Kako putarine pune državni budžet

Četiri miliona vozača više prošlo je auto-putem kroz Srbiju prošle godine u odnosu na 2017. Državni budžet time se uvećao za gotovo tri milijarde dinara. U "Putevima Srbije" očekuju da se taj trend nastavi, naročito kada se uzmu u obzir nove deonice auto-puta, ali i najavljeno povećanje putarina.

Auto-putem kroz Srbiju u prvoj polovini godine prošlo je gotovo 1.300.000 vozila više nego u istom periodu 2017. To je prihode od putarina uvećalo za oko pola milijarde dinara.

Taj trend, tokom godina, gotovo da ne jenjava. Od 2007. do 2018. i promet i prihodi porasli su za oko 60 odsto. Uz obrazloženje da za održavanje puteva nedostaje 100 miliona evra godišnje, putarine se povećavaju za 12 odsto i pune budžet "Puteva Srbije".

"Mi očekujemo da će se prihod od naplate putarine uvećati do kraja godine za nekih 1,3 milijarde dinara. Kada god smo imali otvaranje novih deonica auto-puta, povećava se broj vozila, jer samim tim skraćuju vreme putovanja. Ove godine očekujemo otvaranje deonice Obrenovac-Preljina tako da će i to uticati na porast prihoda od naplate putarina", ističe Nikolina Arbutina iz "Puteva Srbije".

Naplata uloženog u izgradnju puteva počinje otvaranjem nove deonice. Zato svako probijanje rokova košta. Evropljanima na putu za jug tranzit kroz Srbiju je veoma značajan. Otuda i ulaganja iz fondova EU.

"Šveđanin koji krene na more u Grčkoj kada krene iz Švedske nema nikakvu razliku u kvalitetu putne mreže, u komforu koji će doživeti tokom putovanja, zato je i Srbija odvojila velika sredstva da stignemo zemlje okoline", navodi Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta.

U evropskim zemljama prosek cene putarine je pet evrocenti po kilometru. Srbija se tome neće značajno približiti ni poslednjim poskupljenjem. Važno je jedino, naglašavaju ekonomisti, da se povećani priliv oseti u kvalitetu vožnje.

"Verujem da se iz toga obezbeđuje dobar deo širenja infrastrukture, popravljanje kvaliteta te postojeće mreže s obzirom da je još jedan deo toga u lošem stanju ili nije održavan na adekvatan način dugi niz godina i čini mi se da će završavanje koridora stimulisati strance da više koriste putnu mrežu Srbije", napominje ekonomista Ivan Nikolić.

U godini razvoja infrastrukture, kako je 2019. označio ministar finansija, najavljen je početak izgradnje 110 kilometara tzv. Moravskog koridora kojim se povezuje Čačak, Kraljevo, Kruševac, Pojate.

broj komentara 3 pošalji komentar
(ponedeljak, 15. jul 2019, 14:22) - anonymous [neregistrovani]

Bilo bi dobro...

... kada bi putarine koristili za sanaciju auto puta prema Nišu, prema srpsko/hvatskoj granici i prema SUbotici. Ako prihodia od putarina punimo drćavni budzet, onda je to nenamenski. Putarine (sama
reč fovori treba koristiti za modernizaciju i izgradnju auto-puteva. NE puteva u braničevskom okrugu
kako je javno izjavila ministak građevine!

(petak, 12. jul 2019, 21:42) - anonymous [neregistrovani]

Hajde posteno

A sta to kod nas ekstra radi da ne bi putarine,gorivo ili porezi bili glavni izvor prihoda za drzavu.

(petak, 12. jul 2019, 21:34) - Vidan Stankovic [neregistrovani]

Komentar

Koji nas autoput? Mnogo to lose izgleda. Primer putovao sam od Beograda do Krusevca bankina je zardjala, a i dosta je zakrpljen autoput.