Koronavirus pogađa nemačke proizvođače automobila

Epidemija u Kini donela je novu glavobolju za BMV, Mercedes i Folksvagen – zbog zaraze opada prodaja automobila. Kina je najveće tržište za nemačke proizvođače, a nemački giganti ionako nisu u najboljoj formi.

U Kini će tokom februara biti prodato manje od polovine uobičajenog broja automobila, predviđaju analitičari švajcarske banke UBS. Oni veruju i da će i proizvodnja opasti za oko 20 odsto zbog zatvorenih fabrika, problema sa snabdevanjem, i naravno, pada potražnja.

Novi koronavirus, poznat i kao Kovid-19, donosi nove probleme za nemačku auto-industriju, koja se još oporavlja od "Dizelgejt" skandala sa izduvnim gasovima, suočava sa padom potražnje na svetskom tržištu i povećanim carinama zbog sukoba između Sjedinjenih Država i Kine. Sve se to dešava dok pokušava da se prebaci na proizvodnju električnih i autonomnih vozila.

Dajmler, vlasnik Mercedesa, i Audi, koji pripada Folksvagenu, poslednjih meseci objavili su da će oko 20.000 radnih mesta biti ukinuto dok obe firme pokušavaju da uštede novac kojim bi finansirali proizvodnju električnih automobila.

Slične vesti stižu iz firmi koje se bave proizvodnjom auto-delova, uključujući "Kontinental" i "Robert Boš".

Ništa bez Kine

Nemački proizvođači automobila i njihovi snabdevači su najizloženiji ekonomskim posledicama koronavirusa, više nego njihovi konkurenti u drugim zemljama Evrope, kaže za Dojče vele Emanuel Bul iz američke kreditne agencije Fič Rejtings.

"Rizik po nemačke proizvođače uglavnom nastaje zbog pada prodaje, a ne prekida proizvodnje, pošto BMV, Dajmler, Folksvagen nemaju fabrike u provinciji Hubej", kaže Bul. Taj region Kine je epicentar smrtonosne zaraze.

Za razliku od američkih i kineskih proizvođača automobila, nemačke firme su poslednjih godina uvećavale svoj udeo na kineskom tržištu uprkos generalnom padu potražnje u ovoj azijskoj zemlji.

Najnoviji podaci kažu da Kinezi kupuju 40 odsto Folksvagenovih automobila i gotovo 30 odsto BMV-a i Mercedesa.

Prazni auto-saloni

Radnici u Kini se polako vraćaju na posao nakon produženih novogodišnjih praznika u toj zemlji, ali auto-saloni su i dalje prazni. Kinesko udruženje prodavaca stranih automobila kaže da je otvoreno između 20 i 30 posto lokacija, ali da posetilaca gotovo i nema.

Virus možda može da motiviše ljude da kupe svoj prvi automobil, kao zaštitu od zaraze, kaže analitičar banke UBS Paul Gong, napominjući da se nešto slično desilo tokom epidemije SARS-a 2003.

Međutim, dve trećine kupaca su ljudi koji već imaju automobil i traže novi i bolji, a oni imaju mogućnost da odlože kupovinu dok kriza ne prođe. Takva odluka najviše šteti nemačkim proizvođačima koji prave luksuzne automobile.

U Folksvagenu i Dajmleru za Dojče vele kažu da je isuviše rano da se proceni puno dejstvo epidemije, ali napominju da očekuju pad prodaje.

"U ovako izazovnoj situaciji, znamo da za većinu ljudi kupovina novog automobila nije prioritet", kaže portparol Folksvagena za Kinu Nikolas Torke.

Kineska preduzeća u kojima učestvuju nemački proizvođači su ili već ponovo počeli sa radom ili planiraju da počnu u narednim danima. Pošto nemačke firme nemaju fabrike u pokrajini Hubej, čini se da su do sada uspeli da izbegnu najgore posledice epidemije.

Sa druge strane, Fijat-Krajsler je već najavio potencijalno zatvaranje jedne fabrike u Evropi ako proizvođači auto-delova u Kini nisu u stanju da nastave proizvodnju. Hjundai i KIA su već zatvorili fabrike u Koreji, jer kineski delovi ne stižu na vreme.

Dobre vesti se naziru

Stručnjaci iz auto-industrije kažu da bi potražnja mogla da se vrati na uobičajeni nivo tokom narednih meseci.

Prodaja automobila bi navodno čak mogla i da se poveća zbog straha od zaraze, kineske vlasti su uvele ograničenja na javni prevoz ili nove aplikacije za zajedničku vožnju. Ovi problemi bi mogli da motivišu potencijalne kupce da kupe sopstveni auto.

Ali tu postoji i ozbiljan problem – ako se kriza nastavi još nekoliko nedelja, imaće osetan negativni efekat na celu kinesku ekonomiju. To će značiti nesigurnost za potrošače i u krajnjoj liniji manje prodatih automobila.

U isto vreme, potencijalni kupci nemačkih automobila će možda uspeti da prebrode takvu krizu bolje od prosečne mušterije u Kini.

"Oni verovatno imaju više ušteđevine, verovatno su bolje zaposleni", kaže za Dojče vele Mark Fultorp iz londonske firme IHS Markit. "Tako da tu možda ima više otpornosti."

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 26. април 2024.
7° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво