Zašto se škola napušta

Siromaštvo, porodični problemi i problemi u ponašanju najčešći su razlozi za osipanje učenika u osnovnoj školi. Oni koji ne steknu ni osnovno obrazovanje, često ulaze u začarani krug, koji ih drži u siromaštvu zbog nemogućnosti pristupa tržištu rada, a često donosi i veće probleme.

Starija braća i sestra četrnaestogodišnjeg Danijela Ilića nisu završili osnovnu školu. Na časove ne idu ni on, ni najmlađi Dragan. Kažu, stide se siromaštva, a moraju i da rade sa majkom i ocem.Voleo bih da idem, kad bi mi se ugodila kuća, da mi dođu drugari kod mene. Ovako niko ne dolazi, kažu prljavo kod tebe. Meni bolje ovako, radim sa staro gvođže. Tako imam, kad radim, kaže Danijel Ilić iz Požarevca.

Danijelova majka Cica Ilić kaže: „Ne mogu da ih teram na silu. Sila nema nigde. I ja volim da idu u školu, da završe, da budu ljudi, ali neće. I šta da radim. I ja sam volela da idem u školu, moja majka nije me dala.

Statistika potvrđuje da je stopa završavanja obaveznog obrazovanja kod porodica koje žive u siromaštvu 72%, a kod dece čije su majke završile samo osnovnu školu 75. Mirjana Ivković, završila je i srednju, pa to planira i za svoje četvoro dece.

Drugačiji primer iz Požarevca. Mirjana Ivković, majka je četvoro dece: "I mi smo u lošim uslovima, ali ipak deca idu u školu. Nadam se da će bolje živeti."

Godišnje se u Srbiji sklopi 2000 maloletničkih brakova, dok u požarevačkoj osnovnoj školi Sveti Sava bar 20 učenika godišnje ode na privremeni rad u inostranstvo sa porodicom.

Margareta Sekulović, direktorka OŠ „Sveti Sava" u Požarevcu kaže" Tamo se zadržavaju nekoliko meseci i nakon tog vremena, vraćaju se u školu. Kada se vrate u školu, ako je u toku iste školske godine, što se dešava, mi kao školoa imamo poseban plan podrške za njih i nastavnici intenzivnije rade sa tim učenicima.

"Posledice koje mogu proisteći iz osipanja učenika iz obrazovnog sistema, jeste nedostupnost tržištu rada, što u sledećoj fazi može da izazove siromaštvo. Tako da se često pravi krug iz koga je jako teško izaći", pojašnjava Tatjana Rajić, direktorka Centra za socijalni rad.

U Ministarstvu prosvete očekuju da će uvođenje obaveznog srednjeg obrazovanja donekle pomoći u rešavanju ovog problema, kao i timski rad, jer sada škole imaju obavezu da neopravdane izostanke prijave Centru za socijalni rad.

 "Moraju centri za socijalni rad i škole i svi drugi na lokalu koji postoje, svi moraju zajedno. Projekti i protokoli pokazuju da se za 50% smanji napušanje ako se radi timski", kaže Gordana Cvetković, rukovodilac grupe za socijalnu inkluziju u Ministarstvu prosvete.

Treba obratiti pažnju i da na selu osnovnu školu završava samo 88 odsto dece.

 

 

 

broj komentara 0 pošalji komentar