Da li su nam potrebni novi tržni centri

U Beogradu je otvoren još jedan tržni centar – Ada mol. Gradnja je trajala oko dve godine a u gotovo 100.000 kvadrata investirano je 110 miliona evra. Istraživali smo da li li već imamo previše tržnih centara, šta potrošači vole i kakvi su svetski trendovi?

Prvi moderan tržni centar u Srbiji izgrađen je u Beogradu pre 12 godina. Do 2015. podignuto je oko 300.000 kvadrata modernog prodajnog prostora, da bi se u naredne dve godine gotovo udvostručio. Trend izgradnje tržnih centara zahvatio je i velike gradove Srbije.  

Građani ističu da je prednost tržnih centara što na jednom mestu mogu pronaći različite brendove, kao i da je pogodan za hranu i druženje.

Na 1.000 stanovnika Srbija ima 88 kvadratnih metara savremenog prodajnog prostora. Bosanci, Bugari i Rumuni oko 100, Mađari gotovo 130. Broj kvadrata u Hrvatskoj je tri i po puta veći, a u Sloveniji četvorostruko veći nego u Srbiji.

"Savremeni potrošač je sve više zauzet i traži se raznovrstan sadržaj na jednom mestu. On traži dodatnu udobnost u kupovini", rekla je Bojana Amanović iz Ministarstva privrede dodajući da je pored kupovine koja je osnovni motiv u tržnim centrima važan i prostor gde će se provesti slobodno vreme.

Zbog velike tražnje očekuje se još investicija u ovu oblast.

"Novi tržni centri su značajni ne samo s aspekta trgovine nego i sa aspekta razvoja turizma i drugih delatnosti. Ono što je za nas važno je svakako da tržni centri jačaju konkurenciju u segmentu trgovine i stvaraju jedan drugačiji ambijent", istakao je Žarko Malinović iz Privredne komore Srbije.

Rast prodajne površine u tržnim centrima nije novina koja je zahvatila samo Srbiju.

"Naša procena kao investitora ovde u Srbiji je da nema rizika praktično za ovaj tip investicije. U zavisnosti od toga kako radi, nadamo se da će dobro raditi, povrat investicije je od devet do 11 godina. Mi smo spremni da i dalje razvijamo komercijalne nekretnine i u Beogradu i u Srbiji", naglasio je Peđa Petronijević, direktor "GTC Srbija".

Na jugu Evrope potrošači više vole male radnje, dok su severnjaci okrenuti velikim prodajnim površinama.

broj komentara 11 pošalji komentar
(subota, 25. maj 2019, 17:37) - anonymous [neregistrovani]

I jesu i nisu

Jesu, zbog toga što su za većinu građana tržni centri i dalje predaleko da do njih odu u opuštenom stilu, a ne isključivo u kupovinu. Zavhaljujući upornom radu protiv građana, teško je i doći do tržnog centra (robuje se firmama, pa se nema vremena, a saobraćaj užasan i sve gori, bez ikakvih ideja za rešavanje problema). S druge strane, nisu nam potrebni ako će u njima večito biti sve jedno te isto. Ne samo da su u pitanju sve iste radnje i pouda koja se svima smučila, uz astronomski skupe kafiće (kojima je uvek dozvoljeno da krše Zakon o zabrani izlaganja duvanskom dimu), nego je sramota da nigde nije spojena potreba i za sportskim sadržajima. Ne moraju to da budu skijališta i hokejaška igrališta, kao u Dubaiju, dovoljno bi bilo da postoje uslovi za bavjenje bazičnim sportovima. Ni spoljašnji prostor redovno nije iskorišćen, osim za parkiranje (legalno ili ne).

Tržni cenar na Adi je verovatno najgluplja stvar ikada. Saobraćaj je u široj okolini katastrofalan, kafići i restorani na samoj Adi daleko privlačiniji (a moguće je i bavljenje sportom), dok stanovnici Banovog brda već imaju gomilu butika, restorana i svega ostalog. Ne razumem za koga je ovaj tržni cenrar? Nezaposlene bogataše tokom zime?

(subota, 25. maj 2019, 09:27) - anonymous [neregistrovani]

Naravno

Zasto bi neko isao na drugi kraj grada da kupi nesto?

Dokle god investitori ulazu pare u iste znaci da im se isplati, sto znaci da su POTREBNI.

(subota, 25. maj 2019, 06:49) - anonymous [neregistrovani]

Tako je

U pravi si Dejane. Sve je tamo uradjeno da natera ljude da trose pare. Ne moze se npr (u D citiju) popeti stepenicama i vratiti nazad. Povratne stepenice su malo dalje, da bi covek usput mozda nesto kupio. Skoro da i nema klupica za odmor. Ko se umori ili ogladni ima ceojedan sprat za to.

(subota, 25. maj 2019, 01:22) - iz Amerike [neregistrovani]

odgovor

Nisi dobro protumacio I razumeo vest. Ne zatvaraju se soping molovi, naprotiv grade se novi I veci, vec se zatvaraju prodavnice velikih povrsina, kakve ne postoje u Srbiji. Nesto kao robne kuce. To je odavno propalo u Srbiji. To su prodavnice jednog lanca, kao sto je Target, Kohls. Sears.. Citaj..

(subota, 25. maj 2019, 00:32) - Phill [neregistrovani]

Tuzno

Nista svoje sve tudje ideje i kopiranje drugih.

(petak, 24. maj 2019, 23:09) - Nicic Predrag [neregistrovani]

Naravno da treba

Ovako mozemo da dokazemo kako nesto mozemo da izgradimo u roku...i pre roka

(petak, 24. maj 2019, 23:05) - Дејан [neregistrovani]

Зло модерног доба

Затворили робне куће да би отварали тржне центре. Људи шетају по тржним центрима као зомбији и роботи. Анимирани да бацају паре на ствари које им не требају, трошећи време на глупости. Закуп за радње је папрено скуп и утиче на продајне цене, домаће фирме и брендове ћете тешко наћи у тим зградама. Домаћу привреду тако убијамо сами, радна места која стварају тржна центра су занемарујућа. Тако да... Не треба нам ни ове тржне центре које већ постоје, нова никако

(petak, 24. maj 2019, 21:58) - anonymous [neregistrovani]

Za grad veličine Beograda

Je sasvim dovoljan jedan tržni centar.

(petak, 24. maj 2019, 21:45) - Dax [neregistrovani]

Samo ako moram

Ulazim u trzni centar samo ako moram, Inace narod se tamo hladi, greje, vise setkara za zaabavu, a roba se sve vise plasira preko net, jeftinije je i udobnije na obostrano zadovoljstvo. Nece jos dugo, izivece se i trazice ljudi kvalitetnije sadrzaje, kao na primer vise sporta, a ne gluvarenje i motkaranje po molovima.

(petak, 24. maj 2019, 20:57) - anonymous [neregistrovani]

Novi?

Naravno da ne.