Наука у покрету: Технологија и образовање

Дигитална технологија променила је свет у коме живимо. Компјутери, мобилни телефони, као и интегриснани дигитални уређаји, уз помоћ интернета, ушли су у све поре живота.

Може ли образовни систем, довољно брзо да се прилагоди времену у коме деца одрастају? Како размишљају наставници а како васпитачи? Да ли је све у новцу и опреми или има нечега и у дигиталним компетанцијама? Можемо ли сагледати обрисе нове образовне парадигме креиране уз помоћ технологије? - питања су на која смо потражили одговоре у институцијама предшколског и основношколског образовања у Лондону и у Београду захваљујући сарадњи РТС-а и British Council-а.

Велика Британија је једна од водићих земаља у Европи по улагању у образовну технологију. У просечну основну школу годишње се уложи око 15 000 фунти, док је тај износ достиже 65 000 фунти када су у питању средње школе. Али, није довољно имати најновију образовну технологију. Неопходно је мотивисати и едуковати наставнике да ту технологију на први начин користе - закључак је последњег извештаја OECD-а који је показао да упркос великим улагањима без дигитално компетентних наставника нема очекиваног напретка у постизању образовних циљева.

Прва од три емисије која се бави технологијом и образовањем у оквиру серије "Наука у покрету", истраживање усмерава ка раном образовању трагајући за одговором на питање: да ли и на који начин увести технологију у вртиће? У британској школи "Свети Јосиф" која окупља децу узраста од 3 године до 12 година, деца од вртићког узраста уче програмирање уз пчелу-робота. Њихови наставници кажу да никада није довољно рано ако се технологији прилази на прави начин. Међутим, и у Предшколској установи Нови Београд, у вртићу Бајка, деца од 3 до 7 година, захваљујући свестраној васпитачици Наташи Анђелковић, ауторки књиге "Дете и рачунар у породици и дечијем вртићу", деца користе дигиталне уређаје у свакодневном раду са децом.

На основношколском узрасту, мање је дилеме око сврхе увођења технологије у наставу. У Великој Британији не само да је програмирање део образовног плана већ је употреба дигиталне технологије интегрисана у већину предмета. С друге стране, у Србији је настава информатике изборни а не обавезни предмет, али је захваљујући фантастичним наставницима као што је Катарина Алексић из ОШ Бранислав Нушић у Београду, добитници европског признања за наставнике у области унапређења е-вештина, овај предмет постао толико атрактиван ученицима да је 100% избор ученика већ од раног школског узраста.
Ипак, упркос примерима добре праксе, да ли образовне институције заиста дају неопходна знања за 21. век - сазнајете у првој од три епизоде мини серијала "Технологија и образовање".

Уредник: Јелена Мицић
Сниматељи: Иван Димитријевић и Федор Мунижаба
Монтажа: Ђорђе Анђелковић

број коментара 0 пошаљи коментар