Potrošački sporovi i van suda, u planu prekršajni nalozi

Na svetski dan potprošača u Srbiji ocena da smo bolje zaštićeni nego pre, ali i ne dovoljno. Dugotrajni procesi reklamacije i nedovoljna informisanost najveći su problemi. Položaj potrošača trebalo bi da poboljšaju izmene i dopune Zakona o zaštiti potrošača. U Republičkoj skupštini naći će se u drugoj polovini godine, očekuju u Ministarstvu trgovine.

Centru za zaštitu potrošača u Nišu, dnevno se javi 20-ak nezadovoljnih kupaca koji su hteli da reklamiraju robu ali nisu uspeli da reše problem. Radmila Jović zbog problema sa telefonom.

Radmila Jović kaže da je pet puta reklamirala telefon i da joj je rečeno da je sve u redu. 

"Bila je kupljena neka obuća, pa se pre isteka garancije to pocepalo. Onda su rekli - nosili ste po kiši", rekao je drugi anketirani potrošač.

"Meni se čini da se u poslednjih 10 godina značajno popravila situacija posebno sa dolaskom velikih stranih kompanija. One su uvele neke procedure koje su se kao domino efekat raspršile kod konkurenata", kaže treći potrošač.

Da je prihvatanje reklamacija najveći problem potvrđuju i inspektori.

"Interesantno je da se pojavljuje veći broj prijava na složenije prekršaje, poput nepoštene poslovne prakse", kaže Mirjana Damjanović iz Tržišne inspekcije.

U prevodu, ono što kažu ili napišu trgovci ne ispune. Gledajući šta piše u zakonima, mi imamo ista prava, kažu u Udruženju potrošača, kao i građani Evropske unije.

"Razlika je u tome što mi nemamo praktičan način da ih ostvarimo jer kod nas oko 90 odsto stvari, konflikata koji postoje između trgovaca i potrošača treba da se reši na sudu. A da li biste vi želeli da se zbog nekog spora od 5, 10, 20.000 dinara povlačite po sudovima tri godine", pita Nenad Bumbić iz Udruženja "Zaštita potrošača".

Pomoćnik ministra trgovine za zaštitu potrošača Višnja Rakić kaže da se novine u izmenama i dopunama Zakona o zaštiti potrošača odnose na vansudsko rešavanje potrošačkih sporova, a to znači dovođenje u kontakt potrošača i trgovca i rešavanje mirnim putem potrošačkih problema.

"Sledeća stvar koju mi planiramo je uvođenje prekršajnih naloga. To podrazumeva fiksnu kaznu", kaže Rakić.

Do 2030. elektronska trgovina će preuzeti primat, a više od 80 odsto transakcija obavljaće se onlajn. Zato se pripremaju izmene zakona koje bi trebalo da obezbede bolju zaštitu potrošača i u digitalnom okruženju.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 26. април 2024.
15° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво