Ledene sante jače od brodova

Led na Dunavu uništio zemunsku marinu. Mostovi nisu ugroženi, kažu u Gradskom štabu za vanredne situacije. Angažovana tri ledolomca. Tokom noći izvučeno 10 plovila. Dunav kod Smedereva potpuno zaleđen, kod Golupca led počeo polako da se topi.

18.25 - Brod-restoran na Dunavu u Novom Sadu počeo da tone.

17.42 - Majka i sin, Leposava i Žarko Peričin, najverovatnije se smrzli se u svojoj kući u fruškogorskom selu Grgurevci, na području Sremske Mitrovice, čeka se zvaničan nalaz lekara.

16.59 - Dunavom do Beograda stiže još oko 20 kilometara leda, problema nema, jer mu ledolomci otvaraju put, saopštavaju "Beogradvode".

16.25 - Nema opasnosti od ledenih barijera i poplava na Dunavu, ni na drugim većim rekama, rekao Aleksandar Prodanović, Direkcija za vode.

15.34 - Barže usidrene iznad Pančevačkog mosta ne ugrožavaju ni most ni plovni put, rečeno na sednici Gradskog štaba za vanredne situacije.

14.33 - Motorni potiskivači "Topola", "Kablar" i "Aleksandar" razgrću led u dunavskom rukavcu kod Zemuna, rakao Zoran Matić, "Beogradvode".

12.05 - Potrošnja struje smanjena u odnosu na prethodne dane. Isporuka struje privredi normalizovana, poručuju iz EPS-a.

11.00 - Hidroelektrana "Đerdap 1" nije ugrožena zbog leda na Dunavu, kaže zamenik direktora Aleksandar Čelebić.

10.55 - Danas sastanak stručno-operativnog tima za praćenje stanja na rekama, najavio Predrag Marić.

Posle drame na zaleđenom Dunavu kod zemunske marine, u Gradskom štabu za vanredne situacije kažu da ljudski životi i infrastrukturni objekti u Beogradu nisu ugroženi.

Tokom noći izvučeno je desetak plovila, a šteta se procenjuju na više od milion evra. Vlasnici plovila spasavaju što se spasti može i kažu da nisu odgovorni, jer nisu imali tehničkih mogućnosti da čamce izvuku na obalu. Nadležni tvrde suprotno.

Zoran Matić iz "Beograd Voda" kaže da je led mogao da se predvidi i da, kad se zna da će biti leda, čamce treba izvući.

"Ovaj deo odgovorno tvrdim - od 'Radeckog', na potezu do 4. jula niko nije imao fizičku ni tehničku mogućnost da izvuče svoja plovila", kaže predsednik Nautičkog kluba Zemun Mile Bošnjak.

Zemunskoj marini led je pretio i pre pola veka. Tada je šteta bila manja, ali je manje bilo i čamaca. Danas, se prstom upire u ledolomce.

"Zato i postoje ledolomci, ali izgleda da kod nas sve postoji samo na papiru i ovi štabovi koji su kleli u te neke ledolomce koji su došli iz Mađarske i misteriozno se vratili, niko nije ni takao jednu santu leda ovde, bilo je ovde još i više leda i pre 10 godina, ali je neko radio posao", kaže vlasnik plovila Vojkan Milenković.

Plutajući led juče je potpuno uništio marinu, potopio jedan brod-restoran, a prethodno kod dorćolskog keja otkačio šest barži, zbog čega je, na kratko, za saobraćaj bio zatvoren Pančevački most. 

Načelnik Sektora za vanredne situacije Predrag Marić kaže da vlasnici čamaca ne treba da izvlače svoja plovila ako će rizikovati sopstveni život.

Samo za kasko osigurane čamce izvesna odšteta, rečeno je danas Tanjugu u društvima za osiguranje imovine. Vlasnici mogu odštetu da traže od marina, jer one naplaćuju osiguranje plovila na vezu. Na Dunavu kod Zemuna oštećeno je ili uništeno oko 100 raznih plovila.

Međutim, vlasnici čamaca i plovila na vezu u marinama na Dunavu i drugim rekama, kako tvrde osiguravači, trebalo bi da traže odštetu od vlasnika marina, koji je bio dužan da osigura sva plovila na vezu, zato što im tu uslugu naplaćuje.

Led ne ugrožava "Đerdap"  

Problemi su bili na Dunavu kod Novog Sada. "U naredna 24 sata imamo kretanje leda i posle toga situacija treba da se stabilizuje, što se tiče poplava na Dunavu i priobalju ne očekujemo pogoršanje situacije", rekao je Marić. Korito reke je na niskom nivou duž celog toka Dunava.

