utorak, 16. mar 2010. | Izaberite pismo: Ћирилица



 

Naslovna > Vesti > Srbija > Povlačenje hrvatske tužbe nije ključno

sreda, 20. jan 2010, 11:33 -> 13:54

Povlačenje hrvatske tužbe nije ključno

Srbija nema interes da previše insistira na temi povlačenja uzajamnih tužbi za genocid. Hrvatska je na potezu. Mi treba da otvorimo pitanja sudbine hiljada izbeglica, nerešenih stanarskih prava, granice, izjavio Rasim Ljajić.

Povlačenje uzajamnih tužbi za genocid Srbije i Hrvatske nije ključno pitanje za Beograd jer postoji niz drugih otvorenih problema u odnosima dve države koje treba rešavati, ocenio je predsednik Nacionalnog saveta za saradnju sa Haškim tribunalom Rasim Ljajić.

Izjava Rasima Ljajića
Odnosi bolji nego što izgleda

Odnosi Hrvatske i Srbije objektivno su bolji od percepcije kakva postoji u javnosti, ocenili su hrvatski ministar spoljnih poslova Gordan Jandroković i ambasador Srbije u Zagrebu Stanimir Vukićević.

Kako je saopšteno iz hrvatskog Ministarstva spoljnih poslova i evropskih integracija, Jandroković i Vukićević su se saglasili da saradnja u privredi, kulturi, turizmu i u komunikaciji državnih institucija napreduje, ali su istakli potrebu jačanja rada stručnih
grupa dve države na rešavanju otvorenih pitanja.

Jandroković je tokom razgovora izrazio uverenje da će međusobni odnosi iz faze rivaliteta prerasti u partnerstvo od obostranog interesa. Podržao je i evropsku perspektivu Srbije u političkom i tehničkom smislu.

Kako je navedeno u saopštenju, dokaz za to je i odluka vlade da hrvatske prevode pravne tekovine EU ustupi Srbiji, kao i drugim zainteresovanim zemljama jugoistočne Evrope, na čemu je Vukićević zahvalio.

"Čini mi se da Srbija nema interes da previše insistira na temi povlačenja tužbi. Hrvatska je na potezu, a mi nemamo razloga da bežimo od presude Međunarodnog suda pravde", rekao je Ljajić agenciji Beta.

Prostor za vansudski dogovor, prema njegovim rečima, postojao je pre nego što je Hrvatska podnela tužbu, a kada je već podneta, Hrvatska je ta koja treba da odluči da li će je povući.

Ljajić je izrazio uverenje da će, ako tužba ne bude povučena, Međunarodni sud pravde doneti pravednu odluku.

Rasim Ljajić je ukazao i da tužba za genocid nije glavna prepreka za punu normalizaciju odnosa, pošto Srbija ima puno drugih otvorenih pitanja u odnosu sa Hrvatskom.

Tužbu za genocid, ako Hrvatska tako odluči, treba da rešava Međunarodni sud pravde, a mi treba da otvorimo druga pitanja koja se tiču sudbine hiljada ljudi - pitanja izbeglica, nerešenih stanarskih prava, granice, potpune disproporcije u ekonomskim odnosima odnosno činjenice da je samo 4-5 srpskih firmi prisutno u Hrvatskoj, naveo je ministar Ljajić.

Upitan da li je moguće porediti hrvatsku tužbu sa presudom po tužbi za genocid koju je BiH podnela protiv SR Jugoslavije, odnosno Srbije, Ljajić je rekao da je činjenica da su odnosi nažalost daleko od pune normalizacije.

Za normalizaciju odnosa potrebno puno konkretnih poteza

Za normalizaciju odnosa i stvaranje poverenja biće potrebno puno konkrentih malih poteza, koji treba da budu praćeni i ekonomskim rastom, uspešnim evropskim integracijama i reformama. Jedan od tih koraka, kako je rekao, svakako je i deklaracija o Srebrenici.

Njeno usvajanje u Skupštini Srbije, naveo je Ljajić, "neće rešiti sve probleme u odnosima, neće biti neka ogormna uteha za žrtve, ali u svakom slučaju pokazuje jasan signal Srbije da je svesna zločina koji su počinjeni u Srebrenici i da je spremna da odlučnije uđe u proces suočavanja sa prošlošću i proces pomirenja".

Na pitanje da li je Nacionalni savet uključen u izradu teksta deklaracije, Ljajić je odgovorio odrečno, ali je dodao da smatra da rezoluciju treba usvojiti u interesu Srbije i pomirenja u regionu.

Još uvek nemamo konačan tekst rezolucije, ona je predmet usaglašavanja, konsultacija među strankama vladajuće koalicije ali i drugim parlamentarnim strankama i verujem da će se doći do teksta dve rezolucije koje će dobiti većinu u parlamentu, naveo je predsednik Nacionalnog saveta za saradnju sa Haškim tribunalom.

Srbija će usvajanjem deklaracije dobiti na moralnom i političkom međunarodnom kredibilitetu, a dobiće i veći manevarski prostor da se insistira na žrtvama srpskog naroda tokom sukoba, ocenio je Rasim Ljajić.

1
komentari broj komentara 11 | cwpošalji komentar
(sreda, 20. jan 2010, 12:14)
Jony [neregistrovani]
opošalji odgovor

Tako je

Има и пречих проблема од којих зависи хиљаде гладних усти.

1
(sreda, 20. jan 2010, 12:28)
anonymous [neregistrovani]
opošalji odgovor

ljudska prava za srbe!!!

resiti ljudska prava za izbegle Srbe.Resiti povratak imovine.Povuci lazne optuznice i presude od strane hrvatske.

1
(sreda, 20. jan 2010, 12:41)
Stefan [neregistrovani]
opošalji odgovor

Praktične stvari

Ljajić ima pravo, dokle će Srbija da se pravda...kad ima toliko stvari zbog kojih Hrvatska itekako treba da se izvinjava i da čini praktične korake kako bi obezbedila povratak prognanih lica i omogućila im osnovna ljudska prava. Mislim da je jedino u interesu Hrvatske da povuče tužbu, jer se o srpskim zločinima sve zna, i više od toga...a mnoge strašne stvari koje su činili Hrvati 70 godina u nazad, su sistematski prikrivane i nepoznate prosečnom građaninu Srbije. Ne mislim samo na II svetski i poslednji rat, već na period za vreme Tita kada su takođe raseljavana plodonosna srpska sela u hrvatskoj i naseljavana Hrvatima. Čak suminirane neke brane kako bi se potopile oranice, jer su ustaše uvek imale svoje pristalice koje nisu mirovale...slično kao Albanci na Kosovu, koji su permanentno vršili pritisak na Srbe.

1
(sreda, 20. jan 2010, 12:55)
Goran [neregistrovani]
opošalji odgovor

Svaka ti je na mjestu

Alal vera ministre.
Steta sto Srbija nema jos nekoliko Ljajica.

1
(sreda, 20. jan 2010, 13:08)
Radoman Ratkovic [neregistrovani]
opošalji odgovor

