Usvojen Zakon o dualnom obrazovanju

Skupština Srbije je usvojila četiri zakona iz oblasti obrazovanja, među kojima je i Zakon o dualnom obrazovanju koje će se realizovati u sistemu srednjeg stručnog obrazovanja, kroz teorijsku nastavu i kroz rad kod poslodavca. Primena tog zakona, za koji je glasalo 135 poslanika, dok je protiv bilo petoro poslanika, počeće da se primenjuje počev od školske 2019/2020. Usvojene su i izmene Zakona o predškolskom, osnovnom i srednjem obrazovanju i vaspitanju, koje su predložene radi usklađivanja sa nedavno usvojenim sistemskim Zakonom o sistemu obrazovanja i vaspitanja.

Poslanici su usvojili Zakon o dualnom obrazovanju, koji, kako resorno ministarstvo saopštava, donosi unapređenje dela srednjeg stručnog obrazovanja u pogledu sticanja kvaliteta dela kompetencija koje su usklađene sa standardima savremenog tehničko-tehnološkog razvoja 21. veka.

Novousvojenim zakonom se uređuje sistem među zainteresovanim stranama, sa jedinstvenim ciljem da mladim ljudima omogući kvalitet znanja koji se stiče na dva mesta – teorijska znanja u školama i praktična znanja u realnom radnom okruženju u kompanijama koje prate tehničko-tehnološki razvoj.

"Na ovaj način učenici stiču i veštinu upravljanja znanjima. Učenje kroz rad ne predstavlja za učenike 'proste manuelne zadatke', već programiranje, projektovanje i rukovođenje 'pametnim mašinama', koje su deo savremenih modernih proizvodnih procesa u kompanijama", saopštilo je Ministarstvo prosvete.

Sinergija između teorijskih i praktičnih znanja omogućena je na nedeljnom nivou u skladu sa planom i programom nastave i učenja. Za učenike u srednjim stručnim školama je posebno bitno karijerno vođenje i savetovanje kome se posebno mesto daje u ovom zakonu, ističe Ministarstvo.

"Sistem kontrole nad sticanjem znanja kroz ovaj zakon osnažen je u sadejstvu dva sistema. U procesu učenja i evaluacije učestvuju nastavnik praktične nastave (koordinator učenja kroz rad) i licencirani instruktor iz kompanije (sa položenim didaktičko-pedagoškim veštinama) koji zajedno realizuju, prate i procenjuju učeničko postignuće", objašnjeno je u saopštenju.

Tim zakonom učenik nije u radnom odnosu već u procesu sticanja dela kompetencija koje se odnose na učenje kroz rad, a deo su propisanog nastavnog plana i programa. Učenici kroz ovaj zakon stiču kompetencije na učenju kroz rad koje su neophodne da bi nakon srednjeg stručnog obrazovanja postali stručnjaci i da bi im bilo omogućeno da steknu znanja usklađena sa savremenim tehnološkim razvojem koja mogu da sagledaju u kompanijama.

"Dostignutim kvalitetom kompetencija koji je usklađen sa savremenim tehničko-tehnološkim razvojem, mladi postaju zapošljivi odmah nakon formalnog obrazovanja i na taj način smanjujemo stopu nezaposlenosti madih do 25 godina. Takođe, dualnim obrazovanjem mladima se omogućava i prolaznost ka višim nivoima obrazovanja", ukazuje se u saopštenju.

Nadzor nad poverenim poslovima Privrednoj komori Srbije koji se odnosi na sticanje kompetencija u kompanijama, kao i nad celokupnim Zakonom vrši Ministarstvo.

Podršku dualnom obrazovanju u Srbiji dali su Nemačka, Austrija, Švajcarska, klaster italijanskih kompanija "Konfindustrija" i Američka privredna komora.

"Strani investitori ne žele jeftinu radnu snagu već obrazovane stručnjake koje podržavaju kroz formalni sistem obrazovanja i koje na ovaj način oni podržavaju kako u svojim tako i u domaćim kompanijama. Na ovaj način se takođe rešava problem nedostatka kadrova u kompanijama kao i zaustavljanje odliva sredstava u neformalno obrazovanje koje je u prethodnom periodu srpsku privredu koštalo 3,5 miliona evra", saopšteno je nakon usvajanja zakona.

