Potpisan Memorandum za rekonstrukciju pruge Beograd–Zagreb

Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović potpisala je sa ministrom mora, prometa i infrastrukture Hrvatske Olegom Butkovićem Memorandum o saradnji na unapređenju železničkog saobraćaja, koji predviđa zajedničku rekonstrukciju pruge Beograd–Zagreb, koja je duga 412 kilometara. Memorandum je potpisan u Palati "Srbija" u prisustvu ministarke za evropske integracije Srbije Jandranke Joksimović.

Zorana Mihajlović i Oleg Butković poručili su da je realizacija projekta rekonstrukcije pruge Beograd–Zagreb veoma važna za povezivanje dve zemlje i celog regiona.

Mihajlovićeva je na konferenciji za medije istakla da je potpisani Memorandum za zajedničku rekonstrukciju pruge prvi rezultat posete predsednika Srbije Aleksandra Vučića Hrvatskoj na poziv predsednice te zemlje Kolinde Grabar Kitarović.

Vučić i Grabar Kitarovićeva su u februaru u Zagrebu razgovarali o rekonstrukciji te pruge, nakon čega su se resorna ministarstva dogovorila o potpisivanju Memoranduma.

"Sada je između Beograda i Zagreba vozom potrebno oko sedam i po sati, a naš je plan da to skratimo, da bude najviše do četiri sata", rekla je Mihajlovićeva.

Ističe da je plan da pruga bude za brzine vozova od 160 kilometara na sat.

Mihajlovićeva je dodala da će se ove godine raditi na projektno-tehničkoj dokumentaciji i da bi moglo da se priča o početku radova u drugoj polovini 2019. godine.

Prema njenim rečima, naredne nedelje će početi tehnički razgovori za rekonstrukciju pruge Beograd–Zagreb, kao i da je dogovoreno da tada budu formirane i zajedničke radne grupe na nivou državnih sekretara.

"Mnogo je razloga za rekonstrukciju ove pruge, od boljeg povezivanja u regionu, većeg prevoza tereta i putnika, do bržeg ekonomskog razvoja, jer je infrastrukturno povezivanje investicija u budućnost", rekla je Mihajlovićeva.

Dodala je da su se Srbija i Hrvatska jednim članom Memoranduma obavezale da će zajedno aplicirati za sredstva za izradu projektne dokumentacije i izvođenje radova kod fondova EU.

"U narednih mesec dana će biti poznati detalji o statusu projektne dokumentacije i dogovoreni naredni koraci u postupku apliciranja za sredstva EU", navela je Mihajlovićeva i podsetila da je vrednost radova na teritoriji Srbije 250 miliona evra.

Najavila je da će sledeći susret sa kolegom iz Hrvatske imati krajem maja, kada će biti presek stanja.

"Dogovorili smo se i da pripremimo sporazum o zajedničkom održavanju mostova između Srbije i Hrvatske već idućeg meseca, kao i da u najkraćem periodu srpska železnička preduzeća pripreme predlog rešenja dugovanja prema hrvatskim železničkim kompanijama", dodala je Mihajlovićeva.

"Postoje određena dugovanja u železničkim preduzećima, pre svega srpskih prema hrvatskim, koja nisu u potpunosti rešena i preduzeća imaju obavezu da u narednih mesec dana dogovore načine kako će se to rešiti", dodala je Mihajlovićeva.

Naglasila je da je Srbija finansijski stabilna država i da će moći da podnese teret rekonstrukcije i izgradnje železničke pruge Beograd–Zagreb, koji će srpsku stranu koštati 250 miliona evra.

Mihajlović: Pruga Beograd–Zagreb je investicija za budućnost 

Odgovarajući na pitanje novinara koliko će projekat rekonstrukcije pruge koštati Hrvatsku i Srbiju, ali i koji je njegov značaj, Zorana Mihajlović je rekla da ovde ne treba insistirati na vrednosti projekta, jer on predstavlja investiciju za budućnost.

Prema njenim rečima, ovaj projekat će se raditi fazno, tako da će biti dovoljno vremena da i jedna i druga zemlja obezbede sredstva.

"Iza svake velike infrastrukturne odluke, pogotovo koje povezuju dve države, postoji politička odluka, pored one ekonomske odluke. Ako imamo jasan cilj i želimo da povežemo naše dve države i ponovo rekonstruišemo prugu, mi ćemo to i uraditi. Korak po korak, onoliko koliki su naši okviri kada govorimo o finansijama", ukazala je Mihajlovićeva.

Istakla da je infrastrukturno povezivanje osnova svakog razvoja i ponovila da će rekonstrukcija pruge skratiti vreme teretnog saobraćaja i putnika sa sedam i po na skoro četiri sata, te da će veća cirkulacija teretnih i putničkih vozova doprineti razvoju cele zemlje.

Prema njenim rečima, sledeće nedelje će tehnička radna grupa jasno definistati šta još treba uraditi kako bi se izradila projektno-tehnička dokumentacija.

"Mi smo na našoj strani 7,5 kilometara rekonstruisali, ostalo nismo i treba da završimo projektno-tehničku dokumentaciju koja se procenjuje na osam do deset miliona evra", ukazala je ministarka.

Napominje da za mesec dana obe strane treba imati kompletnu sliku "ko šta radi, i šta je potrebno od dokumentacije", da bi se, kaže, znali na koji način da apliciraju za fondove EU.

Butković: Hrvatsku će rekonstrukcija pruge koštati oko milijardu evra

Ministar mora, prometa i infrastrukture Hrvatske Oleg Butković istakao je da je potpisani Memorandum jedan od najvažnijih infrastrukturnih projekata u regionu.

Naveo je da je reč o rekonstrukciji postojećeg panevropskog Koridora 10, koji ne samo da povezuje dve zemlje, već i sve zemlje na pravcu Zapad–Istok.

Dodao je da je i samoj Hrvatskoj ta železnička veza veoma važna.

"Koridor 10 je previše važan ne samo za Hrvatsku i Srbiju već i za sve zemlje u okruženju i za EU. Nama je cilj vratiti i prevoz ljudi i tereta na taj koridor, naravno da je sa tom infrastrukturom puno teže", rekao je Butković.

Ukazao je da će Hrvatsku rekonstrukcija pruge koštati oko milijardu evra, s obzirom na to da se veći deo pruge nalazi na hrvatskoj strani.

"Jedan deo novca smo već investirali u prethodnom periodu pomoću sredstava EU, a za rekonstrukciju preostalih deonica biće potrebno oko milijardu evra, koje takođe najvećim delom planiramo da obezbedimo uz podršku EU", rekao je Butković, uz očekivanje da će Hrvatska dobiti evropsko sufinansiranje od 85 odsto.

Izrazio je zadovoljstvo što je nakon posete predsednika Vučića Zagrebu u kratkom roku pripremljen današnji sastanak i potpisivanje Memoranduma, dodajući da je veliki broj konkretnih problema već rešen na nižem nivou od ministarskog.

"Razgovarali smo danas i o drugim projektima, o održavanju tri mosta koja povezuju naše dve zemlje, o projektima u vodnom transportu i boljem korišćenju potencijala Dunava i Save. Verujem da će svi koraci o kojima smo se danas dogovorili doprineti još boljem povezivanju dve države i unapređenju ukupnih ekonomskih odnosa", rekao je Butković.

Hrvatski ministar je rekao se u Beogradu oseća dobro, da su on i njegova delegacija juče lepo dočekani i zahvalio domaćinima na gostoprimstvu.

Joksimović: Srbija i Hrvatska će zajedno aplicirati kod evropskih fondova 

Ministarka za evropske integracije Srbije Jadranka Joksimović naglasila je da će Srbija i Hrvatska zajedno aplicirati kod evropskih fondova za taj važan projekat.

Objasnila je da Hrvatska kao članica EU može da koristi kohezione fondove EU za razvoj regionalne infrastrukture i naglasila da je ta pruga deo transevropske saobraćajne mreže. 

Navela je da kohezioni fondovi EU za razvoj infrastrukture predviđaju finansiranje i do 90 odsto za projekte.

"Srbija je zemlja kandidat i imamo mogućnost da apliciramo za infrastrukturne projekte, posebno za regionalno važne infrastrukturne projekte iz nekoliko fondova, a to su Investicioni okvir za Zapadni Balkan, kao i novi instrument EU koji se zove Instrument za povezivanje Evrope, a koji će biti značajan i finansijski moćan izvor za finansiranje brojnih regionalnih infrastrukturnih projekata koji podržavaju razvoj transevropske saobraćajne mreže", ukazala je Joksimovićeva.

Dodala je da u sinergiji sa Hrvatskom možemo dobiti više novca i podsetila da Srbija sa Hrvatskom ima projekte u prekograničnoj saradnji u oblastima infrastrukture, životne sredine i transporta, za koje do kraja 2020. godine imamo na raspolaganju 35 miliona evra bespovratne pomoći.

Prema njenim rečima, od tih projekata najveću korist će imati pogranične opštine u Srbiji i Hrvatskoj.

Naglasila je da Srbija kao zemlja koja tek treba da pristupi EU ima mogućnost da koristi pretpristupne fondove (IPA). 

Potpisani Memorandum predviđa saradnju na modernizaciji železničke infrastrukture, olakšavanje postupaka na železničkim graničnim prelazima između dve države, kao i zajednički nastup prema fondovima EU i drugim međunarodnim institucijama u vezi sa modernizacijom pruge Beograd–Zagreb, na Koridoru 10.

Pre potpisivanja Memoranduma, održan je sastanak ministarke Mihajlović i ministra Butkovića, kao i četiri bilateralna sastanka ministarstava dve zemlje o drumskom, železničkom, vodnom i vazdušnom saobraćaju i plenarni sastanak delegacija.

Mihajlović: Ubrzaćemo saobraćaj između Srbije i Hrvatske

Srbija i Hrvatska će skratiti procedure na graničnim prelazima kako bi se ubrzao saobraćaj između dve zemlje, izjavila je potpredsednica Vlade i ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović.

Mihajlovićeva je, u Palati "Srbija", rekla da će zajedno sa kolegom iz Hrvatske, ministrom sabraćaja Olegom Butkovićem, u narednom periodu intenzivno raditi na uklanjanju svih barijera u saobraćaju.

Najavila je da će tokom ovog meseca u Srbiji početi i rekonstrukcija auto-puta između Batrovaca i Kuzmina.

"Što se tiče rekonstrukcije auto-puta od Batrovaca ka Kuzminu, kada uđete u Srbiju iz Hrvatske, u martu konačno počinju radovi", rekla je Mihajlovićeva.

Istakla je da je projektant kasnio za izradom projektno-tehničke dokumentacije i da je problem sa projektantom trajao godinu i po dana, zbog čega je sa njim i raskinut ugovor.

Ukazala je da je u prethodnom periodu Srbija proširila granični prelaz sa Hrvatskom, tako da je sada mnogo veća propusna moć za putnički i teretni saobraćaj.

"Na Batrovcima su česta zagušenja, bez obzira što je Hrvatska član EU", dodala je ministarka.

Dodala je da je Srbija, kada je reč o graničnim prelazima, u poslednjih godinu dana puno radila na fizičkom povezivanju, ali i na otklanjanju nefizičkih barijera sa svim susednim zemljama.

Napomenula je da su tako pokrenuti razgovori i sa Mađarskom i Bugarskom, kao i da, na primer, vozovi iz Srbije za Bugarsku čekaju i po deset sati.

Број коментара 4

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 07. мај 2024.
18° C

Коментари

Re: Poreklo
Чије гене носе народи у региону
Imam novcic od 1 centa dole je vrednost ponudjena 6000 dinara
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Imam mali novcic 1 cent
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Косовски вез
Нематеријална културна баштина Србије – косовски вез
Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара