Rat taksista i "Kargou" vozača: Može biti samo jedan

Na poziv Kinesko-evropskog privrednog foruma, predstavnici kompanije "Kargou" putuju u Šangaj. U Srbiji se digitalna vožnja obavlja sa druge strane zakona. Zato što voze bez licence i taksimetra, država im oduzima vozila, zabranjuje oglašavanje, a incidenti sa taksistima ne prestaju.

Na protestima taksista, kojih je u proteklih godinu dana bilo nekoliko, nose se transparenti "Stop IT mafiji". Na protestima koje organizuju vozači "Kargou" aplikacije sa megafona odjekuje "Kargou, borba protiv mafije", dok se sa razglasa čuje pesma Bore Čorbe "Neću da budem član mafije".

To su slike pravog malog rata koji na ulicama Beograda već mesecima traje između taksista i vozača "Kargou" aplikacije u kome jedni druge nazivaju istim imenom. Mafija.

Da li se osećate kao da ste član mafije, pitali smo Aleksandra Bjelića, predsednika Udruženja taksista Srbije.

"Naravno da se ne osećam. Imaće prilike gospoda iz 'Kargou' da objasne takve floskule i takvo davanje imena. Sud je taj koji treba da odluči da li sam ja zaista vođa nekog kartela mafije. Naravno da ja mojim taksistima ne savetujem da se spuštaju na njihov nivo. IT mafija je uvreženo mišljenje za ljude koji prodaju nešto za šta nemaju odobrenje", kaže Bjelić.

"Neću da budem član mafije"

Sa druge strane, Aleksandar Vučić, predsednik Udruženja "Kargou", na protestu ispred Vlade Srbije koji je održan 15. marta ove godine pitao je nadležne zašto štite sivu ekonomiju i one koji nikada nisu prijavili svoju zaradu.

Ipak, taksisti tvrde da vozači "Kargou" rade "na sivo".

Vuk Guberinić, predsednik kompanije "Kargou", odgovara da ako imate elektronske transakcije da je onda nemoguće izbeći porez.

"Svoje poreze uredno plaćamo. Nemoguće je izbeći porez ako ste u sistemu PDV-a", kaže Guberinić.

Taksisti su suvereno vladali beograskim ulicama sve dok se, pre nekoliko godina, nije pojavila mobilna aplikacija "Kargou". Umesto telefonskog poziva i čekanja na ulici, sada su dovoljna dva klika na mobilnom telefonu da bi izabrano vozilo došlo da željenu lokaciju.

"Promenili smo, kako naviku ljudi da poručuju vozilo mobilnim telefonom, tako i da plate internetom. Tako da smo uz našu borbu koja traje već četiri godine postali najveći prodavci na internetu u Srbiji", tvrdi Guberinić.

Aleksandar Bjelić iz Udruženja taksista kaže da to nije nikakva svemirska tehnologija i da svaki taksi može da se poruči preko aplikacije.

"To je kopija 'Ubera' koju on pokušava ovde da proda", tvrdi Bjelić.

Ipak, digitalna vožnja je 30 odsto jeftinija od taksija. Nema dnevne i noćne tarife, kao u taksiju. I za plaćanje se ne koristi keš, već se novac, preko aplikacije skida direktno sa računa.

Zaraćene strane gledaju se preko volana

Danica Popović, profesorka Ekonomskog fakulteta, objašnjava da joj je lično stalo da "Kargou" može da nastavi nesmetano da radi u Srbiji.

"Zato što mi se često dešava da u žurbi zovem taksi i da mi se niko ne javi, ili da mi kažu da nemaju vozilo. Dok nije postojao 'Kargou' ja sam ostajala na ulici da podižem ruku. Sada je ponuda mnogo veća i jeftinija. Ali, u svakom slučaju, zašto neko ne bi voleo ako postoji 10 da postoji 12 čokolada", pita se profesorka Popović.

Nama nikakva čokolada ne smeta ukoliko je ona po zakonu, odgovara predstavnik taksi udruženja.

"U Beogradu imate 6.600 taksista. Imate autobuski gradski prevoz. To je sve konkurencija. Samo je na vama, kao korisniku usluga, da izaberete čime ćete se voziti", kaže Aleksandar Bjelić.

Guberinić, sa druge strane objašnjava, da "Kargou" nije taksi prevoz.

"Naši partneri nisu taksisti. Ne koriste žutu traku, nemaju taksimetar, tarife, nemaju cenovnik koji propisuje grad, već je tržišno orijentisan. Ne može ih neko zaustaviti na ulici tek tako. Isključivo su dostupni putem aplikacije", ističe Guberinić.

Predstavnici taksista, opet, tvrde da taksisti moraju da prođu tehničke ili lekarske preglede.

"Kada bilo ko od tih prevoznika napravi bilo kakav prekršaj, vi nemate kome da se žalite", napominje Aleksandar Bjelić.

Umesto preko nišana, zaraćene strane gledaju se preko volana. Pre nego što je u novembru prošle godine promenjen Zakon o drumskom saobraćaju, vozači "Kargou" nesmetano su vozili putnike. Ali, po jednom drugom zakonu.

U Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture kažu da je u Zakonu o turizmu bilo navedeno samo da postoji usluga iznajmljivanja vozila sa vozačem.

"I ništa više od toga. Tako da je bilo vrlo jednostavno da, ukoliko to želite da radite po zakonu, da samo odete u Agenciju za privredne registre, da se uz ličnu kartu registrujete za tu uslugu, bez ikakvih dodatnih uslova", objašnjava Saša Stojanović, pomoćnik ministarke Zorane Mihajlović za drumski saobraćaj.

U Nemanjinoj protesti, Vlada (ne)jedinstvena

A onda je država promenila zakon. Tome je prethodio štrajk taksista.

"Oni smatraju da će biti povećanje broja taksista - neće biti. Oni ne žele 'Uber' - neće biti. Oni ne žele 'Kargou' - neće biti. Ne postoji nijedan jedini razlog, opravdan ili neopravdan da blokirate građane", rekla je u maju prošle godine ministarka Zorana Mihajlović, nakon što su nezadovoljni taksisti blokirali Trg Slavija.

Milojko Arsić, profesor Ekonomskog fakulteta, kaže da smo svi mi bili svedoci blokada ulica.

"Vlast se trudi da to izbegne koliko je moguće i na neki način daje prednost brojnijoj i uticajnijoj grupi, nego novom ponuđaču na tržištu koji nema toliku moć", kaže Arsić.

Jedni druge optužuju i da imaju političku podršku. Taksisti tvrde da iza kompanije "Kargou" stoji premijerka Ana Brnabić. Predstavnici kompanije "Kargou", sa druge strane, ističu da taksiste protežira ministarka Zorana Mihajlović.

"Ne podržavam nikog posebno. Podržavam red, rad zakon i plaćanje poreza", rekla je premijerka Ana Brnabić početkom marta kada su vozači "Kargou" protestovali ispred zgrade Vlade Srbije.

Ima li danas vlada jedinstven stav po ovom pitanju? Saša Stojanović iz Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture potvrdno odgovara na ovo pitanje.

"Usaglasili smo konačan tekst nacrta zakona i predložili ga vladi. Vlada ga je usvojila jednoglasno. Ne može se reći da ne postoji konsenzus. Ne, konsenzus je postignut", kaže Stojanović.

Digitalna vožnja sa druge strane zakona

Digitalna vožnja sada se obavlja sa druge strane zakona. Novi zakon predviđa da se domaći i međunarodni prevoz putnika obavlja samo uz licencu i taksimetar.

"Vi ste time zaštitili jednu grupu taksista koja već ima licence i koja neće da ih da drugima. Posledica toga je - da porastu cene taksi usluga", kaže profesorka Danica Popović.
Da je to neka vrsta birokratskih barijera koja treba da oteža ulazak na tržište smatra i profesor Milojko Arsić.

"Taksisti ne vole konkurenciju. Ako se bilo kome u bilo kojoj oblasti dozvoli da on kreira tržišni ambijent svako bi voleo da ima neku vrstu zaštite, odnosno monopola", kaže Arsić. 

Predstavnici države tvrde da taksisti svuda u svetu imaju neku vrstu monopla.

"Ali, i da postoji i iznajmljivanje vozila sa vozačima i to je ono što smo mi hteli novim zakonom da regulišemo - kaže Saša Stojanović. 

Kompanija "Kargou" pokušala je da pronađe rupu u zakonu pa je osnovala udruženje. Tvrde da oni zapravo samo pružaju usluge prevoza članovima svog udruženja. Pa tako svaki korisnik ove aplikacije istovremeno postaje i član novoosnovanog udruženja. 

"Registrovali su udruženje građana. I tu su pokušali da kroz privid legalnog poslovanja daju privid legalnosti onome što rade nelegalo", tvrdi pomoćnik ministra za drumski saobraćaj Saša Stojanović.

Incidenti na relaciji taksisti i "Kargou" vozači traju sve vreme. Prvo su, u aprilu prošle godine, kod Vukovog spomenika taksisti pretukli "Kargou" vozača, tvrde u ovoj kompaniji. 

Ako je njima sada zakon onemogućio rad, ako legalno ne mogu da rade, zašto ih onda bijete, pitali smo Aleksandra Bjelića, predstavnika Udruženja taksista.

"Laž je da nekoga bijemo i to što on pokušava da plasira nije tačno. Sud će doneti odluku i to ćemo videti ko je izazvao incident i ko je kriv", odgovara Bjelić.

U decembru  je ponovo došlo do incidenta. Taksista je napao "Kargou" vozača, koji je prevozio stranku i oštetio njegovo vozilo. Od kako je novi zakon usvojen, nekoliko vozila "Kargou" oduzela je država pod obrazloženjem da se pruža nelegalna taksi usluga. Goran Barbić, vozač "Kargou", opisao kako su mu četvorica saobraćajnih policajaca i trojica inspektora oduzela vozilo. Njegov iskaz objavljen je na portalu kompanije "Kargou".

"Izgledalo je kao da sam najveći kriminalac. Svi ljudi su gledali ka nama, jer su sve vreme uz mene išli saobraćajni policajci, dok nismo stigli do automobila gde je bio inspektor", rekao je Barbić.

Beograd ga neće, "Kargou" vozi za Cirih

U Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture kažu da zakon propisuje da svako ko obavlja prevoz putnika vozilom, a za to nema odobrenje da može da ostane bez vozila

U međuvremenu, kompaniji "Kargou" zabranjeno je i oglašavanje. Kompanija se žalila i Evropskoj komisiji, pisala je i Ustavnom sudu. Predstavnik kompanije "Kargou" pozvan je i u Šangaj da učestvuje na Kinesko-evropskom privrednom forumu. "Kargou" je stigao u Švajcarsku i Austriju.

Ali, "Kargou" tamo ne nastupa samostalno kao u Srbiji. Potpisao je ugovor o saradnji sa čuvenim švajcarskim prevoznikom "Cirih taksi", a prevoz putnika obavljaju profesionalni i licencirani vozači. 

"On to poštuje u Švajcarskoj, poštuje u Austriji, ali ne poštuje u svojoj državi", kaže Aleksandar Bjelić. 

Guberinić odgovara da postoji razlika između Švajcarske i Srbije. Tamo je dozvoljeno i licenciranim vozačima da voze putnička vozila koja su manje vrednosti od 25.000 evra, što ovde nije slučaj, objašnjava. 

Može li digitalna vožnja da se vrati u zakonske okvire? Može li "Kargou" da nastavi da vozi u Srbiji? Zanimljiva je i sama činjenica da se predsednik ovog udruženja zove Aleksandar Vučić. Kargou će na srpskom tržištu nastaviti da posluje "teško ili nikako", smatra profesorka Danica Popović.

"Žao mi je najviše sebe, ali i svojih sugrađana", dodaje.

 "Mi ćemo tražiti od naše dražve da poštuje naše zakone, možda su bolji od evropskih", zaključuje Aleksandar Bjelić.

"U istoriji smo imali niz takvih primera da je to smetalo onima koji su stare tehnologije. To je štetno za društvo, ali na kraju će to ipak da se dozvoli", smatra profesor Milojko Arsić.

Vozači "Kargou" aplikacije i taksisti i dalje voze ulicama Beograda. I gledaju se preko volana. Jesu li ulice tesne i za jedne i za druge? Može li biti samo jedan?

Број коментара 10

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

субота, 04. мај 2024.
22° C

Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се