Читај ми!

Da li kriza u globalnom snabdevanju može da bude šansa za Srbiju

Pandemija je uzdrmala i svetsku trgovinu pa je promet robe ove godine doživeo čak dva ozbiljna "infarkta". Prvi, krajem marta kada se u Sueckom kanalu nasukao skoro 400 metara dug kontejnerski brod i blokirao kompletan saobraćaj. A onda, i drugi sa zatvaranjem kineskih luka zbog korone. Profesor Milorad Kilibarda, šef Odseka za logistiku Saobraćajnog fakulteta ocenio je da je Srbija deo tog globalnog lanca snabdevanja ali da je kod nas bolje to, što imamo uglavnom industriju komponenti a ne finalizaciju.

Poslednjih decenija kompanije su svoju proizvodnju selile tamo gde je jeftina radna snaga, povoljniji uslovi i jeftinija proizvodnja i to je bila Azija, Daleki istok, Kina a za povezivanje te proizvodnje sa potrošnjom koja je bila svuda u svetu je ključna logistika, transport, lanci snabdevanja.

Profesor Milorad Kilibarda, šef Odseka za logistiku Saobraćajnog fakulteta objašnjava da se jedan najobičniji proizvod proizvodi na različitim kontinentima, državama, na različitim lokacijama i sva ta mesta proizvodnje je potrebno povezati sa potrošnjom, a to se ne može bez logistike i lanaca snabdevanja.

Radi se, kaže jedan lanac gde se podrazumeva potpuna sinhonizacija svih aktivnosti a kada se desi poremećaj u jednoj od karika u tom lancu onda nastaje lančana reakcija i posledice duž čitavog lanca

"Mi smo isto deo tog lanca snabdevanja, neki lanci se završavaju ovde kod nas u trgovinskom delu a ono što je kod nas bolje mi nemamo takvu industriju pa da nam ona stane u nedostatku tih komponenti proizvoda. Naša industrija se uglavnom bavi proizvodnjom komponenti a ne finalizacijom", naveo je Kilibarda.

Dodaje da su se te posledice kod nas najviše osetile u trgovini. Letos se osetio nedostatak građevinskog materijala, drveta, plastike, metala, cene su skočile čak 20 do 30 posto zbog toga.

I u distribuciji proizvoda koji dolaze iz Kine, cene su skočile 20 do 30 posto i to je, ističe Kilibarda posledica uvećanja cena transporta i poremećaja u samom snabdevanju.

Dodao je i da uvozimo i neke proizvode iz tekstilne industrije, igračaka i plastike koji su dosta jeftini i podnose troškove logistike, tako da je to ono što se kod nas i ispoljava.

"Mi smo isto deo tih globalnih priča tako da je svakako i naša privreda pogođena", ocenio je Kilibarda.

Globalni lanci povezivanja osetljivi i neotporni

Istakao je da su primeri koji su vezani za Suecki kanal i pandemiju jasno pokazali koliko su  osetljivi i neotporni globalni lanci povezivanja i posledice toga su generalno zastoj ili prekid proizvodnje zbog nedostatka komponenti, nestašica ili manja ponuda proizvoda u trgovini a to sve proizvodi veće troškove i veće cene proizvoda.

Naveo je da tu ima više problema, pandemija i zakrčenje kineskih luka su svakako jedan od uzroka u poremećaju snabdevanja a drugo je nedostatak brodskih kapaciteta.

"Neki brodari su odlučili da obnove flotu pa su hteli da iskoriste pandemiju i stare isključili iz transporta a nove još nisu izgradili. Nema ni dovoljno kontejnera jer su luke u Americi preko kojih treba da se isprazne kontejneri i vrate u Kinu u zastoju", rekao je Kilibarda.

Koje su industrije najviše pogođene

Naglasio je da su industrije koje imaju kompleksnu proizvodnju kao što je automobilska i elektronska strašno pogođene ali i neke druge. 

Dodao je i da su neke kompanije manje bile pogođene zato što su se one bavile prehranom farmaceutskim proizvoda. Sektor transporta je najviše pogošen, drumski takođe gde je problem s nedostatakom vozača.

Istakao je da cene rastu i da su troškovi pomorskog transporta skočili drastično. Tako je doprema kontejnera u Evropu ranije bila 1.500 dolara a sada se to kreće od 10.000 do 15.000. 

"U modnoj industriji, tekstila i sportske opreme gde su kompanije svoju proizvodnju locirale u Vijetnamu i Bangladešu imaju takođe ozbiljne probleme u lancima snabdevanja. Prehrambena industrija, pivska u Americi nema dovoljno aluminijuma za proizvodnju konzervi za punjenje piva", rekao je Kilibarda.

Šansa za region

Smatra da dok se pandemija ne stavi pod kontrolu u čitavom svetu lanci snabdevanja će biti pogođeni, da se lanac snabdevanja previše globalizovao i da se mora preći na neku lokalnu priču.  

"Bilo je u javnosti priča o "Benetonu koji hoće pola svoje proizvodnje iz Azije da vrati u Mediteranske zemlje i naš region ima šansu u tome. "Ikea" hoće da vrati proizvodnju u Tursku. Oni se znači približavaju tržištu i globalizacija će se promeniti zato što će se računati na stabilne i pouzdane lance snabdevanja", zaključio je Kilibarda. 

четвртак, 25. април 2024.
14° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво