Novi kineski Put svile vodi u luku Trst, Srbija igra važnu ulogu

Italijanska luka Trst obeležava 300 godina postojanja. Ta bescarinska zona vodeći je naftni terminal u severnom Jadranu i na sredini lestvice 20 najjačih evropskih luka, a sve je značajnija i tačka na novom kineskom Putu svile.

Za razvoj luke Trst zainteresovane su kineske kompanije i drugi investitori. U međunarodnom morskom prometu važna je karika. Izgrađene su i dobre trgovačke veze sa Turskom.

U centru pažnje je razvoj industrijske, bescarinske zone, potom visoke tehnologije i proizvodnja uz bolji tranzit tereta.

"Kina je prvo uložila u luku Pirej, a sada zahvaljujući pomorskom putu koji ide od luke Trst razvija se jedna trasa, mnogo brža, sa zemljama Zapadnog Balkana koje nemaju izlaz na more. Pomorski putevi Trsta zapravo otvaraju vrata za razvoj trgovine na svetskom nivou. Tako se povećava izvoz iz zemalja kao što su Srbija, Hrvatska, Mađarska", kaže Mario Samaraiva, generalni sekretar luke Trst.

Dubina mora čini da ovde dolaze i brodovi najveće nosivosti, a dobra umreženost svih vidova saobraćaja je prednost. Broj kontejnera raste iz godine u godinu, a luka Trst opsluži godišnje oko 10.000 teretnih vozova. Okrenuta je snabdevanju Centralne i Zapadne Evrope.

"Srbija će na novom Putu svile igrati važnu ulogu jer preko luke Trst može da postane konkurentnija za uvoz robe iz jugoistočne Evrope. I roba sa Dalekog Istoka mnogo brže može da dođe u Srbiju i obrnuto. Kada to kažem mislim na plovne puteve i specijalne transporte i za srspke industrijske proizvode", ističe predsednik i generalni direktor "Samer end Ko.Šiping" Enriko Samer.

Procenjuje se da će narednih godina izgradnjom putne i železničke mreže deo trgovačkih tokova biti preusmeren prema luci Trst.

"Pošto Srbija najviše izvozi proizvode kao što su bakar, drvo, voće i povrće, proizvode koji ne trpe velike troškove transporta, a kako bi bili konkurentniji na tržištu i u izvozu uvođenjem nove linije troškovi transporta bi se smanjili i naši izvoznici postali bi konkurentniji na međunarodnom tržištu, a ne samo na evropskom", objašnjava Maja Cuđički Trzin, generalni direktor za Srbiju "Samer end Ko.Šiping".

Cilj kineskog projekta "Jedan pojas, jedan put" jeste izgradnja novog Puta svile povezivanjem kopnene i pomorske infrastrukture, trgovine, finansija, energetike i industrije između Kine, Azije, Evrope i Afrike.

broj komentara 5 pošalji komentar
(ponedeljak, 29. jul 2019, 06:12) - anonymous [neregistrovani]

Srbijo

Moderiziraj zeljeznicki koridor prema Grckoj zajedno sa Makedonijom ,podigni nivo operativnih i komercijanih usluga na tom pravcu i na dunavskom putu na najvisi nivo i za izvoz i uvoz najveceg dela svojih roba neces imati problema.Za pojedine proizvode koristiti ces i druge luke ovisno brodskim vezama i konkuretnim cijenama.

(nedelja, 28. jul 2019, 23:13) - anonymous [neregistrovani]

Pogresna analiza...

Ovo je potpuno pogresna analiza jer Kinezi forsiraju luku Pirej i brzu prugu preko Soluna,S.Makedonije,Srbije,Madjarske,Slovacke i Ceske,a luka u Trstu sluzi za snabdjevanje Italije,Austrije,Slovenije dijelova Hrvatske i drugi put do Madjarske,Slovacke i Ceske.
Tako da mislim da je pogresno povezivati Srbiju i luku u Trstu.

(nedelja, 28. jul 2019, 21:26) - FORum LIvii [neregistrovani]

logika

Preko prece, naokolo blize!Pa zar nije blize da se uvoz i izvoz iz Srbije odvija preko Pireja i Soluna?Treba forsirati saradnju sa Grckom i ne vezivati se vise za bivse prijatelje i susede sa Zapada.

(nedelja, 28. jul 2019, 21:07) - Markovljev [neregistrovani]

Bar

Izgleda da smo opet promašili cilj. Umesto da razmišljamo o mogućnosti regulacije Morave i spoja sa Vardarom i rečni transport do Pireja, mi renoviramo prugu za Bar i gradimo autoput u istom smeru a Kinezi neće investirati u luku koju ima Američka armija na nišanu za pomorsku bazu.

(nedelja, 28. jul 2019, 20:55) - anonymous [neregistrovani]

Šta vi nećete da pišete

Pre svega, kakve veze imaju veze Trsta sa Turskom? Pa pomorski transport je ubedljivo najjeftiniji, pa je onima kojima je cilj Turska neuporedivo jeftinije da brodom odu tamo, nego da se zavlače do Trsta. Osim toga, za Srbiju je Trst i veoma dalek i veoma skup, jer treba proći preko Hrvatske i Slovenije. Kroz Sloveniju je ruta prilično nepovoljna (preko Ljubljane), a kroz Hrvatsku je transport nenormalno skup. I pritom stalno blokiran od strane hrvatskih carinika/policije, kako bi stranci što manje koristili koridor kroz Srbiju. Trst je inače prelep grad i zaista najveća jadranska luka, ali za Srbiju baš i nije opcija.