Агата Кристи и Стаза Посебних Аутомобилиста

Иако се термин Спа, поготово у последње време, често погрешно тумачи као акроним латинског израза Sanitas Per Aquam, истина је нешто другачија. Спа као име за бању преузет је од назива градића у Белгији, чији је извор воде богате гвожђем био познат још у Римско доба.

Иако су бројне познате личности, укључујући и Руског цара Петра Великог годинама походиле мало место на граници Белгије и Немачке због лековите воде, почетком двадесетог века локалне власти су почеле да траже и друге начине да привуку туристе. После неуспелог покушаја са казином, 1922. године је свечано отворена нова атракција, затворена тркачка стаза дужине 15 километара. Иако је у то доба много популарнија била организација трка које су се возиле у једном правцу, обично од једног до другог града, нова стаза којом се возило у круг кроз дивне Арденске шуме је брзо постала позната. Већ 1925. године одржан је први Гран При, а када је 1950. основан Светски шампионат Формуле 1, Спа је била међу седам стаза на којима су се одржавале трке.

Током година писта је модификована, продужавана и скраћивана али неким чудом, дух оригиналне стазе је опстајао. Чак и када је последњом интервенцијом, крајем 70-их година стаза скраћена на садашњих 7 километара, посао је одрађен довољно паметно да нова стаза није изгубила ништа од пређашње привлачности. И даље је то најдужи круг у календару, и даље је то комбинација застрашујуће брзих кривина, укосница и псеудо праваца који наоко кривудају а у ствари дозвољавају вожњу под пуним гасом*. Ту су узбрдице и низбрдице и променљиви временски услови захваљујући којима у току једне трке, а понекад и само током једног круга проживљавамо два различита годишња доба. Наравно, ту је и О Руж**, парче асфалта о којем сањају сви возачи тркачких аутомобила на планети.

Магију О Ружа је тешко речима описати, и може је доживети само онај ко се под пуним гасом сјурио низбрдо после Ла Сорса а онда, на крају дуге и стрме низбрдице, и даље под пуним гасом, полетео нагло високо узбрдо, лево па десно, па на врху поново улево, овога пута на слепо, у нади да је асфалтна трака ту негде и да се на њој не налази препрека у виду слупаног аутомобила возача који је тренутак раније пролетео нагоре без довољно респекта према страшном О Ружу. Уз вештину и храброст, респект је преостали члан тријумвирата неопходан да се припитоми моћна кривина, а са њом и цела стаза.

Победити на Спа зато не може свако, а изнова побеђивати могу само заиста највећи. У историји Формуле 1, само шест возача има више од две победе на овој стази, и са изузетком Дејмона Хила (3 победе), преостала петорица ће на мојој вечној листи шампиона увек заузимати највише позиције - Фанђо (3), Кларк (4), Сена (5), Шумахер (6) и Раиконен (4).

Ове сезоне, у Белгију стижемо после предуге летње паузе, али ако је нека утеха, после 5 недеља без омиљеног спорта следује нам невероватних 9 трка током наредних 13 недеља. Прва половина шампионата нам даје право на наду да ћемо и у наставку једнако уживати и можда после великог финала на Интерлагосу моћи да кажемо да се управо завршила најузбудљивија сезона у историји Формуле 1.

Шта онда можемо да очекујемо овог викенда?

За почетак, Пирели је на критике да ове године нема довољно тркања на лимиту јер возачи константно морају да чувају гуме одговорио тако што је за Спа припремио своје најиздржљивије производе - тврду и средњу мешавину, за разлику од прошле сезоне када смо гледали средње меке и меке гуме.

Прошле сезоне је нарочито Ред Бул имао проблема са гумама, али то опет није спречило Фетела да дође до своје прве победе у Белгији. И мада ће возачи аустријског тима и ове сезоне имати прилику да се боре за победу, помало неочекивано сви коментатори највеће шансе дају момку који још није био на највишем степенику подијума ове сезоне. Разлог што је Кими свачији фаворит лежи у невероватној традицији која каже да, од како је 2001. године дебитовао, Финац на Спа зна само за два исхода - или не завршава трку (3 пута) или тријумфује (4 пута)***.

Посебно су импресивни били тријумфи 2004. у слабашном Мекларену (који је био толико лош да је Култард, Кимијев клупски колега те сезоне као најбољи резултат забележио једно 4. место), и 2009. у једнако очајном Ферарију. Лотус ове сезоне не само да није очајан, већ би овог викенда требало да буде додатно појачан најишчекиванијим уређајем сезоне. Екипа из Енстона је на претходна два тркачка викенда током слободних тренинга тестирала сопствену верзију хидрауличког појачивача ДРС-а који је потпуно различит од Мерцедесовог система, и који - пазите сада - сасвим легално може да се користи и када ДРС није активиран, а процене кажу да ће на Спа вредети бар 6 десетинки по кругу!

Како се киша не очекује у недељу (додуше, да ли се на Спа од времена ишта и сме очекивати?), изгледа као да између Кимстера и победе стоји само прва кривина, ноторна укосница Ла Сорс која је већ традиционално недовољно широка да прими све оптимистичне аутомобилисте који ка њој хрле, па као резултат неко већ после старта остаје без крила или точка. Додатно, црно-златним болидима неће одговарати ни прогнозиране нешто ниже температуре.

Да Кимију не буде превише лако побринуће се пре свега Хамилтон који у Белгију долази на крилима сјајне победе у Мађарској, извојеване захваљујући и томе што је Мекларен напокон погодио подешавање својег ионако брзог аутомобила.

Алонсо је и даље убедљиво водећи у шампионату, али на Спа не само да никад није победио, већ никад није успео ни да у трку крене из првог реда. Ферари у овом моменту делује спорије и од Мекларена и од Лотуса и од Ред Була и Фернандо ће морати и у другом делу сезоне да чини чуда не би ли одбранио тренутну предност.

Наравно, не би било фер не споменути да легендарни Шуми на Спа слави 300. Гран При викенд (не и 300. трку пошто званично није стартовао у Француској '96. и Британији '99.) на стази на којој је дебитовао пре 21 годину и остварио прву победу годину дана касније. Нажалост, судећи по Мерцедесовој форми, шанса за 7. победу на Спа делује јако слабашно.

Мало шта у Формули 1 може да се мери са трком на легендарној стази у Белгији, јер Спа је одувек била, јесте и заувек ће бити место где се рађају шампиони. Али не само у аутомобилизму. Уосталом, још одавно је Агата Кристи у крштеницу својег најпознатијег јунака, великог Еркила Поароа као место рођења уписала баш Спа.

* По изласку из Ла Сорс укоснице возачи уживају у невероватне 23 секунде пуног гаса до кочења пре Ле Комб кривине.

**О Руж или Црвена вода је име потока преко којег пролази легендарна кривина. Име је добио због црвенкасте боје својих обала, услед великог присуства гвожђа у води.

***2003 и 2006. године Спа није била у календару.

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 06. мај 2024.
17° C

Коментари

Re: Poreklo
Чије гене носе народи у региону
Imam novcic od 1 centa dole je vrednost ponudjena 6000 dinara
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Imam mali novcic 1 cent
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Косовски вез
Нематеријална културна баштина Србије – косовски вез
Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара