Lokomotiva "Kostolac" na izložbi u Parizu

Lokomotiva "Kostolac", koja je pre nedelju dana specijalnim transportom krenula iz Odeljenja uzanih pruga u Požegi put Pariza, stigla je na svoje odredište u Palatu invalida, gde će biti izložena od 4. do 19. novembra, na velikoj izložbi koja se organizuje povodom obeležavanja 100-godišnjice pobede saveznika u Prvom svetskom ratu.

Po rečima Đure Ćetkovića, predsednika Saveza Srba u Francuskoj, lokomotiva "Kostolac" biće jedina lokomotiva postavljena na izložbi oružja i ratne opreme, pod kupolom u kojoj je Napoleonov grob, u okviru vojne bolnice koju je formirao Luj Četrnaesti.

Posle izložbe ispred Palate invalida, "Kostolac" će biti preseljen u Muzej parnih lokomotiva iz Prvog svetskog rata, u okolini Pariza, gde će posetioci moći da je vide tokom 2019. godine.

Parna lokomotiva, za koju su Ugovor o ustupanju na privremeno korišćenje potpisali generalni direktor "Železnica Srbije" Miroslav Stojčić i predsednik francuskog udruženja Stefan Ison 8. oktobra u Beogradu, deo je Tehničke zbirke Železničkog muzeja u Beogradu i ima izuzetnu vrednost. 

Zbog tehničkih karakteristika, starine, istorijske uloge i vrednosti, proglašena je kulturnim dobrom.

Lokomotiva "Kostolac" napravljena je 1916/17. u fabrici "Baldwin Locomotive Works" u Filadelfiji, a konstruktori, po kojima i nosi ime, bili su kapetan Pešo i Burdon.

Napravljeno je 420 lokomotiva ovog tipa, ali su opstale samo dve - srpska "Kostolac" i još jedna u Drezdenu. 

"Dvoglava aždaja", kako je nazvana zato što ima dva kotla i dva ložišta, koja su omogućavala kretanje u dva smera, bez okretanja, koristila se na prugama Solunskog fronta, ispod Kajmakčalana, za raznošenje elemenata za brzu konstrukciju koloseka i snadbevanje artiljerijske baterije. Postoji podatak da je osnovna ideja za postojanje dva kotla bila da lokomotiva ostane upotrebljiva i u slučaju da neprijateljska vatra ošteti jedan od kotlova.

Tokom Drugog svetskog rata, lokomotiva je korišćena u Rudniku lignita "Kostolac", na uzanom koloseku od 600 milimetara. 

Železničkom muzeju ova lokomotiva poklonjena je 28. avgusta 1951. godine i predstavlja jedan od prvih eksponata. Prve konzervatorske radove, za potrebe uređenja eksponata namenjenih Odeljenju uzanog koloseka u Požegi, obavile su stručne službe Železnice 1983. godine.

Sledeći radovi su, pod stručnim konzervatorskim nadzorom, obavljeni 2012. godine, kada je lokomotiva peskarena i sa spoljnje i sa unutrašnje strane kabina. Ofarbana je sivom bojom, krov i delovi točkova su crno bojeni, ručice su crvene, a poluge srebrne boje. 

Nakon ovih izlaganja, a prema potpisanom Ugovoru, lokomotiva će biti vraćena u Srbiju. 

broj komentara 0 pošalji komentar