Jagodinci se sećaju Sretena Adžića, osnivača Učiteljske škole

Sreten Adžić slovi za prvog srpskog visokoobrazovanog pedagoga. Idejni je tvorac, osnivač i prvi upravnik Muške učiteljske škole u Jagodini, preteče današnjeg Fakulteta pedagoških nauka. Iako je živeo i radio u 19. veku mnoge njegove ideje o obrazovanju aktuelne su i danas.

"Bez prosvete nema ni narodima blagostanja. Bez prosvete danas narodima nema opstanka" - govorio je pre više od jednog i po veka Sreten Adžić. Iako se mnogo toga promenilo, uloga pedagoga ostala je ista.

"Najpre da je obrazovanje, obrazovanje za život, da je vrlo važno povezivanje teorije sa praksom, da su njegovi predmeti u svom naslovu već imali taj predznak da su vezani za život, da će biti primenjivani u životu", objašnjava Violeta Jovanović, dekan Fakulteta pedagoških nauka u Jagodini.

Sreten Adžić studirao je u Beču i Lajpcigu , a po povratku u Srbiju predavao u Nišu i Beogradu.

Naplodonosnije godine svoga rada Adžić provodi u učiteljskoj školi u Jagodini koja je ondašnjim đacima bila svojevrsni hram prosvetiteljstva.

"Niko sa završenom Učiteljskom školom nije mogao da dobije grad, svi su išli u sela da šire široku prosvetu, ne samo da rade u učionicama sa đacima. Onda naše generacije su bile obeležene u javnosti sa kačketima na kojima je rimskim brojem pisalo u kom ste razredu, tako da ste na ulici bili prepoznatljivi iz koje ste škole, koji ste razred i tako dalje", seća se Dobrica Milićević, đak Muške učiteljske škole.

Adžić je prvi u nastavni program uveo praktičnu nastavu i predmet "Školski rad". Osnovao je školsku ekonomiju na 10 hektara, a svi su i danas ponosni na park Učiteljske škole u kojem je tada bilo i 5 poljskih učionica.

120 godina kasnije Sreten Adžić ponovo je okupio Jagodince, ovaj put na pozorišnom projektu "Tri nepravde Sretena Adžića"". Predstavu režira Sretko Divljan po tekstu jagodinskog novinara i publiciste Slobodana Žikića.

"Ako pričamo o dualnoj nastavi, onda ja moram reći da je prvi čovek koji je to uradio Sreten Adžić. On je imao školu gde su se deca obrazovala i gde su radili, to je ono - rad i konačno učenje", kaže Sretko Divljan, režiser i pedagog.

Ideje Sretena Adžića i danas se provlače kroz pedagogiju i prosvetu. Njegova borba protiv škole koja sprema omladinu za činovnike, a ne za one koji će sami privređivati ideja je za koju se i danas zalažu mnogi koji u prosveti rade.

broj komentara 0 pošalji komentar