и неко од тимова из средине табеле. Први на тој листи је Заубер, али без шанси није ни Вилијамс, или чак можда Форс Индија.

Ипак, много тога ће зависити од два обавезна чиниоца када је у питању Велика награда Сингапура, кише и сигурносног возила.

Сасвим уобичајено за ово доба године у том крају света, киша ће падати током целог викенда, а да ли баш и током квалификација и/или трке, у овом тренутку нико не може са сигурношћу да тврди. Са друге стране, на све четири претходне трке у Сингапуру сигурносно возило је излазило на стазу па ни ова година не би требало да буде изузетак, а колико то може утицати на исход трке најбоље зна Алонсо, који је 2008. до победе дошао баш захваљујући једном добро темпираном изласку сигурносног возила. Сигурно се сећате те трке...

Квалификације су у суботу у 15 часова, док трка у недељу почиње један час раније. Навијајте за кишу.

Број коментара 4

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 27. мај 2024.
21° C

Коментари

Nena
Мамурлук – како преживети дан после
Cigarete
Шта ми се догађа с организмом кад престанем да пушим?
Decija evrovizija
Дечја песма Евровизије
ablacija
Шта је превенција за изненадне болести
Gdjj
Комшије