Jesu li sniženja prava samo u reklamama

Crni petak je odavno omiljeni dan potrošača u Americi, a poslednjih godina i u Srbiji. Denis Perinčić iz Republičke unije potrošača rekao je za RTS da se Zakon o zaštiti potrošača poštuje kao i u redovnim kupovinama. Popusti nisu ni približni kao što su u SAD, odakle običaj i tradicija potiču, rekao je Perinčić.

Crni petak i sniženja u Srbiji ne liče baš na ona kakva važe u svetu, odnosno u Americi gde je takva praksa i počela. 

Gostujući u Jutarnjem programu RTS-a, Denis Perinčić iz Republičke unije potrošača rekao je da zapravo liče ali da sniženja nisu ista.

"Ovde se rade o sniženjima koja postoje, ona su uglavnom do 50 odsto, i to je nejasno šta se od proizvoda nudi na sniženju. Dobro je što mi nismo zabeležili praksu prvo podizanja cena, pa sniženje cena, ali nisu ni približni popusti i sniženja kao što su u SAD, odakle običaj i tradicija potiču", rekao je Perinčić.

Govoreći o tome da li ima slučajeva da nečega ima u reklami, da ga ima u izlogu, a da ga nema u radnji, Perinčić ističe da su u pitanju uglavnom sniženja do 50 odsto. 

"Imamo neke turističke agencije koje su najavile takve cene i sniženja za taj dan, koja su daleko niža - frst minit ili last minit. To vam je trenutak kupovine, to vam je psihološki elemenat, građanin mora da se odluči gde će na zimovanje i letovanje, što je dug period, tako da potrošač planira takvu potrošnju i to je povoljno", kaže Perinčić.

Kako kaže, mali je broj onih koji će unapred doneti takvu odluku i tu je određeni rizik da ne budete u prilici da putujete.

"Što se tiče sniženja i crnog petka, najviše se to odnosi na odeću, obuću i belu tehniku, i tu su ista prava potrošala na tim sniženjima, kao na saobraznost proizvoda. Zakon o zaštiti potrošača se poštuje kao i u redovnim kupovinama", istakao je Perinčić.

Perinčić kaže da potrošači u Srbiji nemaju prava kakva imaju u zemljama EU i u SAD. Pravo "pokajanja", odnosno da vrati proizvod ima samo kod elektronske trgovine na daljinu.

"Ovde mora da postoji razlog da se objasni reklamacijom ali što se tiče ostalih prava na saobraznost, da proizvod odgovara opisu, svojstvima koje je trgovac dao u oglasnoj poruci i u predugovornom infomisanju - to mora da se poštuje i nema izuzetaka i kod ovih vrsta sniženja", objasnio je Perinčić.

U najvećem broju slučajeva cene pravilno obeležene 

Prema njegovim rečima, ima drugih slučajeva - da trgovac u slučaju reklamacije koja je opravdana izbegava zbog takvog zakonskog rešenja da nesaobraznost koja je prijavljena i nije neznatna proglašava nezantnom i tako vas sputava i dezavuiše da ostvarite pravo na povraćaj cene ili zamenu proizvoda.

To se dešava cele godine, kako kaže, naročito sa trgovcima bele tehnike.

Zaključuje da su u najvećem broju slučajeva cene pravilno obeležene, tako da znate koja je bila prethodna cena i koliko je sniženje.

"Tih sniženja ima puno i vi kao potrošač ste u situaciji da pravite pravilan izbor, kada kupujete robu vi gledate da li je u nekoj ili durgoj prodavnici jefitnije. To je na samom potrošaču. Ta sniženja nisu ni približno kakva su u Americi, gde su tehniči proizvodi sniženi i do 90 odsto", rekoa je Perinčić.

Objašnjava da se tamo potrošači tuku, jer nema dovoljno robe, tu je borba ko pre dohvati proizvod i neko ostaje praznih ruku.

"Takve histerije kod nas nema jer sniženja nisu te vrste i potrošači nisu dovoljno prihvatili tu tradiciju kupovine kakva je u Americi", zaključio je Perinčić.

broj komentara 2 pošalji komentar
(subota, 30. nov 2019, 08:12) - Jelena [neregistrovani]

Crni petak

Bila u Bigu u Novom Sadu, nema nikakvih sniženja, kupila 1 stvar.

(subota, 30. nov 2019, 08:08) - anonymous [neregistrovani]

Nema razlike

Isto je u celom svetu , upakovano na razlicite nacine . Potice iz SAD. Kapitalizam i trzisna ekonomija , cilj je samo profit