Otvorena vrata kompanija pokazuju visok stepen društvene odgovornosti domaćih i stranih kompanija, koje, pored toga što učenicima omogućavaju učenje u realnom radnom okruženju, omogućavaju stipendije svim učenicima koji se opredele za dualni model obrazovanja kao podršku i motivaciju za proces učenja.

"Država je do sada dosta novca ulagala u opremanje učionica/radionica. S obzirom na to da država ne može da priušti opremanje svih učinoca/radionica savremenom opremom, realizacija dela nastave u realnom radnom okruženju omogućiće preusmeravanje sredstava u neke druge oblasti kao što je kreiranje novih modernizovanih profila, istraživanja, inovacije u nastavi", zaključeno je u saopštenju.

U zakonu nova matura, zaštita od nasilja, nastava na daljinu

U srednjim školama u Srbiji biće uveden novi koncept državne mature koji treba da unapredi kvalitet srednjeg obrazovanja i omogući prohodnost učenicima na sledeće nivoe obrazovanja, utvrđeno je izmenama Zakona o srednjem obrazovanju i vaspitanju koje je usvojila Skupština Srbije.

Precizirano je da se srednje obrazovanje završava polaganjem ispita na državnom nivou, a vrste tih ispita su opšta matura, stručna i umetnička matura, završni ispit srednjeg stručnog obrazovanja, specijalistički i majstorski ispit.

Učenik koji završi trogodišnje srednje stručno obrazovanje po modelu dualnog obrazovanja ima pravo na polaganje stručne ili opšte mature ukoliko je savladao program za sticanje kompetencija potrebnih prema programu mature i to posle najmanje dve godine po završetku srednjeg obrazovanja.

Predviđeno je da učenik koji je završio četvrti razred srednje škole po internacionalnom programu može da polaže internacionalnu mature, a definisana je i nastava na daljinu.

Propisana je obaveza škole da učestvuje u nacionalnim i međunarodnim testiranjima (nacionalna testiranja Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, PISA i TIMS).

Izmenama zakona redefiniše se vreme koje je predviđeno da učenici provode u školi, a škola je dužna da realizuje slobodne aktivnosti kroz rad u sekcijama i vannastavnim aktivnostima.

Školski programi uključiće i programe zaštite od nasilja i programe prevencije drugih oblika rizičnog ponašanja i program zaštite od diskriminacije.

Skupština je potvrdila Sporazum o zajmu (Projekat inkluzivnog predškolskog obrazovanja i vaspitanja) između Srbije i Međunarodne banke za obnovu i razvoj, Konvenciju o nuklearnoj sigurnosti, kao i Zajedničku konvenciju o sigurnosti upravljanja istrošenim gorivom i o sigurnosti upravljanja radioaktivnim otpadom.

Novi članovi Parlamentarnog odbora za stabilizaciju i pridruživanje biće, pored Vesne Marković iz SNS-a koja je ponovo izbarana za člana tog tela, i njene stranačke kolege Žarko Mićin i Vesna Rakonjac.

Novi članovi tog odbora su izbarani umesto Aleksandre Đurović i Branislava Blažića iz SNS-a, koji su razrešeni članstva.

Članstva u tom odboru razrešen je Branko Ružić iz SPS-a, koji je ranije podneo ostavku na mesto poslanika zbog izbora za ministra državne uprave i lokalne samouprave, a za novog člana izbarana je njegova stranačka koleginica, poslanica Ivana Dinić.

Usvojeno je i nekoliko izmena odluka o izboru članova i zamenika članova skupštinskih odbora koje su podnele poslaničke grupe SNS-a, SPS-a i DJB-a.

Skupština će rad nastaviti u utorak, 14. novembra, kada će početi nova sednica sa tri tačke dnevnog reda.

Број коментара 33

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 29. март 2024.
24° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво