Nova fabrika elektromobila kod Krupnja, rasplet u Davosu

Da li Srbija ima dovoljno znanja i sirovina da se uključi u trku proizvodnje elektrovozila, pitanje je na koje se traži odgovor i na samitu u Davosu. Najava predsednika Srbije da će se o elektrovozilima razgovarati sa "Rio Tintom" i kineskom delegacijom, otkriva planove za novu fabriku elektrovozila koja treba da se gradi na mestu između Priboja i Krupnja.

Mnogima odmah u oči pada lokacija ove fabrike, ona je na teritoriji opština Krupanj i Loznica gde se nalazi ruda jadarit koja sadrži veliku količnu litijuma potrebnog za pravljenje baterija za elektrovozila.

Pretpostavlja se da je reč o deset odsto svetskih rezervi litijuma. Rudnik kod Loznice kontroliše kanadska firma "Rio Tinto" za istraživanje rudnih bogatstava. "Tinto", kažu stručnjaci, želi da evropske proizvođače baterija snabdeva rudom, a koliko je to ozbiljno govori i podatak da je "Mercedes" fabriku električnih vozila i baterija smestio na našoj granici sa Mađarskom i računa na blizinu sirovina.

Savetnik ministra za nauku i tehnologiju Miloš Petrović kaže da je jedini ograničavajući faktor za proizvodnju električnih automobila sirovina koja se koristi za proizvodnju baterija.

"Znači električni automobil je veoma jednostavan, pokreće ga elektromotor a napaja se iz baterija. Ukoliko možemo da rešimo taj problem, imamo veliku šansu da to i uradimo", rekao je Petrović.

Stručnjaci kažu da proizvodnja električnih vozila nije tako komlikovana kao proizvodnja i razvoj dizel ili benzin vozila.

Kinezi su to prvi uvideli u svetu i trenutno čak 200 fabrika sklapa neki vid električnih vozila. Za Kineze nema tajni u tehnologiji jer će se njihov saobraćaj ubuduće zasnivati samo na vozilima sa nultom emisijom izduvnih gasova.

"Ako studenti mašinskog fakulteta mogu da naprave jednu formulu za drumsku strelu, mislim da naši inženjeri elektrotehnike mogu da naprave električni automobil. Električni automobil ima tri komponente baterije: motor i softver ili centralnu jedinicu za napajanje. Prema tome, sve je to lako napraviti samo da nađemo dobrog partnera", rekao je Petrović.

Kod nas veliki kineski proizvođač baterija, autobusa i kamiona na električni pogon – "Lijong" – dolazi početkom leta u "Ikarbus". Kineske startap kompanije koje proizvode električna vozila zainteresovane su za dolazak u industrijski park u Borči.

U nekoliko fabrika u Srbiji već proizvodimo kablove i module za veoma sofisticirana električna vozila velikih evropskih proizvođača. Sve to, kažu na mašinskom fakultetu, daje osnovu da se uz transfer tehnologije iz Kine i mi pojavimo kao proizvođač elektromobila.

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 20. септембар 2024.
17° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи