Infrastruktura važna, suštinska uloga regiona u vezi između Evrope i Azije

Na 18. spratu Beograđanke, od danas će biti Stalni sekretarijat Transportne zajednice Zapadnog Balkana. Iz sedišta transportne zajednice upravljaće se svim aktivnostima i projektima radi stvaranja jedinstvenog tržišta u oblasti transporta. Međunarodna kancelarija u Srbiji od velikog je značaja za region i kapija za brže pristupanje Uniji, kaže za RTS komesarka EU za transport Violeta Bulc.

Voleta Bulc je, za Dnevnik RTS-a, rekla da će kancelarija okupiti sve zemlje Zapadnog Balkana i da će ih združiti sa predstavniicma Evropske unije, gde će svi standardi regulatornog okvira, koji se odnose na saobraćaj u EU, početi da se primenjuju u regionu.

To znači bolje saobraćajne usluge, pristup investicijama biće pod boljim uslovima, jer ćete imati predvidljivo, standardizovano, transparentno okruženje, u okviru koga investitori mogu da se angažuju.

Svi u regionu imamo problem sa putnom mrežom, mnogo je crnih tačaka, mnogo je pogibija u saobraćaju. Granice su uska grla, to smo mogli da vidimo i tokom ove turističke sezone. Kako transportna zajednica to može da popravi?

Kancelarija će zajedno planirati programe, planove, izgradiće kapacitete, moći će da se daju visoko kvalitetni, standardizovani projekti koji će spasavati živote, koji će značiti manje žrtava, definisaće se standardi za infrastrukturu koje će, nadam se, ceo region sprovoditi na graničnim prelazima. Mi se nadamo da će se tu stvoriti jako dobri uslovi da se smanje kašnjenja sa kojima se suočavate.

Transportna zajednica ne obuhvata samo infrastrukturu, već i druge oblasti povezane sa transportom, kao što su standardi, socijalna pitanja, pristup tržištu, javne nabavke, životna sredina. Možete li to da objasnite?

Transpornta zajednica i sporazum koji se odnosi na nju, usredsređena je na železnicu, na vodne i kopnene puteve, tu je takođe i avijacija, ali ne radi se samo o infrastrukturi. Mi veliki naglasak stavljamo na propise koji će dovesti do sigurnosti, uključujemo i druge evropske prioritete, smanjivanje zagađenja, jer je saobraćaj drugi najveći zagađivač.

Tako da mi želimo da budemo sigurni da je naš napredak pozitivan, tako da će ucentru pažnje biti dodatne vrednosti, odnosno i usluge za putnike, nove usluge u železnici, integrisane karte, integrisana logistika. To su ključni pogonski mehanizmi za napredak Evropske unije.

Srbija je ušla u velike infrastrukturne projekte, gradimo puteve, železničke pruge u saradnji sa Mađarskom i Kinom, Kako ocenjujete nastojanje Srbije da unapredi saobraćajnu infrastrukturu. Da li neki projekat možete posebno da izdvojite i na koji način će i formalni početak rada transportne zajednice uticati na nas?

Infrastruktura sa pratećim propisima i standardima od suštinske je važnosti ako zemlja hoće da se razvija. Srbija i ceo Zapadni Balkan su na jednom strateškom položaju, povezujući evropski kontinent sa Azijom. Možda znate, mi tesno sarađujemo sa azijskim zemljama, i sa drugim finansijskim institucijama koje ovde posluju, ili će tek biti prisutne u regionu, kako bi se poboljšala povezanost između Evrope i Azije i tu će region igrati suštinsku ulogu.

I dok Brisel smatra da je transportna zajednica važna stepenica u procesu prisupanja, ima tumačenja da je to zapravo zamena za ulazak u Evropsku uniju. Kako to komentarišete?

Pa to sigurno ne važi. Dozvolite da vam objasnim, ovo je neka vrsta kapije, neka vrsta vrata, da se ubrza čitava stvar, da se ubrza razvoj. Kroz ovo usklađivanje propisa, region će dobiti pristup jedinstvenom tržištu Unije, vi ćete moći da koristite sve prednosti jedinstvenog tržišta i pre nego što postanete članica. Evo, na primer železnica, kad se završi ovo usklađivanje vi ćete moći da pružate usluge u celoj Evropi iako imate sedište u Srbiji. I to su vrlo konkretni rezultati, ovog sporazuma.

Evropska unija pokriva 80 odsto troškova Stalnog sekretarijata. Mnogo nam je novca potrebno da popravimo puteve, železničku mrežu, kompletnu ovu oblast. Na koje finansijske mehanizme unije možemo da računamo?

Tu je EU koja ima investicioni okvir za zapadni Balkan, tu je Evropska banka za obnovu i razvoj, i druge institucije, evo ovaj auto-put Niš – Priština je odličan primer, to je početno ulaganje od 40 miliona evra, onda Svetska banka pojačava dinamiku, tu su bespovratna sredstava i krediti i to je dobar primer kako različite institucije kada znaju, o čemu je reč, koji su standardi, mogu zajedno da doprinesu. Evropska unija će uložiti u ovom ciklusu od 2014. do 2019. preko 700 miliona evra, a do 2020. to će biti više od milijarde evra tih stranih investicija u regionu.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 18. април 2024.
6° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво