Kakva je sudbina naftnih kompanija posle najave zabrane dizelaša?

Dok naši vozači očekuju veća pojeftinjenja derivata, evropske zemlje pripremaju zabranu proizvodnje i prodaje automobila na dizel i benzin već od 2025. kako bi smanjile emisije štetnih gasova. Oko tih najava polemika i u Evropskoj uniji, a otvorila su se i pitanja – koliko je taj scenario realan i šta će raditi naftne kompanije kojima je nafta osnovna delatnost?

Danska, Norveška, Švetska, Holandija, Francuska, Nemačaka žele da se reše dizelaša što pre pa u nekim nemačkim grdovima planirju da ih sa svojih ulica izbace već sledeće godine. U okviru ekoloških direktiva i Srbija ima obaveze u toj oblasti.

"Mi kao zemlja imamo obavezu da do 2020. godine 10 odsto potrošnje u saobraćaju fosilnih goriva zamenimo sa obnovljivim izvorima energije", kaže Ljubinko Savić iz PKS-a, Udruženja za energetiku.

Na drugoj strani, evropske zemlje beleže porast potrošnje dizela, i to baš u trasportnoj delatnosti.

"Svi se stručnjaci slažu da u kratkom roku to nije lako uraditi. Bez obzira što se sada priča o putničkim automobilima, sve se više priča o električnim automobilima, pa i automobilima na razne vrste gasa. I dalje je najveća potrošnja u dizelu u kamionima, brodovima i avionima i biće i stvarno izazov to promeniti", kaže Goran Radosavljević iz Nacionalnog naftnog komiteta Srbije.

Iako je čista energija prioritet, svet se još uvek ne odriče tako lako ni fosilnih goriva. Nove termoelektrne na ugalj niču i u zemljama Eropske unije, gradi ih i Nemačaka koja je najjači zeleni zagovornik. A Rusija, Amerika, Kina, arapske zemlje i dalje razvijaju naftni sektor.

"Kada već imate nalazišta nafte i kada je proizvodnja na veoma niskom nivou uvek vam se isplati da jedan barel više proizvedete. Upravo je to razlog drastičnog pada nafte u poslednje dve, tri godine", kaže Aleksandar Zavišić, investicioni savetnik.

Goran Radosavljević kaže da će u narednih 30 do 50 godina, do 2050. godine do kada idu te projekcije, fosilna goriva i dalje biti najbitnija u tom energetskom miksu.

Analize pokazuju i da naftne kompanije širom sveta poslednjih godina šire svoje delatnosti na prozvodnju struje iz gasa i obnovljivih izvora.

"Naftne kompanije su svesne tog problema i polako prelaze sa svoje osnovne delatnosti u kompletnu energetsku delatnost. Znači proizvodnju energije pre svega čistih tehnologija", kaže Ljubinko Savić.

I naftne kompnije u našoj zemlji prilagođavaju poslovanje. NIS već ima elektrane koje proizvode i električnu i toplotnu energiju iz gasa, a razvija i projekat vetroparka.

broj komentara 4 pošalji komentar
(ponedeljak, 14. avg 2017, 09:45)
anonymous [neregistrovani]

Norveska

Cuj Norveska se zalaze da se zameni pogon na dizel, pa oni ljudi imaju samo naftnu industriju i od toga zive a kao ovamo se zalazu za ekologiju.Pa sami postavljaju pitanje zasto se jedna zemlja od 5 miliona ljudi toliko zalaze za obnovljive energetske izvore a kina i indija koji imaju populaciju kao pola planete ne mare za to.

(nedelja, 13. avg 2017, 18:20)
anonymous [neregistrovani]

Путнички и војни авиони

загађују атмосферу и земљу 80 пута више од свеукупног саобраћаја по земљи. Зати имамо киселе кише и деградацију зиратне земље која нас храни. А авиона и ратничких игара је све више из дана у дан.

(nedelja, 13. avg 2017, 13:41)
anonymous [neregistrovani]

Zabrana

Zabrana se odnosi i na dizel i na bezin, naravno da moraju usmeriti delatnost na druge stvari u protivnom ce propasti...zato nam i drze sada cene goriva iako je sirova nafta jeftina,moraju negde da namaknu pare!

(nedelja, 13. avg 2017, 10:11)
anonymous [neregistrovani]

Hm,hm....

Kao da te naftne kompanije proizvode samo dizel i kao da taj dizel nije samo jedan od derivata !!! Smanjice dizel,a proizvodice neke druge derivate....koji su trazeniji.