Тајна Титових аутомобила

Јосип Броз Тито је државник који је имао најбројнију колекцију јединствених и луксузних аутомобила на свету. Процењује се да их је возио најмање осамдесет пет.

Аутомобили су Титу били својеврсни реквизити за вођење спољне политике. Модел аутомобила у којем би провозао најважније државнике тога времена, јасније је говорио о посети од било којег извештајуа у новинама. Пример за то је чувена посета Совјетског лидера Никите Хрушчова Београду у мају 1955. Совјети су због безбедности у главни град допремили пет блиндираних ЗИС-ева, за превоз од земунског аеродрома до Беграда. Међутим, Тито је на лицу места променио протокол и са Хрушчовом је сео у отворени "кадилак". Тиме је хтео да каже да је Југославија самостална, али нагађања о скривеним порукама иду и много даље.

У касарни Гарде у Београду налази се 6 аутомобила које је користио доживотни председник Југославије. Много аутомобила је уништено, или се налази у приватним колекцијама, мањи део је на Брионима. Међутим, петнаест аутомобила непроцењиве историјске вредности, који су у власништву Музеја историје Југославије и Војног музеја, изложено је у Техничком музеју Словеније. Аутомобили су на основу уговора о позајмици од 1986. у музеју у Бистри. Уговор је потписан на пет година и истекао је 27. јануара 1991. године, али шест месеци касније дошло је до немира и рата и тако су аутомобили до данас остали у Словенији.

Да ли су надлежни урадили нешто да врате вредне аутомобиле? Због чега Србија треба да инсистира да се проблем решава на суду, између музеја који су потписали уговор, а зашто Словенци инистирају да се на Титове аутомобиле примене правила сукцесије?

У специјалној емисији Око магазина, видећете највреднију колекцију аутомобила у овом делу Европе која се налази у Техничком музеју Словеније. Сазнаћете и како данас изгледају чувени Титови "мерцедеси", који се чувају у касарни Гарде у Београду. Због чега познаваоци старих аутомобила тврде да људи у Србији и Словенији не знају шта имају. Сазнећете зашто је важно да сви аутомобили буду изложени на једном месту?

Уредник: Горислав Папић
Аутор: Далибор Жарић

број коментара 2 Пошаљи коментар
(уторак, 19. апр 2016, 15:08) - anonymous [нерегистровани]

Sram nas bilo, pa to je vrednost koju treba cuvati

Ej, preko 85 vozila i ko zna sta jos.
Pa taj muzej bi bio atrakcija, kad bi izlozili ta vozila i slicne stvari iz tog doba.
Pa to je kulturna vrednost i turisticka atrakcija.
Pa to je atrakcija, ....sta je to sa nama pa sve unistavamo sto drugi stvaraju?

probudimo se jednom...cenimo nasu istoriju, koristimo priilike koje su nam pred nosem...

(уторак, 19. апр 2016, 08:08) - marija [нерегистровани]

marijatrbojevic@gmail.com

U tom voznom parku dugo se nalazio i jedan Citroen 2cv6, tj popularni Spaček. Jovanka dobila na poklon od fabrike u Sloveniji. Malo je vožen.
Zna li se gde je sada?

Око Магазин Око Магазин

Аутор:
Горислав Папић

Сваког радног дана у 18:25 - најактуелније политичке, спољнополитичке, економске и друштвене теме. Најзанимљивије приче о култури, најатрактивније репортаже. [ детаљније ]