Direrov Zec-begunac ponovo na svetlu Albertine

Galerija Albertina poseduje oko 150 Direrovih crteža i akvarela, od kojih mnogi uživaju ne samo istaknuto mesto u istoriji umetnosti, već imaju ikoničku vrednost u popularnoj kulturi.

Direrovi crteži i akvareli retko se vade iz depoa, jer su ti listovi papira stari pola milenijuma, osetljivi na svetlost, vlagu i gužvu. Ali kad se Albertina odluči da ih ipak pokaže, onda je to trijumf muzealne moći, dostojanstveno istrajavanje trošne materije.

Klaus Albreht Šreder direktor Albertine kaže da je Direrova izložba uvek senzacija, napominje da je Direr smatran jednim od najvećih umetnika čitave istorije, a da ova izložba pokazuje i zašto.

"Nema slikara koji je bez trunke predrasuda posmatrao prirodu na tako realističan način. Svejedno da li je slikao običnog poljskog zeca, busen trave, ili autoportret, bio je nepotkupljivi posmatrač. Privid otvara pogled na suštinu. Tačno prenet izgled tela otkriva dušu u dubini kod čoveka i kod zeca", rekao je Albreht Šreder.

Kada je 2003. godine otvorena moderna Albertina, bilo je to sa izložbom o Direru. Pokazani su svi akvareli koji se vide i sada, kao i najbolja ulja iz evropskih muzeja.

Iz madridskog Prada stigao je tada poznati Direrov autoportret, a za protivuslugu, Albertina je godinu dana kasnije trebalo da Madridu pozajmi Zeca.

Ali kad je taj akvarel spakovan i krenuo na put, vladina Agencija za zaštitu nacionalnog blaga je za njim poslala poteru. Policija je na granici zaustavila "zečića" iako je imao uredne papire i pod stražom ga vratila u Beč.

Usledio je međudržavni skandal, koji je Zec-begunac prespavao u mračnim podrumima Albertine.

Sada je iznesen na svetlo.

broj komentara 0 pošalji komentar