Kampanja na mrežama: Jedan lajk - jedan glas

Izbori još nisu raspisani, predizborna kampanja zvanično nije počela, ali se čini da na društvenim medijima nikada nije ni prestala. Tamo se partijske bitke stalno biju, nema tišine, ni ograničenja. Ima li od toga koristi? Mogu li se izbori dobiti kampanjom na "Tviteru" i "Fejsbuku" ili je njihov uticaj na biračko telo beznačajan i pored buke koju prave?

Mudro korišćenje društvenih mreža Baraku Obami donelo je dva predsednička mandata. Kako, to zna samo njegov tim. Ali, sada se svi predsednički kandidati u SAD trude da ga dostignu. I dok su u Americi internet kampanje osmišljene do detalja, u Srbiji se pretežno koriste za međusobno vređanje. I stranaka i simpatizera.

"Ona retko kad deluje inteligentno, retko kad promišljeno i retko kad deluje suvislo. Ona je često agresivna, često je bez mere, često je ad hominem, često je vulgarna, često je ružna, grozna, odvratna", smatra marketinški stručnjak Nebojša Krstić.

I ništa se nije promenilo od prošlih i pretprošlih izbora, primećuju poznavaoci: stranke ne odustaju od tzv. botova, kojima se više podsmeva, nego veruje. Zato se ovogodišnjoj kampanji na društvenim mrežama ne predviđa veliki domet. Osim ako stranke u poslednji čas ne promene taktiku.

"Da se angažuju ljudi koji zaista imaju neki uticaj, koji zaista stoje iza svog profila - bilo da je to, kako kažemo, na internetu nickname ili ime i prezime, ali da se zna ko su ti ljudi. Da to nisu ti roboti koji dobijaju informacije od stranaka koje informacije treba da plasiraju", navodi urednik portala Ko je odgovoran? Igor Avžner.

Ako bi poslušale savet marketinških stručnjaka, stranke bi mogle da prisvoje zavidno biračko telo. Jer, gotovo dve trećine Srba je na internetu, a svaki drugi ima Fejsbuk profil. A uticaj se ne meri samo tim brojkama.

"Doseže do formirača javnog mnjenja, doseže do medija koji onda to prenose, tako da sama brojka o tome kolika je penetracija interneta u Srbiji ne bi nam dala tačnu sliku koliki je uticaj interneta u političkom smislu na javno mnjenje", napominje Krstić.

Sličnu taktiku prisvojio je Donald Tramp - predsedničku kampanju na Tviteru bazira na vređanju protivkandidata, zbog čega je redovna vest i u tradicionalnim medijima. Kod nas, veruje se, bolje bi prošla taktika Hilari Klinton, koja osluškuje potrebe birača.

"Narod bi uvek voleo da čuje da će bolje da se živi i da će da nestane korupcija, da će da se otvaraju nova radna mesta i slično", ukazuje Avžner.

Kampanjom na mreži američki političari mobilišu mlade i one koji prvi put izlaze na izbore. Zato im nisu strane ni manje popularne društvene mreže, poput Snepčeta ili Pinteresta. I ne štede - ovogodišnja internet kampanja biće četiri puta skuplja od prethodne i meriće se milijardama dolara. Vratiće im se milionima pratilaca i sigurnih glasača.

broj komentara 1 pošalji komentar
(utorak, 26. jan 2016, 01:23)
anonymous [neregistrovani]

Protivnici SNS i Vucica narocito

imaju veoma dobro organizovanu akciju pljuvanja po njima. Mislim da SNS kaska za njima kada su drustvene mreze u pitanju. Licno, gadi mi se sve. Mnogo je gore nego nekad protiv Milosevica.