Istorijsko Pravo i Obaveza Drzave Srbije

Za zaljenje je cinjenica da se tuzba drzave Srbije protiv republike hrvatske za genocid pocinjen nad srpskim narodom podnosi tek 2010 godine,i to u vidu kontratuzbe kao iznudjeni odgovor na hrvatsku tuzbu.
Komentar ministra Jeremica "nismo imali izbora" kao i komentari gospodina Ljajica iz ovog teksta na najbolji moguci nacin govore sa koliko volje zvanicna Srbija to radi i u najmanju ruku su uvredljivi za sve zrtve hrvatskih zlocina,njihove potomke kao i srpski narod u celini.U isto vreme odrazava stvarnu iskrenost i spremnost zvanicne Srbije da ispuni svoju istorijsku obavezu i duznost prema srpskom narodu a pod pretpostavkom da je danasnja drzava Srbija maticna drzava svih Srba,sto ona u osnovi i jeste i treba da bude ali se u stvarnosti tako ne ponasa.
Sramno je samo po sebi to sto se pitanje tuzbe za genocid koristi kao sredstvo u politickom potkusurivanju umesto da se tretira kao istorijska obaveza i duznost sa kojom se nemoze praviti kompromis.U tom kontekstu nedopustivo je da bilo koji pojedinac,politicka stranka ili bilo koja druga institucija u Srbiji uzima sebi za pravo da samostalno odlucuje o pitanju podizanja ili povlacenja tuzbe za genocid a zarad svojih politickih interesa i laznog pomirenja sa hrvatskom nacijom.
Nemoze se trajno i iskreno pomirenje medju nacijama graditi na temelju zataskavanja zlocina vec upravo obrnuto na njegovom priznavanju i rasvetljavanju,i nemoze taj proces biti jednosmeran.
Interesantna je sama po sebi licemerna,drska i bezobzirna odluka hrvatske da tuzi drzavu Srbiju za zlocne genocida i loginco se namece pitanje stvarne pozadine te odluke.
Postoji samo jedno racionalno objasnjenje takvog postupka a to je da je republika hrvatska potpuno svesna istorijske odgovornosti svoje drzave i naroda za pocinjene zlocine,a sto javno nikada nece priznati,i da ovu tuzbu koristi samo kao vest takticki potez u odvracanju Srbije u pokretanju pitanja istorijske odgovornosti hrvatske drzave za zlocine nad srpskim narodom.Princip je jednostavan:Napad je najbolja odbrana.
Hrvatska je potpuno svesna slabosti i nezainteresovanosti Srbije i opravdano ocekuje da ce Srbija biti presrecna ukoliko hrvatska samo povuce svoju tuzbu,cime bi verovatno i zauvek bila stavljena tacka na to pitanje.
Cinjenice koje nesporno potvrdjuju genocid nad srpskim narodom pocinjen od strane hrvatskog naroda i drzave od 1941 do 1998 su nepobitne.
Taj genocid nad srpskim narodom je bio istorijski proces i projekat,planiran,organizovan,i sprovodjen od strane hrvatske drzave cije je ostvarenje bilo zvanicni proklamovani cilj a ujedno i glavna pretpostavka uspostavljanja nezavisnosti zasnovane na apsolutnoj brojcanoj dominaciji jedne nacije(hrvatske).
Cinjenice koje se nesmeju gubiti iz vida su:
Da je genocid nad srpskim narodom u hrvatskoj kontinuirani proces pocev od 1941 god.
Da je NDH bila zvanicna drzava hrvatskog naroda u periodu drugog svetskog rata.
Da su zlocini nad pripadnicima drugih naroda cinjeni u ime same hrvatske drzave.
Da su NDH i republika hrvatska genocid nad srpskim narodom sprovodili i izvan teritorije hrvatske(Bosni i Hercegovini) sa ciljem potpunog unistena srpskog naroda.
Da je NDH bila saveznik hitlerove nemacke i da se nasla na strani porazenih u tom ratu a da pritom nikada nije kao drzava snosila odgovornost i zakonske sankcije.
Monstruoznost i metode zlocina koji su primenjivani u NDH prevazilaze sve do sada poznate zlocine u istoriji covecanstva a pritom su dokumentovani cak i od strane samih zlocinaca.
Centar Simon Vizental koji predstavlja jedan od vodecih svetskih autoriteta kada su u pitanju zlocini u drugom svetskom ratu poseduje izmedju ostalog i obimnu istorijsku gradju i dokumentaciju o zlocinima pocinjenim u NDH i ta gradja bi sama po sebi bila dovoljna kao dokaz za tuzbu Srbije a ujedno je i dokaz nespremnosti srpske drzave i nacije da sve ove decenije neiskoristi tu cinjenicu za pokretanje potpuno legitimne tuzbe.
Izjave predstavnika Srbije u medjunarodnom sudu pravde gospodina Sase Obradovica,
kao i izjave ostalih srpskih zvanicnika su konfuzne i protivrecne i nazalost doprinose da ovaj proces u startu bude pogresno shvacen u srpskoj javnosti.
Naime,hrvatska tuzba se odnosi na period 1991-1995 a i kontratuzba Srbije se na zalost odnosi samo na period 1991-1998 a ne i na period drugog svetskog rata.
Drzava Srbija nije zvanicno tuzila republiku hrvatsku za zlocine pocinjene za vreme NDH i netrazi odgovornost hrvatske za zlocine pocinjene u tom periodu vec se ti zlocini samo pominju u sklopu sireg konteksta a u cilju boljeg razumevanja dogadjaja koji su predmet tuzbe i kontratuzbe,i to je ono sto srpski zvanicnici izbegavaju da otvoreno kazu javnosti,a morali bi.
Kao izgovor za to se uzima cinjenica da je konvencija UN o genocidu doneta i vazi tek od 1951 god. pa zbog toga po misljenju naseg pravnog tima i nevredi tuziti hrvatsku zbog zlocina koji su se dogodili pre 1951 god. ,sto je potpuna besmislica jer zlocini nikada ne zastarevaju.Tuzba za genocid u NDH je neophodna kako bi svet konacno saznao o postojanju tog zlocina koji je godinama zataskavan.
Znaci,Srbija netuzi i ne postavlja pitanje odgovornosti hrvatske za zlocine za vreme NDH sto je neshvatljivo i nedopustivo.
Danasnja republika hrvatska jeste i mora biti odgovorna,makar moralno,za zlocine pocinjene za vreme NDH jer obe te drzave NDH i republika hrvatska su zvanicne drzave hrvatskog naroda.Decenijsko skrivanje iza zavese Jugoslavije i promena imena ne predstavljaju diskontinuitet izmedu te dve drzave hrvatskog naroda vec samo pauzu i prekid celog procesa usled promenjenih istorijskih okolnosti.
Jednostavno,zlocini genocida nikada ne zastarevaju a takav tretman imaju i pred medjunarodnim pravom.Dovoljno je samo pogledati kako Jermeni kao nacija dosledno insistiraju i decenijama
istrajavaju u dokazivanju genocida koji je nad njima izvrsila otomanska turska 1915 god.trazeci pritom da danasnja Turska prizna taj genocid kao istorijsku cinjenicu.Pritom se poziva na cinjenicu da je danasnja Turska drzava nastala na temeljima i rusevinama otomanske Turske i da su obe ove drzave bile zvanicne drzave turskog naroda i da su zlocini vrseni u ime turske drzave i njenih tadasnjih interesa.
Pritom niko,cak ni sama Turska ne osporava odgovornost danasnje Turske vec se polemika vodi samo o broju nastradalih i da li se taj dogadjaj moze podvesti pod kategorju genocida.Treba napomenuti i cinjenicu da je kongres SAD nedavno kao rezultat dugogdisnje aktivnosti mocnog jermenskog lobija usvojio posebnu rezoluciju kojom se prepoznaje taj zlocin i naziva pravim imenom,genocid.
Na zalost sve ukazuje na to da Srbija nevoljno ulazi u ceo ovaj proces i da joj stvarni cilj nije dokazivanje genocida i zlocina hrvatske vec se kontratuzba samo koristi kao sredstvo zastrasivanja u nadi da ce hrvatska povuci svoju tuzbu i time ceo proces biti okoncan.
To bi ujedno bio i najsramniji epilog ovog dogadjaja a sve sto se ovih dana moze cuti i videti samo govori u prilog takvim namerama.
Danasnja srpska drzava mora pokrenuti pitanje svih zlocina pocinjenih nad Srbima bez obzira kada i gde su se dogodili,to je njeno pravo i obaveza prema zrtvama i srpskom narodu u celini,i istovremeno naci snage da se suoci i prihvati odgovornos za zlocine koji su pripadnici srpske nacije ucinili u njeno ime.Istovremeno,mora se imati u vidu da postoji ogroman broj casnih i postenih pripadnika hrvatske nacije koji nikada nisu,niti ce odobravati zlocine pocinjene nad Srbima i koji su isto kao i pripadnici srpske nacije kroz istoriju i sami bili zrtve postupaka svoje sopstvene drzave i naroda.



odgovori na komentar:
bravo!
Alal vera
Istorijsko Pravo i Obaveza Drzave Srbije
Bravo

1
(sreda, 20. jan 2010, 13:33)
blrs [neregistrovani]
opošalji odgovor

agilnost

Možda mi se čini ali Srbija je malo inertna po pitanju pravde. 30000 stanova je oteto Srbima u HR. To se mora vratiti, to je dug proces ali mora započeti. Naime, to su društveni stanovi koje je HR otela Srbima.To treba u Briselu predsaviti. U BiH su svi društveni stanovi pripali njihovim prijeratnim korisnicima kao prvatno vlasništvo. To je jedan od prvih zakona koji su donijeli stranci. Brisel treba suočiti sa ovom činjenicom.
Otići ću i do Kosmeta. Sva imovina koja je nacionalizovana u BiH posle 1945. godine vraćena je istima. Protagonisti isti stranci. Prema tome što brže pred sve međunarodne instance, pravda je spora ali dostižna.

1
(sreda, 20. jan 2010, 13:47)
Srdjan Blagojevic [neregistrovani]
opošalji odgovor

Bravo

Ja sam jedan od potomaka zrtava iz drugog svetskog rata. Moja porodica se jako napatila u NDH samo i iskljucivo zato jer smo Srbi. Za mene bi predstavljalo ogromnu satisfakciju da se taj zlocin i zvanicno osudi i to prvenstveno od moje drzave a zatim i na sudu. I da zaista cela drzava stane iza osude zlocina NDH, a ne ovako, sada se skoro pa izvinjavamo sto pominjemo nase zrtve.

1
(sreda, 20. jan 2010, 14:11)
anonymous [neregistrovani]
opošalji odgovor

Istorijsko Pravo i Obaveza Drzave Srbije

@Radoman Ratkovic

vas komentar zasluzuje da bude na prvoj strani svih novina srbije

1
(sreda, 20. jan 2010, 14:12)
DvoglaviOraoBG-SRB [neregistrovani]
opošalji odgovor

Alal vera

Imas strpljenja za toliki komentar.
Sve sto si napisao potpisujem.Svaka ti cast.
Hrvatska politika pokusava da sa tuzbom
protiv Srbije da lukavo sakrije svoje zlocine.

odgovori na komentar:
Srpi i Hrvati pomirite se

1
(sreda, 20. jan 2010, 17:12)
zoki [neregistrovani]
opošalji odgovor

bravo!

svaka cast! slazem se sa vama!

1
(četvrtak, 21. jan 2010, 03:20)
anonymous [neregistrovani]
opošalji odgovor

Srpi i Hrvati pomirite se

Hrvati i Srbi imaju jedinstvenu istorisku sansu da se pomire,a pomirit ce se ako se obe tuzbe rasprave pred medjunarodnim sudom pravde u Hagu.

1
1