Jedan brod-restoran na Dunavu u Novom Sadu počeo je danas da tone. Sante leda su ga pre nekoliko dana otkinule sa sajli kojima je bio vezan za obalu i pomerile stotinak metara nizvodno.

Brod-restoran se nakrivio i delom potonuo. Vlasnika kaže da se plovilo drži za obalu sa dve slabe sajle. Angažovani su ronioci da utvrde koliko je brod oštećen i kakve su šanse da se spase potonuća.

Prozvodnja struje u hidroelektrani "Đerdap 1" postepeno se povećava zbog većeg dotoka Dunava, izjavio je zamenik direktora Aleksandar Čelebić i dodao da ta hidroelektrana nije ugrožena zbog ledostaja na Dunavu.

Na Dunavu kod Smedereva led za sada miruje. Površina vode je zaleđena, a tako je sve do iznad Grocke. Moguće je da led na ovom toku Dunava krene večeras ili sutra.

Direktor "Srbijavoda" Nikola Marjanović kaže da je teško reći koji deo je najugroženiji kada su u pitanju moguće poplave. Na Ibru je razbijan i pokrenut led i na njemu nema čepa, kaže Marjanović.

Kod Golupca je situacija stabilna, jer se led postepeno otapa, pa za sada ne preti opasnost od njegovog nagomilavanja u Đerdapskoj klisuri i nastanka takozvanih ledenih čepova.

U Kraljevu su formirani timovi i opertivni plan za odbranu od poplava u slučaju naglog topljenja snega.

Iz korita Ibra bager uklanja uglavnom veštačke prepreke koje bi mogle da prave probleme pri bujičnim vodama. Za odbranu industrijske zone na obali Morave obezbeđeno je 5.000 vreća i oko 300 kubika peska.

Iako u celoj zemlji temperatura raste, u teško pristupačnim krajevima i dalje je zavejano oko 3.300 ljudi i do njih se može doći samo helikopterom. Od početka snežnog nevremena 297 ljudi je spaseno.

"Očekujem da se u sredu na sednici Štaba za vanredne situacije izađe sa predlogom da se vanredna situacija ostavi u tri okruga, a da se sledeće subote raspravlja o potpunom ukidanju vanredne situacije, ako događaji budu išli u prilog tome", kaže Marić.

Mostovi bezbedni

Na sednici Gradskog štaba za vanredne situacije rečeno je da ljudski životi nisu ugroženi, da nijedan infrastrukturni objekat nije ugrožen, da su mostovi bezbedni i pod stalnom kontrolom i da nema opasnosti od poplava.

Javno vodoprivredno preduzeće "Beogradvode" angažovalo je brod "Aleksandar", brod "Kablar", a akciji lomljenja leda na Dunavskom rukavcu priključio se i brod "Topola", rečeno je na sinoćnoj sednici.

Ta plovila angažovana su na stvaranju vodenog puta za novi led koji pristiže uzvodno, a radi se na pravcu od Ušća do Zemuna, kroz dunavski rukavac.

Situaciju kontrolišu pripadnici Rečne policije, "Beogradvoda", Uprave za vanredne situacije, Saobraćajne i Komunalne policije.

U Štabu podsećaju da je tokom proteklih dana Lučka kapetanija "Beograd" obustavila plovidbu i izdala saopštenje svim vlasnicima plutajućih objekata, kućica, splavova i čamaca da obezbede neprekidan nadzor i preduzmu sve potrebne mere radi sigurnosti svojih objekata.

Uzvodno se očekuje veća količina leda, ali će, kako kažu u "Beogradvodama", taj led proći kroz Beograd u naredna 24 sata, kada će se i stanje na Dunavu normalizovati", rekao je Slobodan Šolević, zamenik komandatna Gradskog štaba za vanredne situacije.

Delovanjem u poslednje dve nedelje, na Savi nije došlo do većih problema, jer je Grad Beograd angažovao tri broda sa 24-časovnim dežurstvima, koji su lomili ledene čepove, zaključeno je na sednici, a navedeno u saopštenju gradske Službe za informisanje.

broj komentara 22 pošalji komentar
(utorak, 21. feb 2012, 10:13) - anonymous [neregistrovani]

Barze odvezane

Neke barze su odvezane, sajle su popucale od leda i nekoliko barzi nekontrolisano pluta Dunavom... Ako vlada nije zaduzena za camce kao sto kazete, sta cemo sa ljudima koji su zaposleni u firmama i zatekli su se na vodi u ovoj situaciji i trenutno nemaju izlaza, da li neko razmislja o njima ili drzava nije odgovorna ni za to!?

(utorak, 21. feb 2012, 00:36) - anonymous [neregistrovani]

?

A, zar niko od stručnih službi nije mogao da nasluti šta će da se desi. Svi pričate o zimovnicima? Da li znate koji su zimovnici i u kakvom su stanju? I da li se isplati nekome iz Beograda da ide u Kovinski zimovnik ili u Ivanovo? Da li su tamo njihovi brodovi bezbedni? Zašto nisu angažovani domaći ledolomci? I opet pitanje, ako je vanredna situacija, zašto nisu radili domaći ledolomci na Dunavu? Da li znate da u Mađarskoj ima 20% leda i šta je uzrok tome (čitaj, Mađari imaju i viška ledolomaca). Šta ćemo sa Smederevskom lukom? Koliko se sećam, tamo stoje još uvek barže sa opasnim materijalima. Da li kreću "ledolomci", jer "Topola", "Aleksandar" i "Kablar" nisu ledolomci, već potiskivači (gurači)ka Smederevu? Previše pitanja, a malo odgovora. Jeste priroda kriva, ali i čovek.Kako na reci Tisi nema takvih stvari, a marina u Senti je na otvorenom toku, kao i u Zemunu? Pa razlog je što Tisom nisu išli ledolomci, već se led postepeno otapa. Ako kažete da je Daljska krivina bila opasna zbog ledenih čepova, e pa onda gospodo karte u ruke, pa vidite kakve su krivine na Tisi kilometar 85, isto kao i Daljska, a možda još i oštrija krivina, pa nema potrebe za ledolomcima. Najlakše je da se sve svali na nautičare i da su samo oni krivi. Malo prste na čelo, pa se zamislite. I da, država nije kriva za vaspitanje dece, ali to je druga tema koja nema veze sa ovom.

(utorak, 21. feb 2012, 00:10) - anonymous [neregistrovani]

unistenje-izgradnja

Dok nas neka teska nesreca ne zadesi, mi se ne micemo s mesta i ne osmisljamo svoju stvarnost. Tako da nama i treba neka katastrofa da nas pokrene. Jer drugacije ne bismo.

(utorak, 21. feb 2012, 00:04) - anonymous [neregistrovani]

gde su vlasti bile ne mocne

priroda odradila posao, BRAVO za prirodu!!!

(ponedeljak, 20. feb 2012, 22:53) - anonymous [neregistrovani]

stvar je jasna

to je sve stvar kluba ili te marine i njihovih clanova da brinu o camcima. Trebali su na vreme da misle o posledicama

(ponedeljak, 20. feb 2012, 20:36) - anonymous [neregistrovani]

A ko je kriv

Bravo za komentar. Neka ovim i svim buducim vlasnicima bude jasno da su samo oni i niko drugi, odgovorni za svoje camce .To sto su clanovi nekokg kluba i sto placaju mesto za camac ,ne znaci da neko drugi treba da vodi racuna o njihovim camcima.Drugi put neka pocetkom Novembra izvade camce iz vode . A ledolomci nisu zbog njih ,vec da bi razbijali led i sprecavali ostecenja mostova i hidrocentrala.

(ponedeljak, 20. feb 2012, 19:36) - игор с [neregistrovani]

страшно

Страшно.

(ponedeljak, 20. feb 2012, 17:37) - anonymous [neregistrovani]

re:nevidjeno

pa prosto je da privatnici nemaju ledolomce a u cijem su vlasnistvu i ko moze da naredi, mozda privatnici...

(ponedeljak, 20. feb 2012, 17:24) - anonymous [neregistrovani]

Barze,led...

Evo citam da dolzi Dunavom 20 km leda kojem treba onemoguciti prolaz radi stubova mostova,kao i drugih nizvodnih pristanista.Dobro je da su barze privezane,jer njihovo nektrolisano kretanje i eventualni udari u stubove ili pristanista bili bi opasni.Sva veca plovila i vece naslage leda treba kontrolisati da ne bi bilo iznenadjenje.

(ponedeljak, 20. feb 2012, 16:19) - anonymous [neregistrovani]

А ко је крив?

Овде се каже да власници чамаца нису криви.
е, на жалост, свуда у Свету су баш они криви.
Чамци се пре зиме ваде из воде да би се избегле баш овакве ствари.
то зна свако ко је живео поред неке веће воде.
Овде би се чак и кривичне пријаве могле подизати због немарности а која може изазвати еколошку катастрофу.